Hoogste tijd voor terugroepen sjoemeldiesels

Met dank overgenomen van G.J.M. (Gerben-Jan) Gerbrandy i, gepubliceerd op dinsdag 13 september 2016.

Eurocommissaris voor industrie Bienkowska doet toezegging in hoorzitting om harder in te grijpen in de komende weken tegen zwakke maatregelen tegen sjoemelsoftware door EU-lidstaten

D66-Europarlementarier Gerben-Jan Gerbrandy wil dat de Europese Commissie de druk opvoert op Europese lidstaten en autofabrikanten om auto’s met te veel uitstoot terug te roepen, of desnoods de typegoedkeuring voor automodellen terug te trekken. “Een jaar na het Volkswagenschandaal worden nu stap voor stap campagnes opgestart om honderdduizenden auto’s terug geroepen, meestal op volledig vrijwillige basis. Maar het gaat te langzaam en het is erg onduidelijk wat het resultaat wordt. We weten dat er alleen al acht miljoen Volkswagens rondrijden in Europa met softwareproblemen. Tel daar het gesjoemel van Fiat, Renault, Opel en anderen bij en je komt op nog eens miljoenen sjoemeldiesels. Met deze inzet worden onze steden nooit schoon”, aldus Gerbrandy.

Lidstaten moeten ingrijpen

Tot nu toe is in bijna geen van de lidstaten sprake van serieus terugroep-beleid of het annuleren van typegoedkeuringen. Volkswagen heeft in veel lidstaten toegezegd een mooie brief te sturen naar de eigenaars van sjoemeldiesels, maar daar blijft het helaas bij, geen advertenties of een andere stimulans voor consumenten, laat staan een prestatieverplichting. Gerbrandy: “Hoe vaak zie je in een krant geen oproep van een fabrikant om gebrekkig speelgoed terug te roepen. Waarom hebben Volkswagen of Fiat dat nog niet gedaan? Waarom drukken de nationale regeringen niet harder op de fabrikanten?”

Stop consumentenbedrog

Gisteravond tijdens de hoorzitting met Eurocommissaris Bienkowska (Industrie) werd ook gesproken over het eventueel starten van zgn. inbreukprocedures (een juridisch proces dat de Commissie kan starten in het geval een lidstaat EU-wetten niet goed uitvoert). Bienkowska deed in de hoorzitting de toezegging snel dergelijke procedures te starten, als lidstaten niet snel echte maatregelen nemen tegen sjoemeldiesels. Dit is volgens de Commissaris een kwestie van weken.

“Ik ben blij eindelijk krachtige woorden te horen van de Europese Commissie, maar we hebben al veel te lang gewacht. Een van de redenen dat dieselgate heeft kunnen ontstaan, is omdat er een groot gat zat tussen Europese regels op papier en de uitvoering en handhaving door de lidstaten in de praktijk. Constateren dat consumenten bedrogen zijn is niet genoeg, we moeten het een halt toeroepen.”

Vandaag debatteert en stemt het Europees Parlement over de tussenrapportage van het parlementair onderzoek naar Dieselgate. Het rapport is geschreven door Gerbrandy. Aanstaande donderdag vindt de volgende hoorzitting plaats waarbij vertegenwoordigers aanwezig zijn van Bosch, dat auto-onderdelen produceert, waaronder software, en onder verdenking staat van betrokkenheid bij het Volkswagen-schandaal.