Brief regering; Geactualiseerde Businesscase Inloggen in het BSN domein - Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Deze brief is onder nr. 425 toegevoegd aan dossier 26643 - Informatie- en communicatietechnologie (ICT).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Informatie- en communicatietechnologie (ICT); Brief regering; Geactualiseerde Businesscase Inloggen in het BSN domein
Document­datum 10-11-2016
Publicatie­datum 10-11-2016
Nummer KST26643425
Kenmerk 26643, nr. 425
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Nr. 425 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 november 2016

Tijdens het Algemeen Overleg over de Impuls eID op 29 september jl. (Kamerstuk 26 643, nr. 423) heb ik uw Kamer een geactualiseerde businesscase publiek middel eID toegezegd. Hierbij bied ik deze aan1.

Context

Naar de opvatting van het kabinet is het verder investeren in toekomstvaste inlogmiddelen noodzakelijk om een bijdetijdse, veilige en betrouwbare digitale omgeving voor burgers en bedrijven te garanderen. Deze investering draagt bij aan het kabinetsbrede beleid op de terreinen van identiteitsfraude en cybercrime. De Autoriteit Persoonsgegevens onderschrijft dit belang2. Als burgers en bedrijven geen digitale toegang meer zouden hebben tot publieke dienstverlening, dan ligt deze stil. Er zijn geen reële scenario’s voorhanden om bij storingen of beveiligingsincidenten terug te vallen op post, telefoon en balie. Dit vindt het kabinet maatschappelijk onacceptabel.

Uitkomsten van de geactualiseerde businesscase.

Tegen deze achtergrond heeft het kabinet de businesscase voor het beleid ter versterking van de infrastructuur voor digitale identiteitsvaststelling en authenticatie, zoals laatstelijk toegelicht in mijn brief van 25 augustus 20163 en met u besproken in het Algemeen Overleg van 29 september jl., geactualiseerd.

Ik heb kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksbureau Ecorys, namelijk: «Alles overziend is de conclusie gerechtvaardigd dat het verstandig is om te investeren in het eID-stelsel in het BSN-domein met middelen op betrouwbaarheidsniveau substantieel en hoog.» De uitkomsten van de geactualiseerde businesscase bevatten geen nieuwe inzichten die afdoen aan de wenselijkheid en urgentie van het kabinetsvoornemen om met de impuls eID de volgende stap te zetten op het terrein van het inloggen in het publieke BSN domein.

De actualisatie van de businesscase is zowel gebaseerd op een cijfermatige analyse als op een waardering van de maatschappelijke waarden voor burgers. De reden hiervoor is dat bij dit soort strategische investeringen die een naar aard en opzet nieuwe infrastructuur betreffen, beide aspecten van belang zijn in de afweging4. De belangrijkste baten die direct aan de inlogmiddelen zijn toe te rekenen hebben vooral betrekking op de vermindering van regeldruk voor burgers, inperking van identiteitsfraude en uitfasering van bestaande inlogmiddelen. Tevens zijn er baten en besparingen die samenhangen met de investering in deze robuuste inlogmiddelen bij de (semi)publieke dienstaanbieders.

Toelichting

De reikwijdte

In deze actualisatie heb ik nu naast het publieke inlogmiddel «hoog», ook zaken betrokken zoals;

    • de benodigde voorzieningen voor de multimiddelenstrategie (BSN-koppelregister, inzagefunctie);
    • betrouwbaarheidsniveau «substantieel»;
    • Uniforme Set van Eisen, inclusief toezicht en beheer;
    • de aansluitkosten dienstaanbieders;
    • de beheer en exploitatiekosten van het huidige DigiD.

Een nadeel van deze scope-uitbreiding is dat de businesscase minder vergelijkbaar is met vorige businesscases. Het belangrijke voordeel is tegelijkertijd dat deze nu vollediger is.

Rol van de businesscase

Deze businesscase geeft inzicht in de kosten en de baten. De kosten worden hierin gesplitst in twee fasen: ontwikkeling & programma enerzijds en structurele beheerskosten anderzijds. De structurele financiering van eID voor 2018 en verder wordt als onderdeel van het programma nader uitgewerkt langs de lijnen zoals in mijn brief van 25 augustus 20165 reeds aan u gemeld. De financierings-wijze loopt uiteraard in de tijd mee met de reguliere begrotingscyclus.

Zoals toegezegd, zal ik u voor het einde van het jaar de eerste halfjaarlijkse voortgangsrapportage eID doen toekomen.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Noot 1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Noot 2

Brief van de Autoriteit Persoonsgegevens aan de Minister van BZK betreffende eID, met kenmerk Z2015-00357 d.d. 14 september 2016

Noot 3

Kamerstuk 26 643, nr. 419

Noot 4

Voor de cijfermatige analyse hebben de onderzoekers op mijn verzoek dezelfde methodiek gehanteerd, die zij die hanteren voor grote infrastructurele investeringsvraagstukken m.b.t. (spoor)wegen en waterbeheersinginfrastructuren.

Noot 5

Kamerstuk 26 643, nr. 419


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.