Reactie van: Natuur & Milieu (M. Meijers) bij: kansspelen op afstand

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Natuur & Milieu (M. Meijers) bij: kansspelen op afstand
Document­datum 18-07-2013
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Natuur & Milieu (M. Meijers)

2.

Tekst

Vraag1 1) Graag uw reactie op het wetsvoorstel en bijbehorende memorie van toelichting.

Natuur & Milieu maakt zich zorgen over mogelijke negatieve effecten van de wijziging van de Kansspelenwet op de afdrachten aan goede doelen. Nederland heeft een unieke traditie van fondsenwerven voor goede doelen met loterijen. Het maatschappelijk belang van deze loterijbijdrage is zeer groot: jaarlijks gaat er 750 miljoen euro naar de samenleving, in de vorm van afdrachten en belasting.

Bijna 30 natuur- en milieuorganisaties ontvangen geld van de Postcode Loterij. In 2012 kregen zij een gezamenlijk bedrag van 94 miljoen euro. Sinds de start van de Postcode Loterij in 1990, is maar liefst 1,5 miljard euro gedoneerd.

De loterijbijdrage heeft vaak een vliegwieleffect en trekt andere partijen over de streep. Een treffend voorbeeld hiervan is het project “A15, weg van zon en wind”. De startbijdrage van de Postcode Loterij in dit project zorgde ervoor dat er miljoenen privaat geld worden geïnvesteerd in elektrische auto’s (ca. 80 miljoen voorfinanciering door een leasemaatschappij; zelfde waarde aan leaseovereenkomsten door bedrijven en particulieren) en in duurzame energie (20 windmolens en 20.000 zonnepanelen; waarde ca. 50 miljoen resp. 10 miljoen).

Wij vragen u om de goede doelenloterijen de ruimte te gevem om ons deze steun te kunnen blijven bieden en om aandacht te hebben voor de vraag of nieuwe toetreders op de markt deze rol ook zullen of kunnen vervullen.

Juist waar de overheid zich terugtrekt uit de financiering van het maatschappelijk middenveld (de Regeling Draagvlak Natuur is verdwenen evenals de Subsidieregeling Maatschappelijke Organisaties en Milieu) is de Postcode Loterij voor ons een zeer betrouwbare partner gebleken.

Vraag2 2) Wat is uw beeld bij de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen, in het bijzonder t.a.v.

  • a) 
    het voorkomen van kansspelverslaving
  • b) 
    b) de vergunningsvoorwaarden t.a.v. de organisatie en bedrijfsvoering van kansspelaanbod.
  • • 
    Houd bij de invoering van nieuwe loterijmogelijkheden in de gaten dat de afdracht aan goede doelen op peil blijft, onder meer door de kansspelbelasting voor de goede doelen loterijen niet te verhogen.
  • • 
    Ook de online kansspelen zouden minimaal 40% aan goede doelen moeten afdragen. De ongewenste neveneffecten van de verplichte afdrachten zijn volgens ons onvoldoende onderbouwd en kunnen ook juist de andere kant op werken.
  • • 
    Ook moeten de goede doelen niet alleen werkzaam zijn op het gebied van sport, cultuur, maatschappelijk welzijn of volksgezondheid.” Ook natuur, milieu en duurzaamheid moeten hierbij genoemd worden.
  • • 
    Wij maken ons zorgen om een te grote verschuiving in deelnemers van “artikel 3 loterijen” naar andere kansspelen. Dit kan beheerst worden door het advies van de Adviescommissie Kansspelen via internet te volgen (2010): “Gezien de uitgangspunten van het kansspelbeleid moet dit regime uitgaan van een beperkt aantal vergunningen, die aan een termijn zijn gebonden en periodiek worden toegewezen via een open en transparante procedure”.
 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.