Problemen Botlekbrug kosten miljoenen

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op donderdag 16 juni 2016, 2:50.

Vragen van de leden Hoogland (PvdA) en Visser (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht ‘Miljoenenstrop door kosten aan Botlekbrug’.

  • 1. 
    Kent u de berichten ‘Miljoenenstrop door kosten aan Botlekbrug’ en ‘Onkosten Botlekbrug ‘schokkend’? Herinnert u zich uw antwoorden op de vele eerdere vragen over problemen met de Botlekbrug? 1)
  • 2. 
    Kunt u de Kamer inzicht geven in alle kosten als gevolg van de aanhoudende problemen met de Botlekbrug die voor rekening van de rijksoverheid (Rijkswaterstaat), andere overheden, de aannemer en al dan niet andere partijen zijn gekomen? Kunt u daarbij in ieder geval ingaan op de kosten - allen genoemd in het artikel - voor scheepvaartbegeleiding, permanente monteurs, de sms-dienst, het reviewteam, de vervanging van sensoren, wijzigingen in het ICT-systeem, analyse bij een noodstop, stroomuitval, extra controles op de grendels, het nieuw grendelontwerp, reparatiekosten en ‘aanvullende maatregelen’?
  • 3. 
    Kunt u per kostenpost aangeven waarom de rijksoverheid deze voor haar rekening neemt en niet de aannemer? Welke afspraken zijn er gemaakt vooraf in het aanbestedingscontract? Wordt er nu door de storingen afgeweken van de eerdere afspraken? Zo ja, waarom?
  • 4. 
    Hoe verhouden de kosten die nu voor rekening van de overheid komen zich tot uw eerdere uitspraak ‘dat [er] voor het Rijk geen kostenoverschrijdingen [zijn] als het gevolg van het verhelpen van de storingen’? 2)
  • 5. 
    Hoe verhouden de kosten die voor rekening van de overheid komen zich tot de gekozen contractvorm Design-Build-Finance-Maintain (DBFM), waarin verantwoordelijkheid voor ontwerp, aanleg, financiering en onderhoud geheel bij de aannemer liggen? Kunt u hierbij ook ingaan op andere DFBM-contracten, waarbij sprake kan zijn van storingen, zoals de Coentunnel en andere projecten? Hoe is het geregeld bij recente storingen zoals in de A73-tunnel en de nieuwe Ketheltunnel?
  • 6. 
    Deelt u de mening, zoals verwoord in het artikel, dat het nu vooral aankomt op ‘finetuning’? Zo ja, wanneer zijn de storingen dan voorbij?
  • 1) 
    Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015-2016, nr. 1231 en 1343, Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2014-2015, nr. 3130, Tweede Kamer, vergaderjaar 2015-2016, Vragen 2016Z10960.
  • 2) 
    Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2014-2015, nr. 3130.