Reactie van: obs de Compositie (Mevr. J Walda) bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: obs de Compositie (Mevr. J Walda) bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 13-01-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van obs de Compositie (Mevr. J Walda)

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

De grote groepen is een van de oorzaken die de werkdruk extra verhogen voor leerkrachten. Grote groepen betekent: meer leerlingen begeleiden, meer zorgleerlingen, er is vaker sprake van irritaties en pestgedrag, meer oudergesprekken, en last but not least: meer administratief werk.

Het is een heel goed voorstel om zsm de klassen te verkleinen naar 23-25 lln per klas!

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Oudere schoolgebouwen hebben een grotere ruimte per klas. Nieuwere gebouwen hebben een oppervlakte per leerling. Daarna is de groepsgrootte per groep vergroot. Er zitten teveel leerlingen in een te kleine ruimte: 5-6 uur per dag! Dat is mede oorzaak van ergernissen van leerlingen aan elkaar.

Afhankelijk van het samenwerkingsverband waar een school onder valt, heeft het Passend Onderwijs veel onrust veroorzaakt. Veel scholen zijn er in financiën op achteruit gegaan (in vergelijking met het geld wat er per rugzak van een leerling voorhanden was). Bovendien is er een stuk regelgeving, en dus administratie bij gekomen. Dat frustreert enorm.

Kortom: de leerkrachten moeten meer leerlingen binnen de groep houden, terwijl er weinig of geen middelen ter beschikking zijn of extra mankracht, maar zij/hij moet wel meer verantwoorden hoe de leerlingen begeleid worden.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.