Leg doorverkoop tickets aan banden

Met dank overgenomen van J.J. (Jasper) van Dijk i, gepubliceerd op maandag 23 oktober 2017.

Een kaartje voor het concert van Toto wordt op doorverkoopwebsite Seatwave aangeboden voor 299 euro. Dat is 224 euro meer dan de originele verkoopprijs. Koop je vier kaartjes via Seatwave, dan verdient de website daar 211 euro aan.

De Rolling Stones, André Rieu, Pinkpop, Ajax-Feyenoord of het WK-vrouwenvoetbal: er worden vrijwel altijd tweedehands kaartjes aangeboden voor dit soort evenementen, maar dan voor een veelvoud van het oorspronkelijke bedrag. Die secundaire tickets zijn een lucratieve handel voor doorverkopers; er worden miljoenen mee verdiend.

Zo is de doorverkoopwebsite Seatwave in handen van evenementengigant LiveNation, eigenaar van onder andere TicketMaster en Mojo. LiveNation verdient geld met de primaire verkoop van tickets, maar verdient aan datzelfde kaartje dus nog een keer als het via Seatwave wordt doorverkocht. LiveNation draaide in 2016 een omzet van meer dan 7 miljard euro, waarvan meer dan 1 miljard door secundaire ticketverkoop.

Slachtoffer van deze praktijken is de liefhebber die naast een kaartje grijpt omdat hij de absurde vraagprijzen niet kan of wil betalen. Ook artiesten zijn de dupe, omdat die soms voor half lege zalen staan aangezien niet elk veel te duur kaartje wordt verkocht. De KNVB is helemaal klaar met deze tickethandel en maakte recent honderden doorverkochte kaarten ongeldig. De nietsvermoedende consument die zo’n doorverkocht kaartje kocht is dan veel geld kwijt, maar krijgt geen toegang tot de wedstrijd. Dat is vanuit de KVNB goed te begrijpen en ook vanwege de veiligheid in het stadion een goede zaak. Professionele secundaire tickethandelaren, die met zogenaamde ‘bots’ tientallen kaarten tegelijkertijd opkopen, worden hiermee ontmoedigd, maar de KNVB vraagt net als artiesten en podia ook om maatregelen van de politiek.

In veel landen om ons heen zijn er wetten en regels om de professionele doorverkoop van tickets aan banden te leggen. In België geldt er bijvoorbeeld een algeheel verbod op het doorverkopen van tickets met winst. Stelt Nederland geen regels op, dan vreest de KNVB dat Nederland het walhalla wordt voor doorverkopers.

Op dinsdag 24 oktober stemt de Eerste Kamer over de ticketwet in Nederland. Deze wet maakt het mogelijk voor consumenten om hun geld terug te vragen als ze meer dan 120% van de oorspronkelijke prijs hebben betaald. Het initiatief komt van SP en CDA, maar stuit op weerstand in de Eerste Kamer. Zo twijfelen sommige senatoren of het probleem wel groot genoeg is, maar met de nog steeds groeiende secundaire markt is dat evident. Andere senatoren twijfelen of mensen wel naar de rechter gaan als ze te veel hebben betaald voor hun kaartje. Dat raakt echter vooral de vraag of de rechter voldoende toegankelijk is, niet of deze wet zinvol is of niet.

Met de ticketwet krijgen gedupeerden de kans om - al of niet collectief - hun recht te halen. Dat zal een afschrikwekkend effect hebben op de doorverkopers. De SP is graag bereid om zo’n collectieve actie te ondersteunen om gedupeerden te helpen. De opkomst van laagdrempelige buurtrechters biedt eveneens mogelijkheden. Het stellen van een norm geeft ook een geschillencommissie meer tanden om op te treden tegen dit soort praktijken.

Voor de helderheid: het wetsvoorstel verbiedt niet de doorverkoop van tickets. Een kaartje doorverkopen omdat iemand ziek is geworden, is geen probleem. De wet biedt wel de mogelijkheid om professionele doorverkoop aan te pakken. Mocht de Eerste Kamer de wet dinsdag verwerpen, dan ontneemt ze consumenten een middel om eindelijk iets te doen tegen de woekerhandel in tickets. Laten we hopen dat de senatoren zich nog eens goed achter de oren krabben en dat ze paal en perk stellen aan de doorverkoop van tickets waar louter liefhebbers het slachtoffer van zijn.

Jasper van Dijk, SP-Kamerlid

Madeleine van Toorenburg, CDA-Kamerlid