Reactie van: Triangel (Dhr. H.A. Engels) bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Triangel (Dhr. H.A. Engels) bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 02-02-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Triangel (Dhr. H.A. Engels)

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

Het voorstel op zich is goed. Meer mensen voor de klas betekent een plattere organisatie. En hoe platter de organisatie, hoe meer energie en aandacht er voor de leerling is. Echter: wat is de definitie van klas? En hoever wil de overheid gaan in het opleggen van regels als deze? Het bepalen van een gemiddeld en maximaal aantal leerlingen per groep beperkt scholen in hun organisatie.

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Sturen op meer leerkrachten per leerling is een goede zaak, maar dat betekent niet dat een organisatie die vanuit de basis werkt met grote groepen met meer specialistische ondersteuning mindere kwaliteit levert dan een school dit kleine groepen heeft en geen geld voor specialistische ondersteuning. Laat de overheid bepalen hoeveel personeel (LA/LB) er minimaal lesgevende taken moeten hebben, maar laat de school vanuit eigen beleid bepalen hoe deze lesgevende taken ingezet worden. Voorbeelden van werkdruk vermindering en vooral kwaliteitsverhoging door de inzet van gespecialiseerde leerkrachten zijn er genoeg, echter: op mijn school zou het wetsvoorstel zoals dat er nu ligt als gevolg kunnen hebben dat een plusgroep, een zorgklas en RT aan grotere groepen kinderen niet meer te organiseren zijn. Dat lijkt me een zeer onwenselijke ontwikkeling.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.