PvdA wil een Nationale Consumenten Ombudsman

Met dank overgenomen van M.L. (Mei Li) Vos i, gepubliceerd op dinsdag 25 oktober 2016, 14:03.

Als je als consument opgelicht bent, teveel hebt betaald of benadeeld bent bij de aankoop van een product of dienst, dan loont het vaak niet om in je eentje een bedrijf voor de rechter te slepen. Daarnaast is dit erg moeilijk als je geen juridische kennis bezit of de financiële middelen niet hebt. Als consumenten nu een bedrijf voor de rechter willen slepen, worden hier vaak commerciële stichtingen voor opgericht. Het probleem is dat die commerciële clubs er een verdienmodel van gemaakt hebben, en dat is wat de PvdA betreft onwenselijk bij het verhalen van al geleden schade. Consumenten moeten beschermd worden tegen die stichtingen met commerciële belangen, zodat de consument niet een tweede keer wordt benadeeld. Daarom wil de PvdA wil een Nationale Consumenten Ombudsman instellen.

Er zijn wel goede voorbeelden te noemen van hoe het nu is geregeld, zoals verenigingen die een zaak beginnen zonder winstoogmerk. Maar als je het instrument van de massaclaim echt goed wilt gebruiken, dan moet je de mogelijkheden scheppen zodat die ook succesvol is. Daarom wil ik dat de overheid er zelf voor zorgt dat collectieve schaderegelingen goed worden afgehandeld. Vandaag zal ik tijdens de begroting van Economische Zaken oproepen tot het instellen van een Nationale Consumenten Ombudsman.