Geef docenten meer tijd zodat ieder kind een gelijke kans krijgt

Met dank overgenomen van L. (Loes) Ypma i, gepubliceerd op maandag 31 oktober 2016, 11:03.

Ieder kind verdient een gelijke kans om zichzelf te ontwikkelen, waar je wieg ook staat of wie je ouders ook zijn. Minister Bussemaker presenteert daarom vandaag een actieplan. Ze neemt een groot aantal voorstellen die Mohammed Mohandis en ik eerder deden in onze initiatiefnota gelijke onderwijskansen over. Zo komt er een proef waarbij docenten meer tijd krijgen om hun lessen voor te bereiden en hun leerlingen te begeleiden. We beginnen op twintig scholen die veel leerlingen met een achterstand hebben, maar wat ons betreft breiden we het de komende jaren uit naar alle scholen.

Nog te vaak bepaalt de afkomst van een kind de kansen die hij of zij in het verdere leven krijgt. Dat is onacceptabel.

Nog te vaak bepaalt de afkomst van een kind de kansen die hij of zij in het verdere leven krijgt. Dat is onacceptabel. Kinderen van hoogopgeleide ouders volgen vaker huiswerkbegeleiding, er is vaak meer geld voor culturele uitstapjes en ouders trekken sneller aan de bel als de cijfers of het schooladvies te laag is. Ik vind dat alle kinderen dat zetje in de rug verdienen. Ook als de ouders geen geld hebben voor een toets-training of als kinderen een taal- of leerachterstand hebben. Dat is een constante strijd die we moeten blijven voeren.

Het kabinet trekt hiervoor structureel 26 miljoen euro per jaar uit. Geld dat gebruikt wordt om doorstromen naar een hoger onderwijsniveau en diploma’s stapelen makkelijker te maken en om brede brugklassen te stimuleren waar leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar zitten en van elkaar kunnen leren. En we gaan beginnen met docenten meer tijd te geven om hun werk goed te doen.

De docent heeft een onmisbare rol in het bieden van kansen aan alle leerlingen. Zij kunnen echt een verschil maken. Maar veel leraren hebben een veel te hoge werkdruk, waardoor juist die kinderen die wat extra aandacht nodig hebben de dupe zijn. Ik vind dat leraren ondersteuning verdienen om die rol goed uit te kunnen voeren. Dat is ook een van de kernpunten uit het onderwijsessay van Diederik Samsom en schooldirecteur Eric van ’t Zelfde. Het kabinet zet nu een eerste stap, op scholen waar de nood het hoogst is en docenten heel veel in hun vrije tijd werken om de leerlingen met achterstanden bij te spijkeren. Op basis van deze proef kunnen we de komende jaren alle docenten meer tijd geven.

Ieder kind verdient de kans om zijn ambities te ontdekken, zijn talenten te ontwikkelen en zijn dromen waar te maken.

Eén van de kernopdrachten van het onderwijs is om leerlingen net dat steuntje in de rug te geven, zodat alle kinderen dezelfde kansen krijgen. Ik ben dan ook verheugd met het extra geld en de voorstellen van het kabinet. Want ieder kind verdient de kans om zijn ambities te ontdekken, zijn talenten te ontwikkelen en zijn dromen waar te maken.