Reactie van: I.G. van Heuckelum bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: I.G. van Heuckelum bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 20-01-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van I.G. van Heuckelum

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

Dit zou een mooi voorstel zijn, helemaal als het ook daadwerkelijk tot uitvoering wordt gebracht en er geld voor wordt vrijgemaakt door de overheid.

In ons huidige onderwijssysteem is het bij ons binnen de stichting nu het geval dat er 1 fte wordt gegeven bij 24 lln in de onderbouw en 1 fte wordt gegeven bij 28 leerlingen in de bovenbouw. Dit betekent in praktijk dat er veel wordt geinvesteerd in de middenbouw, maar dat de voorbereiding richting het VO in de verdrukking komt. Leerlingen zitten hoe ouder dat ze worden, in steeds grotere groepen. Daarnaast met passend onderwijs is er veel meer zorg in groepen. Gemiddeld heb je in een groep 2 á 3 dyslexten, 2 adhd-ers, 1 leerlingen met ambulante begeleiding, 2 á 3 met een autistische stoornis. Deze leerlingen hebben recht op regulier onderwijs en daar ben ik echt voorstander van, maar de tijd die wij in de klassen kwijt zijn aan deze leerlingen gaat ten koste van de andere leerlingen. Hoe groter de groepen, een groei van leerlingen die tussen wal en schip vallen.

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Administratatieve taken verminderen en duidelijk in kaart brengen wat er door inspectie en overheid wordt verwacht van leerkrachten met betrekking tot deze taken.

Nu is het zelfs per intern advies afhankelijk wat er allemaal genoteerd moet worden.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.