Reactie van: L. van Dijk bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: L. van Dijk bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 21-01-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van L. van Dijk

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

Een prima voorstel mits het ook daadwerkelijk gaat om 23 leerlingen. Want gemiddeld 23 leerlingen betekend in de praktijk vaak een aantal kleinere groepen met daar tegenover een aantal grotere groepen. Vooral in de onderbouw zijn de groepen dan groot omdat een school nieuwe leerlingen niet wil weigeren. Te weinig leerlingen betekent natuurlijk dat er niet voldoende FTE's zijn om het team aan te houden wat je hebt. Met minder teamleden worden de klassen weer groter en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

23 leerlingen per klas een zeer goed voorstel maar dan wel echt per klas en niet per schoolgemiddelde.

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Een belangrijk punt vind ik nog dat in het kader van het passend onderwijs er niet alleen gekeken moet worden naar het aantal leerlingen maar ook naar de zorg die er in een klas gegeven moet worden. Een brede school moet ook veel zorg bieden. Ik ben een groot voorstander van inclusie onderwijs maar dan hebben we ook wel de hulp nodig van de experts in de school en niet ergens op een afstand.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.