Reactie van: Rehobothschool (K Westhuis) bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Rehobothschool (K Westhuis) bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 18-01-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Rehobothschool (K Westhuis)

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

L.S.,

De gemiddelde groepsgrootte van 23 leerlingen juich ik als basisschooldirecteur toe. Helaas is de bottomline altijd uiteindelijk: de school moet wel uitkomen met de beschikbare financiën. Terecht wordt in de toelichting meermalen melding gemaakt van "aanhoudende (stille) bezuinigingen". Als deze aanhoudende stille bezuinigingen zouden stoppen en er als er voldoende - voor mijn part geoormerkt -geld voor klassenverkleining bijkomt, dan zijn we op de goede weg. Wij zijn een groeiende school in Katwijk met 12 groepen en 305 leerlingen. Dat is gemiddeld 25 leerlingen. Om het gemiddelde te halen van 23 leerlingen, zou onze school er een groep bij moeten krijgen. Namelijk 305 leerlingen : 23 = 13,2 groepen. Anders gezegd: ons team zou uitgebreid moeten worden met één leerkracht. Dat kan niet van de ambulante uren van de school af. We 14% van ons totale personele budget aan "ambulante taken", zoals een fulltime directeur, een dagdeel p.w. managementondersteuning, 3,5 dagen p.w. interne begeleiding / managementteam, 2 dagen p.w. remedial teaching, 1 dag p.w. ICT en 1 dag p.w. iemand die conciërgetaken uitvoert. Het bovenschoolse bestuur bestaat uit louter vrijwilligers, die alleen een vrijwilligersvergoeding krijgen. Ik heb daarbij begrepen dat 14% op het Nederlandse gemiddelde ligt. We hebben echter 6 groepen die uit meer dan 29 leerlingen bestaan. Als we dit anders zouden moeten organiseren, doordat wettelijk het maximum op 29 zou komen te liggen, zouden er combinatiegroepen gevormd moeten worden en dan zijn we nog verder van huis. Wordt er in iedere groep bij de "kernvakken" taal en rekenen (toch goed voor 50-60% van de lestijd) op 3 a 4 niveaus in de groep gewerkt; in een combigroep wordt dit 5 a 6 niveaus. Dat is niet tot nauwelijks meer te behappen voor een gemiddelde groepsleerkracht die passend onderwijs moet geven. Dat komt de onderwijskwaliteit niet ten goede.

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Stel het gemiddelde aantal leerlingen inderdaad op 23, maar laat de harde bovengrens los. Stel hieraan gekoppeld hiervoor eveneens voldoende financiën voor beschikbaar. Stel (want dit is m.i. niet los van elkaar te zien) een maximum- en minimumpercentage in voor ambulante taken, dan wel (bovenschools) management. (In mijn vorige werksituatie was het bovenschool management m.i. te groot.)

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.