Brief regering; Investering Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) België - Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 496 toegevoegd aan dossier 22026 - Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens; Brief regering; Investering Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) België |
---|---|
Documentdatum | 07-03-2017 |
Publicatiedatum | 07-03-2017 |
Nummer | KST22026496 |
Kenmerk | 22026, nr. 496 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2
Vergaderjaar 2016-
2017
Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 6 maart 2017
Op 16 juni 2015 bent u door de Staatssecretaris van I&M geïnformeerd over de procesaudit die is uitgevoerd op het aanbestedingsproces van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) (Kamerstuk 22 026, nr. 480). NS heeft de opdracht in juli 2016 gegund aan Alstom. De eerste tranche van deze order voor het binnenlandverkeer via de HSL Zuid is inmiddels besteld ter vervanging van het huidige materieel van de IC Direct en IC Den Haag-Eindhoven (vanaf 2021). Naast deze treinstellen kent de overeenkomst met Alstom ook de optie om internationale varianten te bestellen, dat wil zeggen treinen die toegelaten zijn in België of Duitsland. NS overweegt de optie voor een België-variant in te roepen ter vervanging van het materieel van de IC Brussel (Amsterdam-Brussel). NS heeft aangegeven dat de huidige rijtuigen van de IC Brussel in 2025 technisch en economisch zijn afgeschreven en volgens de overeengekomen concessie met het Ministerie van I&M is NS verplicht om te zorgen voor continuïteit van materieel bij afloop van de concessie (artikel 72, lid 1) eind 2024.
In dit kader heeft NS aan mij als aandeelhouder toestemming gevraagd om twee ICNG-treinen te bestellen en deze geschikt te laten maken voor het rijden in België. Pas in een later stadium wordt besloten over een vervolgorder ter vervanging van de gehele IC Brussel-vloot. Met deze fasering loopt NS niet vooruit op de discussie over de ordeningsscenario's maar wint NS wel tijd om vertragingsrisico's, met name bij engineering en toelating op het spoornetwerk in Nederland en België, te mitigeren voordat een geheel nieuwe vloot wordt besteld. Op deze manier wordt geborgd dat de huidige ICR-rijtuigen op tijd kunnen worden vervangen. Ik
kst-22026-496 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2017
heb NS in mijn hoedanigheid als aandeelhouder toestemming gegeven voor de investering in deze twee treinen, waarbij NS deze bestelt voor eigen rekening en risico.
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem
Tweede Kamer, vergaderjaar 2016-2017, 22 026, nr. 496 2