Begroting Infrastructuur en Milieu

Met dank overgenomen van Staatkundig-Gereformeerde Partij (SGP) i, gepubliceerd op dinsdag 1 november 2016.

SGP: harde aanpak roekeloze rijders voor veiligere wegen

Deze week debatteert de Tweede Kamer over de begroting Infrastructuur en Milieu. Lees hier de bijdrage van Roelof Bisschop. De SGP pleit voor meer binnenvaart om filegevoelige plekken te ontlasten. Er ligt een SGP-amendement om 1 miljoen euro uit te trekken voor het invoeren van een systeem waarmee binnenvaartschippers continue de vaardiepte meten en deze data gebruikt worden voor een actueel beeld van de waterstanden. Schippers weten zo veel beter wat de waterstanden zijn en kunnen meer lading meenemen. Het werken met verouderde vaarkaarten is dan verleden tijd. De SGP constateert verder dat het niet goed gaat met de verkeersveiligheid. Het aantal verkeersslachtoffers is het afgelopen jaar niet omlaag, maar juist omhoog gegaan. Daar tegenover staat dat de afgelopen tien jaar het aantal staande houdingen in het verkeer door de politie juist sterk omlaag is gegaan. Veel te vaak ontspringen roekeloze rijders de dans. De SGP wil meer blauw in het verkeer.

Plenair debat - Begroting I&M

1 november 2016

SGP - Roelof Bisschop

MdV!

Budget infra

Het is weer dringen geblazen op de Nederlandse wegen. Richting 2021 zal het reistijdverlies met ongeveer 40% toenemen. De investeringen in wegverbreding kunnen dit niet bijbenen. Daar komt bij dat onderzoek van de ANWB onder automobilisten laat zien dat er verschillende knelpunten zijn die bij het ministerie nog onvoldoende in beeld zijn. Knooppunt A1/A30 staat in de top vijf van weggebruikers, maar bungelt bij de minister ergens onderaan. Ook op het spoor is het dringen geblazen.

Het kabinet kiest voor verlenging van het Infrastructuurfonds. Uitstekend. Een groot deel van de nieuwe investeringsruimte gaat echter al op aan onderhoudsbudget en een ramingsbijstelling. Dat onderhoudsgeld blijkt ook echt nodig te zijn. De Algemene Rekenkamer waarschuwt al langer voor tekorten, omdat veel bruggen het eind van hun levensduur naderen. Dit werd onderstreept door de scheurtjes in de Merwedebrug, waardoor transportbedrijven het haasje zijn. Heeft Rijkswaterstaat wel alles goed in beeld? Het is van belang dat meer geld uitgetrokken wordt voor onze infrastructuur.

Binnenvaart

En dat niet alleen. Veel files zijn te voorkomen door meer binnenvaart. Neem de A15, met veel vrachtwagens en regelmatig files. Daarnaast ligt de Merwede, met gestaag opstomende binnenvaartschepen en tientallen procenten onbenutte transportcapaciteit. Is de minister bereid om te inventariseren waar en hoe binnenvaart benut zou kunnen worden om filegevoelige plekken te omzeilen?

Binnenvaart is nog te vaak een ondergeschoven kindje. Dat geldt breder. Zo worden miljoenen euro’s uitgetrokken voor spooraanpassingen in verband met meer vervoer van gevaarlijke stoffen over andere sporen dan de Betuweroute. Waarom is niet eerst gekeken naar de binnenvaart? De maritieme sector heeft een plan gepresenteerd voor een veel energiezuinigere binnenvaartvloot. Dat is veel goedkopere CO2-emissiereductie dan windmolenparken op zee. Gaan de bewindslieden dit oppakken?

Nog één concreet punt: in het project CoVaDem wordt gewerkt aan het continue meten van de vaarwegdiepte door binnenvaartschepen en het benutten van deze data voor actuele vaarkaarten. Schepen kunnen dan beter afgeladen worden. En Rijkswaterstaat kan vaarwegonderhoud veel beter doen. Voor implementatie in de praktijk is nog budget nodig. Ik heb hiervoor een amendement ingediend.

Verkeersveiligheid

Voorzitter! Het gaat nog niet goed met de veiligheid op de weg. Het afgelopen jaar vielen er 621 doden door verkeersongevallen en raakten bijna 21.000 mensen zwaargewond. Een toename ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is de verkeerde richting. De doelen voor 2020 worden zo niet gehaald. De SGP vindt dat het hoog tijd is voor stevige maatregelen. Op één staat de aanpak van verkeersovertreders. In 2007 werden nog 1,46 miljoen automobilisten van de weg gehaald. Vorig jaar was dat maar 0,24 miljoen keer het geval. Waar blijft het blauw op de weg? De landelijke verkeersofficier van justitie luidt de noodklok. Ook de komende jaren dreigt handhaving van de verkeersveiligheid niet op het prioriteitenlijstje van politie en Openbaar Ministerie te staan. Dat moet anders. De minister van Veiligheid & Justitie heeft inmiddels een handreiking gedaan. De invulling blijft vaag. Ik vraag de minister om samen met collega Van der Steur ervoor zorgen dat verkeersovertreders opgepakt en aangepakt worden.

Compensatieregeling milieuzonering

Voorzitter! Er zou bij de milieuzonering een subsidieregeling komen voor vervanging van oude dieselbestelauto’s en -vrachtwagens. Een conceptregeling met een budget van bijna vier miljoen euro lag klaar. In de voorliggende begroting is een groot deel van het budget verdampt en zitten ondernemers nog steeds in onduidelijkheid. Ik vraag de bewindslieden om het oorspronkelijke budget en de voorgenomen regeling door te zetten.

Emissiearme stallen

Innovatieve stalsystemen met forse reductie van de emissie van ammoniak en fijn stof dreigen tussen wal en schip te vallen. Spelregels worden eenzijdig aangepast. Ondernemers worden van het kastje naar de muur gestuurd. Ze horen alleen hoe het niet moet en niet hoe het wel kan. De binnengekomen antwoorden stellen de SGP nog niet gerust. Ja, er is contact met bedrijven en meetinstanties. Het kardinale punt is dat het eenrichtingsverkeer is. RVO en de adviescommissie zeggen hoe het moet. Wageningen Universiteit is het einde van alle tegenspraak. Zo werkt het niet. De staatssecretaris schrijft dat er genoeg stalsystemen met emissiefactoren zijn. Ik hoor vanuit de sector dat dat in ieder geval voor een deel van de melkveehouderij niet het geval is. Ik vraag de staatssecretaris om bedrijfsleven en meetinstanties nauw te betrekken bij de slag die zij nu gaat maken. Het kan niet zo zijn dat innovatieve emissiereductie op de plank blijft liggen, omdat de Haagse tekentafel er niet mee uit de voeten kan.

Asbestsanering

Tot slot de asbestsaneringsopgave. Die is immens. Goed dat er een Versnellingsaanpak ligt en extra subsidiegeld. Asbestsanering valt inmiddels echter buiten het MIA/VAMIL belastingvoordeel. Vergeet ook niet dat de agrarische sector een belangrijk aandeel moet leveren, terwijl de financiële situatie hier weinig florissant is. Ik vraag de staatssecretaris meer uit de kast te halen.