Reactie van: sws de lispeltuut (mevrouw n m ruiter) bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: sws de lispeltuut (mevrouw n m ruiter) bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 24-01-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van sws de lispeltuut (mevrouw n m ruiter)

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

Goedemorgen,

Ik ben leerkracht van een monstergroep 7 ( 31 kinderen). Ik ervaar dagelijks dat de groepsgrootte de kwaliteit van mijn onderwijs ondermijnd. Ik juich het dus toe dat de maximale groepsgrootte op 29 leerlingen wordt vastgezet. En het lange termijn doel groepsgrootte van 23 leerlingen.

Wat mis ik nu in mijn monstergroep :

  • persoonlijk contact : de zorg leerlingen spreek ik dagelijks persoonlijk, dit geldt niet voor de (boven) gemiddelde leerling. Ik vul bij start lesdag de presentielijst in, aan het eind v.d. dag weet ik nl. niet of ik een leerling mis wegens ziekte of afspraak buiten de deur.
  • te weinig interactie tijdens instructielessen
  • weinig differentiatie, veel van hetzelfde, alle neuzen een kant op, gebrek aan uitdaging.
  • nakijkwerk is te omvangrijk, ik kijk alleen toetsen na.

-oudergesprekken nemen hele week na schooltijd in beslag ( ook een avond van 1700-21:30 uur) waardoor er drie keer per jaar geen kundig onderwijs kan worden voorbereid en gegeven.

-weinig bewegingsruimte in de klas, toets opstelling is niet mogelijk. Ook is er fysiek geen plaats voor de instructietafel, die ontbreekt dan ook in mijn groep.

Ik stem voor kleinere groepen, het liefst zo snel mogelijk. Goed onderwijs is iedere dag weer een uitdaging, passend onderwijs is al helemaal niet haalbaar.

Met vriendelijke groet,

Nancy Ruiter

Leerkracht groep 7

Alkmaar

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

  • richtlijnen welke onderdelen van de administratieve workload als nuttig worden gezien. Als leerkracht vind ik mijn eigen manier ( wil best een voorbeeld bestand overhandigen) nuttig. Kost weinig tijd en heb er het hele jaar genoeg aan om te zien hoe een kind het doet.

De groepsplannen en dgo's maak ik voor IB-er, kost circa 30 uur per jaar die ik graag aan nuttigere zaken wil besteden

  • met mijn 0.79fte maak ik structureel overuren. Onlangs heb ik ze ( 35 uur) voor de herfstvakantie bij mijn leidinggevende ingeleverd om gecompenseerd te krijgen voor de kerstvakantie. Als verwacht werd er geen gehoor aan gegeven : het is vrijwillig overwerk. Ik had de uren niet hoeven maken.

Binnen de normjaartaak red ik mijn opslag werkzaamheden niet, maar er worden ook geen keuzes gemaakt welke werkzaamheden komen te vervallen. Voor mij blijft het bij het oude : dezelfde werkload met veel overwerk. Hier verandert de 40 urige werkweek niks aan.

Ik voel me tegen de muur staan, als ik het werk niet doe, krijg ik de IB-er en mijn collega's tegen me in het harnas. Als ik het wel doe, hou ik het overwerk in stand en doe ik mezelf te kort.

Ik heb jarenlang mijn uren en werkzaamheden bijgehouden, had verwacht dat de nieuwe CAO een verbetering zou opleveren, dit doet het helaas niet.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.