Reactie van: Joh. Calvijnschool (directeur J.G. Knibbe) bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Joh. Calvijnschool (directeur J.G. Knibbe) bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 13-01-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Joh. Calvijnschool (directeur J.G. Knibbe)

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

Minder leerlingen per groep kan werkdrukverlagend werken. Dit is echter niet per definitie het geval. Het is de werkdrukbeleving die bepalend is. Deze wordt door uiteenlopende factoren bepaald. Met de komst van passend onderwijs is de beleefde werkdruk wel verhoogd. Dit vraagt meer expertise van leerkrachten, die moeten kunnen omgaan met complexe en diverse problematieken in een groep. Keuzes m.b.t. de groepsgrootte moeten we echter aan scholen zelf overlaten. Er is nl. ook een groot aantal praktische argumenten dat tegen het voorstel pleit. Zeker op kleine scholen kan de formatie een grote puzzel zijn, waarbij factoren als het leerlingaantal, (on)mogelijke combinaties van groepen, veel parttime banen, wensen en vaardigheden van personeel, wensen van ouders, etc. een rol spelen. Deze puzzel wordt door extra regelgeving enkel complexer. Bovendien kan een vaste norm leiden tot een 'overschot' van slechts enkele leerlingen per groep of leerjaar. De kans is groot dat deze gevoegd worden bij andere leerjaren, waarmee het aantal (ongebruikelijke) combinatiegroepen of andere constructies om dit op te lossen, toeneemt. De gevolgen hiervan kunnen negatiever uitpakken dan die van een wat grotere, maar homogenere groep. Er zullen onvruchtbare discussies ontstaan met ouders en leerkrachten over groepen met 1 leerling meer of minder dan de norm, maar ook over de plaatsing van kinderen bij de ene of de andere groep. Een lagere leraar-leerling ratio leidt per definitie tot hogere personeelskosten. Voor veel scholen zal dit een knelpunt vormen. Het is onzin om te stellen dat de kwaliteit van onderwijs direct samenhangt met de groepsgrootte. Onderzoek wijst altijd weer uit dat deze staat of valt met de kwaliteit van de leerkracht voor de klas. Het aantal leerlingen hoeft niets te zeggen over de werkdruk. De samenstelling van de groep en het aantal zorgleerlingen bepalen doorgaans de zwaarte van de groep. Een grote groep kan kwalitatief gezien leiden tot betere resultaten en meer aandacht per kind dan een kleinere groep die op het gebied van leerlingzorg intensief is. Soms zal het een kwalitatief betere keus zijn om een grotere groep met onderwijsassistentie te vormen dan een kleinere groep zonder ondersteuning. Schoolleiders kennen als geen ander de specifieke mogelijkheden en onmogelijkheden van hun eigen school, populatie en team. Geef hen het vertrouwen en de vrijheid om hierin afgewogen keuzes te maken, afgestemd op de eigen situatie.

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Mijn dringend verzoek is om af te zien van het voorstel in z'n geheel. Het voorstel is geen oplossing voor het beoogde doel. Bovendien levert het scholen enkel extra organisatorische en financiele problemen op.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.