Reactie van: W Romkes bij: Wetsvoorstel kleine klassen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Officiële titel | Reactie van: W Romkes bij: Wetsvoorstel kleine klassen |
---|---|
Documentdatum | 20-01-2016 |
Publicatiedatum | 21-02-2018 |
Van | W Romkes |
Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?
Mijn eerste reactie was blijdschap en opluchting. Ook een stukje twijfel "zou het dan echt..."
Ik ben zelf werkzaam als leerkracht in het reguliere basisonderwijs. Hoe hard er ook geroepen wordt dat de grootte van de groepen niet uitmaken, veelal aangedikt met theorieën, is de praktijk gewoon anders. Grotere groepen betekent gewoon meer diversiteit in onderwijsbehoeften, meer nakijkwerk, meer verantwoordelijkheid, kortom: meer werkdruk!
Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
In het kader van passen onderwijs wordt de problematiek binnen het reguliere basisonderwijs steeds groter en diverser en stijgen meer dan regelmatig uit dan wat binnen het kunnen en handelen van de leerkracht ligt.
Kleinere klassen zijn daarin zeker een verbetering, toch ligt er een kans in het objectiever kijken naar onderwijsbehoeften van leerlingen en het sbo niet direct van tafel vegen.