Kamervragen Monasch en Mei Li Vos aan de staatssecretaris van Infrastructuur en milieu en de minister van Financiën

Met dank overgenomen van J.S. (Jacques) Monasch i, gepubliceerd op dinsdag 20 oktober 2015, 2:44.

Vragen van de leden Monasch en Mei Li Vos (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en milieu en de minister van Financiën en over het artikel ‘Air France-KLM-Topman komt Franse staat tegemoet’. (Financieel Dagblad, 19-10-2015)

  • 1. 
    Bent u bekend met het artikel ‘Air France-KLM-Topman komt Franse staat tegemoet’?1
  • 2. 
    Hoe beoordeelt u de berichten dat de leiding van Air France afziet van de eerder genomen reorganisatieplannen?
  • 3. 
    Wat zijn de effecten van het terugdraaien van de reorganisatieplannen op de bedrijfsresultaten van Air France-KLM? Dreigen hierdoor ook in de komende jaren de aanhoudende verliezen bij Air France op KLM te worden afgewenteld?
  • 4. 
    Vindt u het acceptabel dat het personeel van KLM wel verantwoordelijkheid neemt voor de noodzakelijke reorganisatie terwijl Air France personeel daar niet toe bereid is? Zo ja waarom wel, zo nee waarom niet?
  • 5. 
    Bent u van mening dat de inmenging van de Franse staat een rol speelt bij de besluitvorming in de top van Air France-KLM?
  • 6. 
    Heeft u hier naar aanleiding van het uitstel van de reorganisatie bij Air France contact gezocht met uw Franse ambtsgenoten? Zo ja wat was hiervan de uitkomst? Zo nee, waarom niet en bent u bereidt dit alsnog te doen?

7.Zou de Nederlandse staat ook een aandeel gelijk aan tenminste het Franse aandeel moeten krijgen in Air France-KLM om de positie van de Nederlandse belangen binnen de holding te versterken? Bent u het met de PvdA-fractie eens dat het hoogste tijd wordt hier nader onderzoek naar te doen? Zo ja, wanneer kunt u de Kamer hierover nader berichten?

  • 8. 
    Welke gevolgen heeft het afzien van de plannen voor de reorganisatie binnen Air France voor de toekomst van de holding Air France-KLM?
  • 9. 
    Acht u, gelet op deze recente ontwikkelingen, de toekomst van KLM binnen deze holding nog levensvatbaar? Zo ja, waarop baseert u dat? Zo nee, vindt u dat de staat meer betrokken moet zijn bij het behouden van KLM, mede in het licht van de mainport- en hubfunctie van Schiphol.

1 Zie Artikel ‘Air France-KLM-Topman komt Franse staat tegemoet’ (Financieel Dagblad, 19-10-2015)