Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2015 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 30-11-2015
Publicatie­datum 30-11-2015
Nummer KST34350VI2
Kenmerk 34350 VI, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

34 350 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:

    • 1. 
      De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;
    • 2. 
      De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

2

2.

Het beleid

2

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

2.2

De Beleidsartikelen

6

31 Nationale politie

6

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

7

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

8

34 Sanctietoepassing

10

35 Jeugd

12

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

13

37 Vreemdelingen

14

2.3

De niet-beleidsartikelen

15

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

15

92 Nominaal en Onvoorzien

16

93 Geheim

16

2.4

Exploitatie- en kasstroomoverzichten agentschappen

17

  • 1. 
    LEESWIJZER

Dit is de tweede suppletoire begroting 2015 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2015 en de mutaties genoemd in de vermoedelijke uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2016).

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.

In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. Hierin staan per artikel kolomsgewijs:

    • • 
      stand vastgestelde begroting 2015;
    • • 
      stand eerste suppletoire begroting 2015;
    • • 
      mutaties tweede suppletoire begroting 2015;
    • • 
      stand tweede suppletoire begroting 2015 met daarbij de budgetflexibiliteit.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2esuppletoire begroting 2015» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

  • 2. 
    HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2015 (Najaarsnota)

x € 1.000

Beleidsartikel

Uitgaven

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  • 1. 
    Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

34

  • 16.385
  • 2. 
    Aanpassen bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

34, 35

  • 44.100
  • 3. 
    Eerstejaarsopvang asielzoekers ODA

37

139.000

  • 4. 
    Bed, bad, brood

37

13.333

  • 5. 
    Bed, bad, brood naar gemeenten

37

  • 10.300
  • 6. 
    Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve

37

20.000

  • 7. 
    COA (ODA toerekening)

37

350.000

  • 8. 
    IND en Nidos

37

26.500

  • 9. 
    Dekking tekort Boeten en Transacties (BenT)

alle artikelen (m.u.v. 33 en 35)

  • 60.000
  • 10. 
    Desaldering JustID

91

16.197

  • 11. 
    Herijking Rijkshuisvestingssystemen

92

30.000

  • 12. 
    Verdeling loon- en prijsbijstelling

alle artikelen

  • 38.402
  • 13. 
    Loonbijstelling nieuwe CAO

alle artikelen

71.223

Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties

1. Administratiekosten Centraal Justitieel Incasso Bureau

De administratiekostenvergoeding wordt geboekt via de VenJ begroting. Het betreft de ontvangen vergoeding voor administratiekosten bij financiële sancties. Deze ontvangsten zijn door het departement beschikbaar gesteld aan het CJIB ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonnissen en OM-afdoeningen. Op de administratiekosten ontstaat een tegenvaller, omdat de instroom van het aantal WAHV-zaken, veel lager is dan begroot. Door het budgettaire kader van de uitgaven en ontvangsten te verlagen wordt het budget van CJIB in lijn gebracht met de actuele instroom.

2. Aanpassen bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De kasbijdrage aan DJI is bijgesteld omdat de geraamde uitgaven voor o.a. planmatig onderhoud, Van Werk Naar Werk-budgetten en de transitiekosten voor Veldzicht niet in 2015, maar in latere jaren besteed zullen worden. Bij 1e suppletoire begroting 2016 zal de meerjarige bijdrage aan DJI binnen de begroting van VenJ in lijn worden gebracht met het actuele ritme van deze bestedingen.

3. Eerstejaarsopvang asielzoekers ODA (Official Development Assistance)

De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA in 2015 ook toe. De meerkosten worden naast de stijgende instroom ook veroorzaakt door de oplopende opvangduur.

4. Bed, bad, brood

In 2015 is € 13,3 mln. incidenteel en structureel € 20 mln. door het Kabinet beschikbaar gesteld voor de voorzienig op bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

5. Bed, bad, brood naar gemeenten

De Staatssecretaris is met de VNG overeengekomen om voor de tijdelijke voorziening een bedrag van € 10,3 mln. beschikbaar te stellen. Via een decentralisatie uitkering wordt dit bedrag beschikbaar gesteld aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed-bad-brood-aantallen die gemeenten onlangs bij de VNG hebben aangeleverd (voor de periode van half december 2014 tot juni 2015). Zie ook post 4.

6. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve

De hogere asielinstroom leidt ook tot extra kosten bij de IND. De dekking voor 2015 geschiedt door de inzet van de asielreserve. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.

7. COA (ODA toerekening)

De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. De raming voor de asielinstroom is naar boven bijgesteld. Door deze verhoogde raming neemt de toerekening aan ODA in 2015 toe bij najaarsnota. Dit leidt tot hogere opvangkosten bij het COA voor de opvang van asielzoekers in 2015 en 2016, immers de opvangkosten lopen door na de jaargrens.

8. IND en Nidos

De verhoogde raming voor de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de IND en NIDOS voor het in procedure nemen van asielzoekers en de begeleiding en opvang van minderjarige vreemdelingen (niet ODA). Onderuitputting op verschillende begrotingen wordt ingezet als dekking voor deze problematiek. Deze middelen zullen niet tot besteding komen in 2015 en worden d.m.v. de asielreserve doorgeschoven naar 2016.

9. Dekking tekort Boeten en Transacties

De tegenvaller bij boeten en transacties in 2015 die reeds in de Miljoenennota 2016 van dekking is voorzien (€ 60 mln.)

10. Desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)

JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.

11. Herijking Rijkshuisvestingsystemen

In het voorjaar heeft het kabinet besloten tot aanvullende besparingen teneinde het uitgavenkader conform het regeerakkoord niet te overstijgen. Zoals in de begroting 2016 (pagina 27) is toegelicht wordt deze taakstelling in 2015 en 2016 ingevuld met het verkregen voordeel als gevolg van de gewijzigde tariefstructuur van de Rgd. In 2017 wordt circa de helft van deze taakstelling ingevuld door de tariefsverlaging Rgd. In deze 2e suppletoire begroting wordt de mutatie 2015 geformaliseerd.

12. Verdeling loon- en prijsbijstelling

Met deze mutatie wordt de loon- en prijsbijstelling 2015 verdeeld over de desbetreffende artikelonderdelen exclusief de effecten van de nieuwe CAO.

13. Loonbijstelling nieuwe CAO

De nieuwe CAO betekent voor VenJ een loonbijstelling van € 71,2 mln. waarvan € 49,4 mln. voor de politie. De beschikbare middelen voor de Politie-CAO komen naar verwachting niet tot uitbetaling in 2015 en worden door middel van een kasschuif doorgeschoven naar 2016.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2015 (Najaarsnota)

x € 1.000

Beleidsartikel

Ontvangsten

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  • 1. 
    Lagere griffie ontvangsten

32

  • 25.800
  • 2. 
    Tegenvaller Boeten en transacties (BenT)

33

  • 111.300
  • 3. 
    Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

34

  • 16.385
  • 4. 
    Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve

37

20.000

  • 5. 
    Desaldering JustID

91

16.197

Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties

1. Lagere griffieontvangsten

De instroom van civiele- en bestuurszaken bij de rechtbanken is lager dan geraamd. Als gevolg hiervan wordt een tegenvaller op de griffieontvangsten verwacht.

2. Tegenvaller Boeten en transacties

Op basis van de realisatie van het aantal door het CJIB verstuurde beschikkingen tot september 2015 is vastgesteld, dat in 2015 een onderuitputting in de ontvangsten uit boetes en transacties ontstaat van € 111,3 mln. Deze onderuitputting is het saldo van de effecten van het door de politie sedert maart 2015 gevoerde coulancebeleid, een lagere opbrengst vanwege een mindere opbrengst uit overtredingen en opgelegde strafbeschikkingen en een ten opzichte van de raming 2015 extra opbrengst voortvloeiend uit de handhaving via de digitale flitspalen. Van het genoemde tekort van € 111,3 is bij Miljoenennota € 60 mln. gedekt. Bij de slotwet zal worden bezien of binnen de totale begroting nog meevallers zijn opgetreden ter dekking van het resterende tekort.

3. Administratiekostenvergoeding Centraal justitieel Incassobureau

Op de administratiekosten ontstaat een tegenvaller, omdat de verwachte aantallen WAHV-zaken, op basis van de actuele instroom van boeten en transacties, veel lager is dan begroot. Door het budgettaire uitgaven- en ontvangstenkader te verlagen wordt het budget van CJIB in lijn gebracht met de actuele instroom. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.

4. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve

De stijging van de asielinstroom leidt onder andere tot hogere kosten bij de IND. Deze extra kosten worden uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op dit artikel. Door middel van een desaldering wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.

5. Desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)

JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.

2.2 DE BELEIDSARTIKELEN

31 NATIONALE POLITIE

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

5.132.936

5.150.343

- 10.186

5.140.157

Programma-uitgaven

5.132.936

5.150.343

199

5.150.542

Waarvan juridisch verplicht

99,95%

31.2 Bekostiging nationale politie

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Nationale Politie

4.877.789

4.882.408

  • 15.734

4.866.674

Politieacademie

112.012

112.012

426

112.438

Bijdragen aan medeoverheden

BES brandweer- en politiekorps

16.653

20.830

2.058

22.888

Opdrachten

Gerechtstolken

0

0

9.383

9.383

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Internationale samenwerkingsoperaties

10.981

10.981

9

10.990

C2000 / GMS

93.424

103.824

1.418

105.242

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

791

791

2.736

3.527

Bijdragen aan medeoverheden

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

1.266

1.166

5

1.171

Subsidies

Stichting NL Confidential

700

700

0

700

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

0

500

0

500

Opdrachten

Providers

11.000

9.944

12

9.956

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

3.820

2.687

  • 136

2.551

Bijdragen aan Sociale fondsen

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.500

4.500

22

4.522

Ontvangsten

500

500

0

500

Toelichting op beleidsartikel 31

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging nationale politie

Nationale Politie

Het budget op het artikelonderdeel «Nationale Politie» wordt met € - 15,7 mln. verlaagd. Deze verlaging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:

    • • 
      De dekking van het tekort op boeten en transacties voor € - 18 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
    • • 
      Een technische mutatie van € - 9,5 mln. Dit betreft een budgetverschuiving van artikel bijdrage nationale politie naar artikel opdrachten gerechtstolken voor € 9,5 mln.
    • • 
      De toekenning van de loon- en bijstelling ad € 18,5 mln.
    • • 
      Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.

32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.439.713

1.479.166

- 4.618

1.474.548

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

Personeel

20.745

20.745

2.276

23.021

waarvan eigen personeel

19.997

19.997

1.171

21.168

waarvan externe inhuur

0

0

1.845

1.845

waarvan overig personeel

748

748

  • 740

8

Materieel

4.223

4.222

- 210

4.012

waarvan ICT

499

499

1.296

1.795

waarvan SSO's

0

0

0

0

waarvan overig materieel

3.724

3.723

  • 1.506

2.217

Programma-uitgaven

1.414.745

1.454.199

- 6.684

1.447.515

Waarvan juridisch verplicht

100,00%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Raad voor Rechtsbijstand

51.809

52.128

  • 4.877

47.251

Bureau Financieel Toezicht

2.408

2.408

4.003

6.411

Subsidies

Stichting geschillencommissies voor Consumentenzaken

1.328

1.328

0

1.328

Overig toegang rechtsbestel

179

179

0

179

Opdrachten

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

14.478

14.478

  • 1.598

12.880

Toevoegingen rechtsbijstand

369.649

401.849

  • 5.531

396.318

Overig toegang rechtsbestel

1.598

1.598

  • 939

659

32.3

Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

953.130

959.850

2.186

962.036

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

College Bescherming Persoonsgegevens

8.191

8.116

72

8.188

College voor de Rechten van de Mens

6.016

6.091

505

6.596

Centraal Administratie Kantoor

2.700

2.700

  • 402

2.298

Overig optimale randvoorwaarden rechtsbestel

686

901

  • 206

695

Bijdragen aan medeoverheden

Bijdragen rechtspleging

86

86

1

87

Subsidies

Subsidies rechtspleging

891

891

101

992

Subsidies wetgeving

1.437

1.437

1

1.438

Opdrachten

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

159

159

0

159

Ontvangsten

274.980

231.020

  • 25.800

205.220

waarvan griffie

240.526

224.726

  • 25.800

198.926

Toelichting op beleidsartikel 32

Mutaties uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Het budget op het artikelonderdeel «adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt totaal met € - 8,9 mln. verlaagd. De verlaging is voornamelijk toe te wijzen aan een meevaller van circa € - 12 mln. die verantwoord is op de volgende subartikelonderdelen:

    • Raad voor de Rechtsbijstand en Toevoegingen € - 10,4 mln.
    • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) € - 1,6 mln.

De meevaller op de rechtsbijstand is het gevolg van de financieringssystematiek waarbij het budget gedurende het jaar wordt bijgesteld op basis van het aantal werkelijk afgegeven toevoegingen over de periode 1 september tot en met 31 augustus.

De totale uitgaven aan rechtsbijstand zijn ondanks deze verlaging hoger dan in de begroting voor 2015 was geraamd. Bij de WSNP is het aantal nieuwe schuldsaneringszaken lager dan geraamd.

Daarnaast bestaat de mutatie uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Griffierechten

De instroom van civiele- en bestuurszaken bij de rechtbanken is lager dan geraamd. Als gevolg hiervan wordt een tegenvaller van € - 25,8 mln. op de griffieontvangsten verwacht voor 2015. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

662.722

713.745

21.410

735.155

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

Personeel

352.440

352.808

5.006

357.814

waarvan eigen personeel

320.988

321.356

4.816

326.172

waarvan externe inhuur

31.452

31.452

  • 2.310

29.142

waarvan overig personeel

0

0

2.500

2.500

Materieel

102.367

102.432

499

102.931

waarvan ICT

39.686

40.211

  • 27.984

12.227

waarvan SSO's

28.747

29.047

425

29.472

waarvan overig materieel

33.934

33.174

28.058

61.232

Programma-uitgaven

207.915

258.505

15.905

274.410

Waarvan juridisch verplicht

100,00%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

Bijdragen aan medeoverheden

RIEC's/LIEC

6.673

6.673

720

7.393

Uitstapprogramma's prostituees

0

1.618

250

1.868

Overig bestuur, informatie en technologie

1.627

1.627

19

1.646

Subsidies

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

2.208

9.308

919

10.227

Keurmerk Veilig Ondernemen

1.498

1.498

0

1.498

Uitstapprogramma's prostituees

3.000

1.382

  • 248

1.134

Overig bestuur, informatie en technologie

0

1.925

0

1.925

Opdrachten

Overig bestuur, informatie en technologie

1.888

1.888

123

2.011

33.3 Opsporing en vervolging

Bijdragen aan agentschappen

Nederlands Forensisch Instituut

65.320

65.673

4.570

70.243

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

College gerechtelijk deskundigen

1.723

1.723

16

1.739

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden

PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

0

11.500

0

11.500

Staatkundige hervorming Nederlandse antillen

3.912

3.912

16

3.928

FIU-Nederland

4.052

4.052

  • 4.052

0

Overig opsporing en vervolging

2.393

706

12.068

12.774

Subsidies

Overig opsporing en vervolging

2.712

2.712

  • 846

1.866

Opdrachten

Schadeloosstellingen

17.395

50.895

42

50.937

Keten Informatie Management

764

664

  • 664

0

Onrechtmatige Detentie

11.180

11.180

26

11.206

Gerechtskosten OM

25.537

26.127

212

26.339

Resituties ontvangsten voorgaande jaren

0

0

2.500

2.500

Verkeershandhaving OM

33.543

33.543

80

33.623

Afpakken

10.531

7.940

30

7.970

Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen

11.959

11.959

119

12.078

Overig opsporing en vervolging

0

0

5

5

Ontvangsten

1.066.898

1.068.425

  • 108.800

959.625

waarvan Boeten en Transacties

966.338

915.965

  • 111.300

804.665

waarvan Afpakken

90.560

142.460

0

142.460

Toelichting op beleidsartikel 33

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)

Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met € 5,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door de toekenning van de loon- en bijstelling ad € 4,9 mln. op het apparaatsbudget. Daarnaast heeft binnen het apparaatsbudget Openbaar Ministerie een herschikking plaatsgevonden tussen de onderdelen personeel (€ - 29 mln.) en materieel budget (€ 29 mln.) op basis van een analyse van de realisatiecijfers op de verschillende budgetten bij het OM. Dit betreft een technische mutatie.

33.3 Opsporing en vervolging

    • • 
      Het budget op het subartikelonderdeel «Nederlands Forensisch Instituut» is met € 4,6 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt verklaard doordat in het kader van de afwikkeling MH-17 ramp, extra kosten, direct samenhangende met de ramp met de MH-17, worden verwacht van circa € 5 mln. waarvan € 4 mln. voor het NFI.
    • • 
      Het budget op het subartikelonderdeel «overig opsporing en vervolging» is met € 12 mln. verhoogd ter dekking van de overschrijding die is ontstaan op diverse beleidsdoelstellingen binnen dit artikel. De overschrijding wordt voorzien van dekking door de ontstane meevallers op de Rechtsbijstand op artikel 32.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 108,8 mln. Deze verlaging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de tegenvaller op de ontvangsten uit boetes en transacties van € - 111,3 mln. Deze wordt onder andere veroorzaakt door het door de politie sedert maart 2015 gevoerde coulancebeleid, een lagere opbrengst uit overtredingen en een mindere opbrengst uit opgelegde strafbeschikkingen. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.

34 Sanctietoepassing

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.416.080

2.550.644

- 42.362

2.508.282

Programma-uitgaven

2.416.080

2.550.644

- 52.737

2.497.907

Waarvan juridisch verplicht

99,47%

34.2 Preventieve maatregelen

Bijdragen aan agentschappen

Dienst Justis

12.225

14.225

100

14.325

Bijdragen aan medeoverheden

Overig preventieve maatregelen

0

2.148

1.443

3.591

Subsidies

Preventie bedrijfsleven

5.800

0

0

0

Integriteit

1.050

1.052

306

1.358

Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid

1.602

0

0

0

Overig preventieve maatregelen

2.960

6.134

  • 3.573

2.561

Opdrachten

Kansspelbeleid

1.085

1.085

3

1.088

Overig preventieve maatregelen

4.067

1.024

3.140

4.164

Garanties

Failissementscuratoren

703

703

301

1.004

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring

Bijdragen aan agentschappen

DJI-gevangeniswezen-regulier

1.128.774

1.237.114

  • 18.447

1.218.667

DJI-Forensische zorg

757.607

763.107

  • 6.517

756.590

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

99.209

98.981

  • 314

98.667

CJIB

88.649

101.864

  • 204

101.660

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Reclassering Nederland

125.362

134.543

  • 827

133.716

Leger des Heils

21.025

22.159

  • 2.569

19.590

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG)

62.885

66.287

  • 693

65.594

Centraal Administratie Kantoor

2.700

2.700

  • 1.788

912

Bijdragen aan medeoverheden

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

0

2.500

0

2.500

Subsidies

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

0

0

475

475

Opdrachten

Forensische zorg

5.997

2.497

  • 82

2.415

Vrijwilligerswerk gedetineerden

3.200

3.200

  • 2.492

708

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

18.486

15.221

  • 13.994

1.227

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

9.169

3.917

  • 634

3.283

34.4 Slachtofferzorg

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)

5.321

6.992

33

7.025

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

34.043

35.982

  • 2.116

33.866

Bijdragen aan medeoverheden

Overig Slachtofferzorg

0

0

3.940

3.940

Subsidies

Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB)

601

601

980

1.581

Overig Slachtofferzorg

0

0

441

441

Opdrachten

Slachtofferzorg

8.200

6.800

  • 5.536

1.264

Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)

15.360

14.408

587

14.995

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

0

700

0

700

Overig Slachtofferzorg

0

4.700

  • 4.700

0

Ontvangsten

79.665

76.525

  • 5.467

71.058

Toelichting op beleidsartikel 34

Mutaties uitgaven

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

    • • 
      Het budget van het agentschap DJI is verlaagd met € - 25,3 mln. Deze verlaging wordt in hoofdlijnen verklaard door de volgende mutaties:
      • de dekking van het tekort op boeten en transacties voor € - 20,7 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
      • de kasbijdrage aan DJI is bijgesteld omdat de geraamde uitgaven voor o.a. planmatig onderhoud, Van Werk Naar Werk-budgetten en de transitiekosten voor Veldzicht niet in 2015, maar in latere jaren besteed zullen worden. Bij 1e suppletoire begroting 2016 zal de meerjarige bijdrage aan DJI binnen de begroting van VenJ in lijn worden gebracht met het actuele ritme van deze bestedingen (Op het artikelonderdeel 34.3 wordt € 41,9 mln. en op artikelonderdeel 35.3 wordt € 2,2 mln. verantwoord). Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
    • • 
      De bijdrage aan het agentschap CJIB is verlaagd met € - 0,2 mln. Dit saldo bestaat onder andere uit de volgende mutaties:
      • op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € - 16,4 mln. De oorzaak is dat de instroom bij WAHV-zaken; OM afdoeningen; boetevonnissen en Europese geldelijke sancties, achter blijft bij de in de VenJ-begroting geraamde instroom over het jaar 2015. Met deze mutatie worden de uitgaven en ontvangstenkader in lijn gebracht met de actuele instroom.
      • Bij de agentschappen is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014 (artikel onderdeel 34.2 Justis 2,1 mln. en artikelonderdeel 34.3 CJIB € 5,1 mln.). De meevaller wordt door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven en ontvangstenkader verhoogd.
      • Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
    • • 
      Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging: de mutatie van circa € - 13,9 mln. bestaat uit diverse kleine mutaties.
    • • 
      Toekenning loon- en bijstelling op het artikelonderdeel 34.3 van € 15,9 mln.

34.4 Slachtofferzorg

Het budget op het artikelonderdeel opdrachten slachtofferzorg wordt verlaagd met € - 5,5 mln. Deze mutatie bestaat uit diverse posten die kleiner zijn dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € - 5,5 mln. De verlaging van dit budget wordt voornamelijk verklaard door de volgende onderdelen:

    • • 
      Op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € - 16,4 mln. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
    • • 
      Outputfinanciering DJI: in 2014 was sprake van een lager bezetting bij de Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget (€ 6,8 mln.) terugvloeit naar VenJ.
    • • 
      Bij de agentschappen (Justis en CJIB) is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014. Zie ook de uitgaven.
    • • 
      Verder bestaat deze mutatie uit diverse posten < € 5 mln.

35 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

372.566

375.431

- 2.034

373.397

35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

Personeel

134.177

137.471

9.564

147.035

waarvan eigen personeel

127.338

130.632

  • 253

130.379

waarvan externe inhuur

5.569

5.569

9.797

15.366

waarvan overig personeel

1.270

1.270

20

1.290

Materieel

32.744

32.864

- 866

31.998

waarvan ICT

6.364

6.364

380

6.744

waarvan SSO's

15.910

16.030

467

16.497

waarvan overig materieel

10.470

10.470

  • 1.713

8.757

Programma-uitgaven

205.645

205.096

- 10.732

194.364

Waarvan juridisch verplicht

98,06%

35.2 Uitvoering jeugdbescherming

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)

2.772

2.512

  • 856

1.656

Bijdragen aan medeoverheden

BES Voogdijraad

1.248

1.173

2

1.175

Overig Uitvoering jeugdbescherming

0

0

361

361

Subsidies

Jeugdbescherming

4.893

2.467

  • 255

2.212

Overig Uitvoering jeugdbescherming

0

0

526

526

Opdrachten

Jeugdbescherming - Regeling tegemoetkoming adoptiekosten

900

900

0

900

Stelsel Jeugdzorg

100

4.600

  • 3.004

1.596

Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik

277

0

55

55

35.3 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd

Bijdragen aan agentschappen

DJI - jeugd

160.998

164.338

830

165.168

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

HALT

11.723

11.638

13

11.651

Bijdragen aan medeoverheden

Uitvoering jeugdbescherming

0

3.550

  • 1.350

2.200

Subsidies

Overig Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd

0

0

419

419

Opdrachten

Risicojeugd & jeugdgroepen

4.020

4.020

  • 1.845

2.175

Projecten jeugd straf

14.914

6.098

  • 5.645

453

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.800

3.800

17

3.817

Ontvangsten

1.487

6.552

7.888

14.440

Toelichting op beleidsartikel 35

Mutaties uitgaven

35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor Kinderbescherming (RvdK)

Het personeelsbudget bij de Raad voor de Kinderbescherming wordt verhoogd met € 9,6 mln. Deze mutatie bestaat voor het grootste deel uit een bijdrage van € 6,6 mln. voor verbetering van inkoop, financieel beheer en ICT-beheer bij de Raad voor de Kinderbescherming.

35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd

Het budget op dit artikelonderdeel wordt totaal verlaagd met € - 7,6 mln. Deze mutatie wordt o.a. veroorzaakt door de volgende mutaties:

    • • 
      Op het onderdeel Projecten jeugd is een meevaller geboekt van € - 4,2 mln.
    • • 
      Een budgetoverheveling van € 5,3 mln. vanuit OCW naar VenJ in verband met de sluiting van JJI Amsterbaken en de daarmee samenhangende afbouw van scholen die verbonden zijn aan deze JJI.
    • • 
      Diverse kleinere posten zoals o.a. de dekking op het tekort boeten en transacties en een meevaller van € - 2,2 mln. op het onderdeel DJI.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 7,9 mln. Deze mutatie bestaat uit posten die kleiner zijn dan € 5 mln.

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

248.052

262.333

- 534

261.799

Programma-uitgaven

248.052

262.333

  • 534

261.799

Waarvan juridisch verplicht

97,53%

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

Bijdragen aan agentschappen

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

320

320

1

321

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)

30.807

30.807

246

31.053

Bijdragen aan medeoverheden

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR)

175.225

175.204

539

175.743

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

5.140

6.030

  • 330

5.700

Subsidies

Nederlands Rode Kruis

1.693

1.693

1

1.694

Nationaal Veiligheids Instituut

1.305

1.305

3

1.308

Onderwijs Veiligheidsregio's

0

0

0

0

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

2.057

8.957

5

8.962

Opdrachten

Project NL-Alert

5.931

5.931

14

5.945

Opdrachten NCSC

3.628

2.673

8

2.681

Overig terrorismebestrijding

500

1.017

  • 267

750

Overig Nationale Veiligheid

10.294

14.047

  • 859

13.188

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Onderzoeksraad voor Veiligheid

11.152

14.349

105

14.454

Ontvangsten

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

37 Vreemdelingen

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

757.030

1.224.708

549.185

1.773.893

Programma-uitgaven

757.030

1.224.708

549.185

1.773.893

Waarvan juridisch verplicht

99,22%

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Bijdragen aan agentschappen

Immigratie- en Naturalisatiedienst

278.503

340.223

49.726

389.949

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

399.951

793.189

479.719

1.272.908

Nidos-opvang

23.273

29.573

13.823

43.396

Subsidies

Vluchtelingenwerk Nederland (VWN)

5.730

10.630

4

10.634

Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen

1.654

1.654

  • 1.187

467

Opdrachten

Biometrie

2.504

0

18

18

Vernieuwing Grensmanagement

160

0

0

0

keteninformatisering

14.537

17.141

  • 2.034

15.107

Versterking vreemdelingenketen

3.038

3.683

9.059

12.742

37.3

Terugkeer

Bijdragen aan agentschappen

DJI (DVenO)

8.400

8.400

20

8.420

Subsidies

REAN-regeling ea

6.424

6.859

9

6.868

Opdrachten

Vreemdelingen vertrek

12.856

13.356

28

13.384

Ontvangsten

0

35.500

25.800

61.300

Toelichting op beleidsartikel 37

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en Nidos

Het budget op deze subartikelonderdelen wordt in het totaal met € 63,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt grotendeels verklaard door de volgende mutaties:

    • • 
      Door de verhoogde asielinstroom zijn extra middelen noodzakelijk voor IND (€ 20 mln.) en Nidos (€ 9 mln.). Deze dekking geschiedt grotendeels door de inzet van de asielreserve. Een deel van de Nidos kosten (voogdij) worden uit de ODA-toerekeningen betaald. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
    • • 
      De verhoogde raming voor de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de IND en NIDOS voor het in procedure nemen van asielzoekers en de begeleiding en opvang van minderjarige vreemdelingen (niet ODA). Onderuitputting op verschillende begrotingen wordt ingezet als dekking voor deze problematiek. Deze middelen € 26,5 mln., toegevoegd bij najaarsnota, zullen niet tot besteding komen in 2015 en worden d.m.v. de asielreserve doorgeschoven naar 2016. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
    • • 
      De rest van de mutatie bestaat uit diverse posten < € 5 mln.

Centraal Opvang Asielzoekers

Dit budget wordt met € 479,7 mln. opgehoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties.

    • • 
      De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Vanwege de hogere instroom is de ODA-toerekening bij augustusbrief verhoogd met € 139 mln. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
    • • 
      Door de verhoogde asielinstroom zijn ook extra middelen (€ 8 mln.) ingezet voor Nidos.
    • • 
      De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. De raming voor de asielinstroom is naar boven bijgesteld. Door deze verhoogde raming neemt de toerekening met € 350 mln. aan ODA in 2015 bij najaarsnota toe. Dit leidt tot hogere opvangkosten bij het COA voor de opvang van asielzoekers in 2015 en 2016, immers de opvangkosten lopen door na de jaargrens.

Versterking vreemdelingenketen

Dit budget wordt met € 9 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:

    • • 
      In 2015 is € 13,3 mln. door het Kabinet beschikbaar gesteld voor de voorzienig op bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Via een decentralisatie uitkering is een bedrag van € 10,3 mln. uitgekeerd aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed, bad en brood aantallen die gemeenten bij de VNG aanleveren. Het restant wordt gebruikt voor Terugkeer projecten.
    • • 
      BHOS (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) draagt € 6 mln. bij aan het project uitstroom vergunninghouders met als doel de uitstroom naar gemeenten te verhogen.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 25,8 mln. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de stijging van de asielinstroom die tot hogere kosten leidt bij de IND en Nidos. Deze extra kosten van € 21 mln. worden uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op dit artikel.

2.3 NIET-BELEIDSARTIKELEN 91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

387.481

26.654

414.135

25.426

439.561

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Personeel

236.640

12.140

248.780

24.824

273.604

waarvan eigen personeel

199.151

9.889

209.040

18.309

227.349

waarvan externe inhuur

35.031

2.169

37.200

6.829

44.029

waarvan overig personeel

2.458

82

2.540

  • 314

2.226

Materieel

166.398

14.514

180.912

602

181.514

waarvan ICT

10.364

4.125

14.489

3.606

18.095

waarvan SSO's

107.944

7.656

115.600

1.368

116.968

waarvan overig materieel

48.090

2.733

50.823

  • 4.372

46.451

Ontvangsten

706

54.486

55.192

21.793

76.985

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verhoogd met € 25,4 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

    • • 
      Justitiële Informatiedienst (JustID): JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen ad € 16,2 mln. voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
    • • 
      Daarnaast bestaat de mutatie uit talrijke posten kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 21,8 mln. Deze ophoging wordt met name verklaard door:

    • • 
      Justitiële Informatiedienst (JustID): JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering van € 16,2 mln. toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.218

25.092

- 21.549

3.543

92.1

Nominaal en onvoorzien

2.218

25.092

- 21.548

3.544

Nominaal en onvoorzien

2.218

25.092

  • 21.548

3.544

Ontvangsten

0

0

0

0

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.

93 GEHEIM

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

3.058

3.058

8

3.066

93.1 Geheim

Geheime uitgaven

3.058

3.058

8

3.066

Ontvangsten

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

2.4 Exploitatie- en kasstroomoverzichten agentschappen

Exploitatieoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen

(tweede suppletoire begroting 2015)

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

Omzet moederdepartement

2.154.988

39.952

  • 24.474

2.170.466

Omzet overige departementen

-

-

-

-

Omzet derden

103.490

6.000

-

109.490

Rentebaten

250

-

-

250

Vrijval voorzieningen

-

-

-

-

Bijzondere baten

-

-

-

-

Totaal baten

2.258.728

45.952

  • 24.474

2.280.206

Lasten

Apparaatskosten

1.164.219

8.802

6.814

1.179.835

  • personele kosten

1.043.446

8.802

7.525

1.059.773

  • Waarvan eigen personeel

993.446

8.802

7.525

1.009.773

  • Waarvan externe inhuur

50.000

50.000

Materiele kosten

120.773

  • 711

120.062

  • waarvan ICT

35.000

  • 730

34.270

  • Waarvan Bijdrage aan SSO's

17.312

2.126

19.438

Materiele programmakosten

1.060.148

3.050

  • 31.288

1.031.910

Rentelasten

2.161

2.161

Afschrijvingskosten

  • materieel

35.818

35.818

  • waarvan ICT

-

  • immaterieel

3.326

3.326

Overige lasten

  • dotaties voorzieningen

66.300

66.300

  • bijzondere lasten

-

Totaal lasten

2.292.828

11.852

  • 24.474

2.280.206

Saldo van baten en lasten

  • 34.100

34.100

-

-

Kasstroom overzicht Dienst Justitiële Inrichtingen

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

165.459

165.459

Totaal operationele kasstroom

20.000

20.000

Totaal investeringen (-/-)

  • 32.500
  • 32.500

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

-

-

-

-

Totaal investeringskasstroom

  • 32.500
  • 32.500

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

-

-

-

-

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

77.000

26

77.026

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 23.305

-

-

  • 23.305

Beroep op leenfaciliteit (+)

32.500

-

-

32.500

Totaal financieringskasstroom

9.195

-

-

9.195

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

162.154

77.000

26

239.180

Exploitatieoverzicht Immigratie en Naturalisatiedienst

(tweede suppletoire begroting 2015)

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

Omzet moederdepartement

278.503

61.720

23.226

363.449

Omzet overige departementen

-

-

Omzet derden

53.860

-

-

53.860

Rentebaten

-

-

Vrijval voorzieningen

-

-

Bijzondere baten

-

-

Totaal baten

332.363

61.720

23.226

417.309

Lasten

Apparaatskosten

265.870

52.420

27.026

345.316

  • personele kosten

196.560

48.730

22.026

267.316

  • Waarvan eigen personeel

171.560

33.730

-

205.290

  • Waarvan externe inhuur

25.000

15.000

22.026

62.026

Materiele kosten

69.310

7.490

1.200

78.000

  • waarvan ICT

1.000

1.000

  • Waarvan Bijdrage aan SSO's

31.000

31.000

Materiele programmakosten

44.500

5.500

50.000

Rentelasten

1.060

1.060

Afschrijvingskosten

20.933

20.933

  • materieel

10.933

10.933

  • waarvan ICT

300

300

  • immaterieel

10.000

10.000

Overige lasten

1.060

1.060

  • dotaties voorzieningen

-

-

  • bijzondere lasten

-

-

Totaal lasten

332.363

61.720

23.226

417.309

Saldo van baten en lasten

-

-

-

-

Kasstroom overzicht Immigratie en Naturalisatiedienst

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

19.608

-

-

19.608

Totaal operationele kasstroom

20.933

-

-

20.933

Totaal investeringen (-/-)

  • 10.200
  • 14.454

-

  • 24.654

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

-

-

-

-

Totaal investeringskasstroom

  • 10.200

-

-

  • 10.200

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

-

-

-

-

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

-

-

-

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 20.212

-

-

  • 20.212

Beroep op leenfaciliteit (+)

10.200

14.454

-

24.654

Totaal financieringskasstroom

  • 10.012

14.454

4.442

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

20.329

-

-

20.329

Exploitatieoverzicht Centraal Justitieel Incassobureau

(tweede suppletoire begroting 2015)

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

Omzet moederdepartement

92.371

-

8.473

100.844

Omzet overige departementen

13.227

-

-

13.227

Omzet derden

20.813

-

-

20.813

Rentebaten

-

-

-

-

Vrijval voorzieningen

-

-

-

-

Bijzondere baten

-

-

-

-

Totaal baten

126.411

8.473

134.884

Lasten

Apparaatskosten

100.043

7.984

108.027

  • personele kosten

64.743

-

5.653

70.396

  • Waarvan eigen personeel

51.054

-

3.458

54.512

  • Waarvan externe inhuur

13.690

-

2.195

15.885

Materiele kosten

35.300

-

2.331

37.631

  • waarvan ICT

7.850

-

-

7.850

  • Waarvan Bijdrage aan SSO's

9.190

-

-

9.190

Gerechtskosten

16.542

-

246

16.788

Afschrijvingskosten

9.255

-

228

9.483

  • materieel

9.255

-

228

9.483

  • waarvan ICT

3.147

-

78

3.225

  • immaterieel

-

-

-

-

Rentelasten

571

-

15

586

Overige lasten

-

-

-

-

  • waarvan dotaties voorzieningen

-

-

-

-

- waarvan bijzondere lasten

-

-

-

-

Totaal lasten

126.411

-

8.473

134.884

Saldo van baten en lasten

-

-

Kasstroom overzicht Centraal Justitieel Incassobureau

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

27.348

-

-

27.348

Totaal operationele kasstroom

9.255

-

5.975

15.230

Totaal investeringen (-/-)

  • 2.750

-

  • 5.750
  • 8.500

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

-

-

-

-

Totaal investeringskasstroom

  • 2.750

-

  • 5.750
  • 8.500

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

-

-

-

-

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

-

-

-

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 9.372

-

4.776

  • 4.596

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.750

-

5.750

8.500

Totaal financieringskasstroom

- 6.622

-

10.526

3.904

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

27.231

-

10.751

37.982

Exploitatieoverzicht Nederlands Forensisch Instituut

(tweede suppletoire begroting 2015)

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

Omzet moederdepartement

65.320

353

4.570

70.243

Omzet overige departementen

-

-

Omzet derden

8.483

-

-

8.483

Rentebaten

50

-

-

50

Vrijval voorzieningen

-

-

Bijzondere baten

-

-

Totaal baten

73.853

353

4.570

78.776

Lasten

Apparaatskosten

44.353

-

549

44.902

  • personele kosten

41.780

-

-

41.780

  • Waarvan eigen personeel

40.380

-

558

40.938

  • Waarvan externe inhuur

1.400

1.400

Materiele kosten

2.573

-

  • 9

2.564

  • waarvan ICT

149

149

  • Waarvan Bijdrage aan SSO's

332

332

Materiele programmakosten

-

Rentelasten

300

300

Afschrijvingskosten

4.223

4.223

  • materieel

4.223

4.223

  • waarvan ICT

500

500

  • waarvan laboratoriumkosten

3.723

3.723

  • immaterieel

-

-

Laboratoriumkosten

24.977

353

4.021

29.351

  • Waarvan Bijdrage aan SSO's

7.168

7.168

Overige lasten

-

-

  • dotaties voorzieningen

-

-

  • bijzondere lasten

-

-

Totaal lasten

73.853

353

4.570

78.776

Saldo van baten en lasten

-

-

-

-

Kasstroom overzicht Nederlands Forensisch Instituut

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

8.390

-

-

8.390

Totaal operationele kasstroom

4.223

-

-

4.223

Totaal investeringen (-/-)

  • 4.495
  • 1.145

-

  • 5.640

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

-

-

-

-

Totaal investeringskasstroom

  • 4.495
  • 1.145

-

  • 5.640

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

-

-

-

-

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

-

-

-

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 4.069

-

-

  • 4.069

Beroep op leenfaciliteit (+)

4.495

1.000

-

5.495

Totaal financieringskasstroom

426

1.000

-

1.426

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

8.544

  • 145

-

8.399

Exploitatieoverzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening

(tweede suppletoire begroting 2015)

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

Omzet moederdepartement

13.105

2.729

  • 657

15.177

Omzet overige departementen

211

-

18

229

Omzet derden

16.228

855

3.002

20.085

Rentebaten

-

-

-

-

Vrijval voorzieningen

-

-

-

-

Bijzondere baten

-

-

-

-

Totaal baten

29.544

3.584

2.363

35.491

Lasten

Apparaatskosten

29.544

3.584

2.363

35.491

  • personele kosten

18.155

2.834

  • 799

20.190

  • Waarvan eigen personeel

15.293

756

  • 993

15.056

  • Waarvan externe inhuur

2.216

1.632

1.152

5.000

Materiele kosten

11.389

750

3.162

15.301

  • waarvan ICT

3.311

398

1.330

5.039

  • Waarvan Bijdrage aan SSO's

7.571

431

956

8.958

Rentelasten

-

-

-

-

Totaal lasten

29.544

3.584

2.363

35.491

Saldo van baten en lasten

-

-

-

Kasstroom overzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening

x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4) = (1) + (2) + (3)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

6.721

-

1.438

8.159

Totaal operationele kasstroom

-

-

-

-

Totaal investeringen (-/-)

-

-

-

-

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

-

-

-

-

Totaal investeringskasstroom

-

-

-

-

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

-

-

2.044

2.044

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

-

-

-

Aflossingen op leningen (-/-)

-

-

-

-

Beroep op leenfaciliteit (+)

-

-

-

-

Totaal financieringskasstroom

-

-

2.044

2.044

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

6.721

-

  • 606

6.115


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.