Reactie van: basisschool Apollo 11 (Msc A Wessel) bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: basisschool Apollo 11 (Msc A Wessel) bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 07-02-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van basisschool Apollo 11 (Msc A Wessel)

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

Klinkt in eerste instantie interessant maar roept bij mij praktische vragen op: wat als er dan nu 30 of meer leerlingen in de groep zitten? Per direct verboden? En dan? Leerling van school sturen? Nieuwe klas beginnen? Is er geld voor kleinere klassen?

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Veel effectiever is in mijn ogen de onderwijstijd verkorten. Minder uren onderwijs zorgt voor kortere lesdagen en meer tijd voor niet lesgebonden taken waarbij de werkdruk aanzienlijk verlaagd wordt én de kwaliteit flink omhoog kan: kijk naar het Finse systeem waar de middagen worden gebruikt om gezamenlijk lessen te maken voor de leerlingen. De lessen worden veel effectiever want er is tijd besteed aan het goed doordenken van de lessen en de kwaliteit gaat omhoog als er van elkaars kwaliteiten gebruik gemaakt wordt. Kinderen hoeven die uren niet te maken als er echt effectief lesgegeven wordt. In mijn nderwijspraktijk blijkt keer op keer dat ik te weinig voorbereidingstijd heb (ook nog een heterogene groep) waardoor mijn lessen van minder hoogstaande kwaliteit zijn.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.