Blij met terugdraaien privatisering ProRail

Met dank overgenomen van D. (Duco) Hoogland i, gepubliceerd op maandag 17 oktober 2016, 12:05.

Het spoor is van nationaal belang. Via het spoor gaan iedere dag miljoenen mensen naar het werk en naar hun familie of vrienden en worden veel goederen door het land vervoerd. Het onderhouden en aanleggen van het spoor is daarom een publieke taak. En daarom betalen we de aanleg, het onderhoud en de nieuwe stations met z’n allen van belastinggeld. Ik ben daarom ook blij dat het kabinet de privatisering van ProRail teruggedraaid en de spoorbeheerder weer onder het ministerie van I&M laat vallen. Op die manier kan het publieke belang en het belang van de reizigers weer centraal staan, en niet de belangen van de BV ProRail.

ProRail is sinds 1995 een zelfstandig bedrijf. Jaarlijks krijgt het van de belastingbetaler 2,2 miljard euro om het onderhoud aan het spoor te verzorgen. Maar dat ging de afgelopen tijd zeker niet soepel. Te veel wisselstoringen, treinen die uitvielen bij vorst of vallende blaadjes en onverklaarbare tekorten op de begroting. De directie van het bedrijf beloofde iedere keer beterschap, maar leverde niet. Het is daarom goed dat de privatisering wordt teruggedraaid en ProRail weer onder directe controle van het ministerie en de politiek komt te staan. Net zoals dat het geval is bij Rijkswaterstaat, dat de wegen onderhoudt.

Bij deze operatie zijn er nog wel een aantal aandachtspunten, waar wij de komende tijd scherp op gaan letten. Zo heeft het personeel recht op duidelijkheid. Vooral hun arbeidsvoorwaarden zoals salaris en pensioenen moeten worden gewaarborgd. Daarnaast mag de reiziger er niks van merken. Geen duurdere treinkaartjes omdat de btw-regels net even anders zijn. Voor die punten moet een oplossing komen.

De strijd voor nationalisering van de spoorwegen voer ik al lang. Vorig jaar steunde een meerderheid in de Tweede Kamer het PvdA-voorstel om de marktwerkingsplannen van de Europese Unie van tafel te krijgen. Daardoor is het weer mogelijk om een nationale vervoerder en een nationale infra-beheerder te hebben. Geen marktwerking op het spoor, maar een publiek spoor dat draait om de reiziger. Staatssecretaris Dijksma begint hier nu mee door de privatisering van ProRail terug te draaien. Een belangrijke stap vooruit.