Reactie van: Gemeente Zwijndrecht (C.A. Rinkel - van der Boom) bij: Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Gemeente Zwijndrecht (C.A. Rinkel - van der Boom) bij: Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Document­datum 15-08-2014
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Gemeente Zwijndrecht (C.A. Rinkel - van der Boom)

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw zienswijze ten aanzien van dit wetsvoorstel?

Het is een breed vraagstuk: wat moet de rol van de overheid zijn en wat kun je aan de samenleving overlaten? Moet de overheid alles bepalen en regelen? Hebben we geen vertrouwen in de samenleving?

Het idee van meer verantwoordelijkheid leggen in de samenleving spreekt ons aan. Aan de andere kant moet deze wel goed worden ingevuld.

Alhoewel het wordt aangestipt in de MvT, gaat het plan in hoge mate voorbij aan de landelijke (en tot op zekere hoogte ook internationale) huidige bouwpraktijk. De opgave voor de komende jaren zal niet een nieuw gebouw in een leeg weiland zijn, maar het herontwerpen en -programmeren van de bestaande gebouwenvoorraad. Er wordt nog wel ontwikkeld en gebouwd in de gemeente Zwijndrecht, maar in een beperktere mate dan voorgaande jaren.

Die nieuwe (ver)bouwopgave vergt (door alle beperkingen die het bestaande met zich meebrengt) een hoge mate van integraal naar een plan kijken, van stedenbouw tot bouwkundig detail. Hierin voorziet het plan niet of onvoldoende. Naast het stimuleren van niet-toekomstig-gerichte minimumoplossingen wordt door het wetsvoorstel ook een hoge mate van standaardisering gestimuleerd, wat niet past bij de huidige vraaggerichte markt en die de positie en mogelijkheden van de architect onnodig inperkt. Daarmee wordt niet de voor de gebruiker/consument beste ontwerpoplossing het criterium. De consument zal nog minder dan nu invloed hebben op het eindresultaat.

Cruciaal in het plan is de onafhankelijkheid van de toelatingsorganisatie en de instrumentbeheerder, met name de onafhankelijkheid ten opzichte van de kwaliteitsborger. Wie betaalt wat? Zijn beiden een (semi)overheidsorgaan? Ook cruciaal is de onafhankelijkheid van de kwaliteitsborger. Hoe wordt die geborgd?

Met het wetsvoorstel wordt beoogd dat wij als bevoegd gezag zelf de constructieve toets aan het Bouwbesluit niet meer uitvoeren. Dit betekent dat de mate van toetsing aan kwaliteit (deels) wegvalt bij de gemeente Zwijndrecht. De vraag is of het wetsvoorstel als gevolg heeft dat het beoogde doel naar ons standpunt wordt gehaald?

Wij hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan. Een concreet voorbeeld hiervan is onder andere vaststelling van het Convenant Kwaliteit Nieuwbouw Drechtsteden en de toets aan het GPR.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.