Reactie van: St. Escaldascholen (dhr A.R de Jong) bij: Wetsvoorstel Samenwerkingsschool

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: St. Escaldascholen (dhr A.R de Jong) bij: Wetsvoorstel Samenwerkingsschool
Document­datum 03-11-2014
Publicatie­datum 21-02-2018
Van St. Escaldascholen (dhr A.R de Jong)

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat de voorgenomen wijzigingen voldoende ruimte bieden om in gebieden met leerlingendaling samenwerkingsscholen te vormen?

Ik denk dat de wijzigingen in de goede richting gaan. Van mij mag het nog wel verder gaan. De minimale aantallen (60 boven de ondergrens) is voor Zeeuws Vlaanderen in het geheel nog bescheiden. De krimp gaat hard!! samenwerkingsscholen van 300 leerlingen moeten ook mogelijk zijn want na twee jaar kan nog 2/3 deel over zijn. Keuze van ouders voor een bepaalde onderwijszuil dient ondergeschikt te zijn aan de kwaliteit van het onderwijs in opbrengsten op alle gebieden!

Vraag2 Denkt u dat dit wetsvoorstel het voldoende aantrekkelijk maakt voor informele samenwerkingsscholen om onder de nieuwe wettelijke regeling te vallen?

ja. Het geeft meer ruimte om schoolvoorzieningen te behouden onder een eenduidige noemer: het bevoegd gezag die de school bestuurt en de identiteitscommissie (1 cie dus en niet twee wat vaak in informele samenwerking bestaat). Van mij mag de bestuurlijke kant harder aangezet worden. Nu wordt in de terminologie een aantal begrippen door elkaar gehaald: bevoegd gezag, bestuur, Raad van Toezicht( niet genoemd maar functioneel geduid) etc. Conform de Code goed Bestuur hebben we een bevoegd gezag die verdeeld is in een Raad van Toezicht en een Raad van Bestuur die feitelijk de taken van het bevoegd gezag uitvoert. Daar hoeft voor mij de gemeente, bij het openbaar onderwijs niet anders in te zitten dan via de statuten van de Stichting Openbaar onderwijs wordt genoemd. (wellicht dat het bij niet ontvlochten OBS-en anders ligt). De gemeente dient in de totale school niet meer invloed te hebben dan de confessionele stakeholders. Anders voorzie ik problemen. Het lijkt me genoeg om de Stichting Openbaar Onderwijs te beïnvloeden. Dient de Stichting Openbaar Onderwijs natuurlijk wel ook samenwerkingsscholen te mogen besturen. Het lijkt mij heel correct om van een gezamenlijke samenwerkingsschool ook de samenwerking te eisen van de betrokken bevoegde gezagen!! Desnoods met een specifieke Stichting voor de samenwerkingsscholen waarin de bestaande bevoegde gezagen participeren.

Vraag3 Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende garanties voor ouders met kinderen op samenwerkingsscholen dat de identiteit van het bijzonder onderwijs en het openbare karakter van het onderwijs overeind blijven?

Ja. En.....de identiteitscie zal geen gemandateerde taken dienen te krijgen!! Wel kunnen zij onafhankelijk opereren indien zij gekoppeld worden aan de GMR. Gekoppeld in de zin van een werkgroep die via de GMR het bevoegd gezag adviseert en zelfs werkzaamheden uitvoert. GMR mag namelijk initiatieven nemen om te komen tot een borging van identiteit (en) en het bestuur als uitvoerend deel van het bevoegd gezag bevragen op de identiteitscie. Dat geeft de Gmr OOK MEER BODY EN LOOPT NIEMAND DE BEVOEGDE GEZAGEN VOOR DE VOETEN.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.