BIJLAGEN bij het Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD tot vaststelling van voorlopige maatregelen op het gebied van internationale bescherming ten gunste van Italië en Griekenland

1.

Kerngegevens

Document­datum 28-05-2015
Publicatie­datum 30-05-2015
Kenmerk 9355/15 ADD 1
Van Secretary-General of the European Commission, signed by Mr Jordi AYET PUIGARNAU, Director
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie

Brussel, 28 mei 2015 (OR. en)

9355/15

Interinstitutioneel dossier: ADD 1

2015/0125 (NLE) i

ASIM 30 MIGR 30 COMIX 247

BEGELEIDENDE NOTA

van: de heer Jordi AYET PUIGARNAU, directeur, namens de secretarisgeneraal van de Europese Commissie

ingekomen: 28 mei 2015

aan: de heer Uwe CORSEPIUS, secretaris-generaal van de Raad van de

Europese Unie

Nr. Comdoc.: COM(2015) 286 final i - Bijlagen 1 tot 3

Betreft: BIJLAGEN bij het Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD tot vaststelling van voorlopige maatregelen op het gebied van internationale bescherming ten gunste van Italië en Griekenland

Hierbij gaat voor de delegaties document COM(2015) 286 final i - Bijlagen 1 tot 3.

Bijlage: COM(2015) 286 final i - Bijlagen 1 tot 3

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 27.5.2015 COM(2015) 286 final i

ANNEXES 1 to 3

BIJLAGEN

bij het

Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD

tot vaststelling van voorlopige maatregelen op het gebied van internationale bescherming ten gunste van Italië en Griekenland

BIJLAGEN

bij het

Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD

tot vaststelling van voorlopige maatregelen op het gebied van internationale bescherming ten gunste van Italië en Griekenland

BIJLAGE I

Verdeelsleutel voor Italië

Algemene sleutel Aantal per lidstaat (herplaatsing van 24 000 verzoekers)

Oostenrijk 3,03% 728

België 3,41% 818

Bulgarije 1,43% 343

Kroatië 1,87% 448

Cyprus 0,43% 104

Tsjechië 3,32% 797

Estland 1,85% 443

Finland 1,98% 475

Frankrijk 16,88% 4 051

Duitsland 21,91% 5 258

Hongarije 2,07% 496

Letland 1,29% 310

Litouwen 1,26% 302

Luxemburg 0,92% 221

Malta 0,73% 175 Polen 6,65% 1 595

Portugal 4,25% 1 021

Roemenië 4,26% 1 023

Slowakije 1,96% 471

Slovenië 1,24% 297

Spanje 10,72% 2 573

Zweden 3,42% 821

Deze sleutel is gebaseerd op de volgende criteria 1,2 :

  • a) 
    de omvang van de bevolking (cijfers voor 2014, wegingsfactor 40%). Dit criterium geeft aan hoeveel vluchtelingen een lidstaat kan opnemen;
  • a) 
    het totale bbp (cijfers voor 2013, wegingsfactor 40%). Dit criterium geeft de absolute welvaart van een land weer en is een aanwijzing voor de capaciteit van een economie om vluchtelingen op te nemen en te integreren;
  • c) 
    het gemiddeld aantal spontane asielaanvragen en het aantal hervestigde vluchtelingen per miljoen inwoners gedurende de periode 2010-2014 (wegingsfactor 10 %). Dit criterium geeft aan hoeveel inspanningen de lidstaten in het recente verleden hebben geleverd;
  • d) 
    het werkloosheidscijfer (cijfers voor 2014, wegingsfactor 10%). Dit criterium is een indicator voor de capaciteit om vluchtelingen te integreren.

1 De berekeningen zijn gebaseerd op door Eurostat verstrekte statistische gegevens (geraadpleegd op 8

april 2015).

2 De percentages zijn berekend met vijf decimalen en voor de vermelding in de tabel naar boven of naar beneden afgerond op twee decimalen. Het aantal toe te wijzen personen is berekend op basis van de cijfers met vijf decimalen.

BIJLAGE II

Verdeelsleutel voor Griekenland

Algemene sleutel Aantal per lidstaat (herplaatsing van 16 000 verzoekers)

Oostenrijk 3,03% 485

België 3,41% 546

Bulgarije 1,43% 229

Kroatië 1,87% 299

Cyprus 0,43% 69

Tsjechië 3,32% 531

Estland 1,85% 295

Finland 1,98% 317

Frankrijk 16,88% 2 701

Duitsland 21,91% 3 505

Hongarije 2,07% 331

Letland 1,29% 207

Litouwen 1,26% 201

Luxemburg 0,92% 147

Malta 0,73% 117

Nederland 5,12% 819

Polen 6,65% 1 064

Portugal 4,25% 680

Roemenië 4,26% 682

Slowakije 1,96% 314

Slovenië 1,24% 198

Spanje 10,72% 1 715 Zweden 3,42% 548

Deze sleutel is gebaseerd op de volgende criteria 3,4 :

  • a) 
    de omvang van de bevolking (cijfers voor 2014, wegingsfactor 40%). Dit criterium geeft aan hoeveel vluchtelingen een lidstaat kan opnemen;
  • a) 
    het totale bbp (cijfers voor 2013, wegingsfactor 40%). Dit criterium geeft de absolute welvaart van een land weer en is een aanwijzing voor de capaciteit van een economie om vluchtelingen op te nemen en te integreren;
  • c) 
    het gemiddeld aantal spontane asielaanvragen en het aantal hervestigde vluchtelingen per miljoen inwoners gedurende de periode 2010-2014 (wegingsfactor 10 %). Dit criterium geeft aan hoeveel inspanningen de lidstaten in het recente verleden hebben geleverd;
  • d) 
    het werkloosheidscijfer (cijfers voor 2014, wegingsfactor 10%). Dit criterium is een indicator voor de capaciteit om vluchtelingen te integreren.

3 De berekeningen zijn gebaseerd op door Eurostat verstrekte statistische gegevens (geraadpleegd op 8

april 2015).

4 De percentages zijn berekend met vijf decimalen en voor de vermelding in de tabel naar boven of naar beneden afgerond op twee decimalen. Het aantal toe te wijzen personen is berekend op basis van de cijfers met vijf decimalen.

BIJLAGE III

Financieel memorandum

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1. Benaming van het voorstel/initiatief

1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur

1.3. Aard van het voorstel/initiatief

1.4. Doelstelling(en)

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.6. Duur en financiële gevolgen

1.7. Beheersvorm(en)

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

2.2. Beheers- en controlesysteem

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET

VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken

begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1 Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.2 Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

3.2.3 Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.4 Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

3.2.5 Bijdrage van derden aan de financiering

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1. Benaming van het voorstel/initiatief

Voorstel voor een uitvoeringsbesluit van de Raad tot vaststelling van voorlopige maatregelen op het gebied van internationale bescherming ten gunste van Italië en Griekenland

1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur 5

18 – Migratie en Binnenlandse Zaken

1.3. Aard van het voorstel/initiatief

 Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie

 Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een

voorbereidende actie 6

 Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie

 Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie

1.4. Doelstelling(en)

1.4.1. De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

In de Europese migratieagenda, die op 13 mei 2015 is goedgekeurd (COM(2015 240 final) wordt vermeld:

“Het hoofd bieden aan een grote toestroom in de EU: herplaatsing

De asielstelsels van de lidstaten staan onder ongekende druk, en met de zomer in het vooruitzicht zal de toestroom naar de lidstaten in de frontlinie de komende maanden niet afnemen. De EU mag niet wachten tot de druk onhoudbaar is. Door het grote aantal aankomsten wordt de plaatselijke capaciteit voor opvang en verwerking nu al zwaar op de proef gesteld. Om de huidige situatie in het Middellandse Zeegebied aan te pakken, zal de Commissie tegen eind mei voorstellen om het noodsysteem bedoeld in artikel 78, lid 3, van het VWEU te activeren. Het voorstel daartoe zal voorzien in een tijdelijke regeling voor de verdeling van personen die duidelijk internationale bescherming nodig hebben, die ervoor zorgt dat alle lidstaten op een billijke en evenwichtige wijze bijdragen aan de gemeenschappelijke inspanningen. De ontvangende lidstaat zal verantwoordelijk zijn voor de behandeling van de aanvragen volgens de vastgestelde voorschriften en waarborgen. In de bijlage is een

5 ABM: activiteitsgestuurd management ABB: activiteitsgestuurde begroting.

verdeelsleutel opgenomen die onder meer gebaseerd is op het bbp, het

bevolkingsaantal, het werkloosheidspercentage en de aantallen reeds opgevangen

asielzoekers en reeds hervestigde vluchtelingen.”

1.4.2. Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten

Specifieke doelstelling nr. 4

Het bevorderen van de solidariteit en verdeling van de verantwoordelijkheid tussen de lidstaten, met name ten aanzien van de lidstaten die het meest te maken hebben met migratie en asielstromen, onder meer door praktische samenwerking

Betrokken ABM/ABB-activiteit(en)

18.03 – Asiel en Migratie

1.4.3. Verwachte resulta(a)t(en) en gevolg(en)

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen

Herplaatsing van 40 000 verzoekers om internationale bescherming vanuit Italië en Griekenland naar andere lidstaten.

1.4.4. Resultaat- en effectindicatoren

Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.

Aantal herplaatste verzoekers

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

Dit voorstel wordt gepresenteerd omdat er in Italië en Griekenland een asielcrisis heerst. Het voorstel op basis van artikel 78, lid 3, van het Verdrag is bedoeld om te voorkomen dat de asielsituatie in deze twee landen verder verslechterd en om deze landen doeltreffende steun te verlenen.

De Europese Raad heeft zich er in zijn verklaring van 23 april 2015 toe verbonden mogelijkheden te onderzoeken voor een vrijwillige regeling voor noodherplaatsing tussen de lidstaten. Vervolgens heeft het Europees Parlement in zijn resolutie van 28 april 2015 de Raad ertoe opgeroepen ernstig de mogelijkheid te overwegen een beroep te doen op artikel 78, lid 3, van het Verdrag.

1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

De noodsituatie door de plotselinge toestroom van personen uit derde landen in Italië en Griekenland zorgt voor grote druk op de asielstelsels en de middelen van deze landen. Andere lidstaten kunnen daarvan de gevolgen ondervinden, door de secundaire bewegingen uit Italië en Griekenland naar andere lidstaten. Het staat vast dat de maatregelen van individuele lidstaten niet volstaan om de gemeenschappelijke uitdagingen aan te pakken waar alle lidstaten in dezen mee worden geconfronteerd. Hiervoor is EU-optreden nodig.

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

Dit is de eerste keer dat een voorstel wordt ingediend op basis van artikel 78, lid 3, van het Verdrag.

1.5.4. Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten

Het Fonds voor asiel, migratie en integratie voorziet in de mogelijkheid dat verzoekers om internationale bescherming op basis van vrijwilligheid worden

overgebracht in het kader van het nationale programma van elke lidstaat.

1.6. Duur en financiële gevolgen

 Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur

–  Voorstel/initiatief is van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

–  Financiële gevolgen vanaf 2015 tot en met 2017

 Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

– Uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,

– gevolgd door een volledige uitvoering.

1.7. Beheersvorm(en)

Direct beheer door de Commissie

–  via haar diensten, met inbegrip van haar personeel in de delegaties van de Unie;

–  via de uitvoerende agentschappen

Gedeeld beheer met de lidstaten

Indirect beheer door het toevertrouwen van begrotingsuitvoeringstaken aan:

–  derde landen of de door hen aangewezen organen;

–  internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);

–  de EIB en het Europees Investeringsfonds;

–  in de artikelen 208 en 209 van het Financieel Reglement genoemde organen;

–  publiekrechtelijke organen;

–  privaatrechtelijke organen met een openbare dienstverleningstaak, voor zover zij voldoende financiële garanties bieden;

–  privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die voldoende financiële garanties bieden;

–  personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.

Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder “Opmerkingen”.

Opmerkingen

In dit financieel memorandum wordt aangegeven welke bedragen vereist zijn ter dekking van de kosten van de herplaatsing van verzoekers om internationale bescherming vanuit Italië en Griekenland naar andere lidstaten. De vastleggingskredieten vormen een aanvulling op de reeds bestaande toewijzing voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF) in begrotingsonderdeel 18.030101. De berekening van de betalingsbehoeften is gebaseerd op Verordening (EU) nr. 514/2014 i van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 tot vaststelling van de algemene bepalingen inzake het Fonds voor asiel, migratie en integratie en inzake het instrument voor financiële steun voor politiële samenwerking, voorkoming en bestrijding van criminaliteit, en crisisbeheersing (horizontale verordening).

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

Voor gedeeld beheer is een samenhangend en doeltreffend kader voor

verslaglegging, toezicht en evaluatie aanwezig. Voor elk nationaal programma wordt

de lidstaten verzocht een toezichtcomité op te richten, waaraan de Commissie kan

deelnemen.

De lidstaten zullen jaarlijks verslag uitbrengen over de uitvoering van het meerjarig programma. Deze verslagen zijn een voorwaarde voor de jaarlijkse uitbetalingen in het kader van de procedure voor de goedkeuring van de rekeningen, zoals vastgesteld bij Verordening (EU) nr. 514/2014 i (horizontale verordening).

De Commissie zal tevens in 2018 verslag uitbrengen over de tussentijdse evaluatie van de nationale programma’s, waarin ook de tenuitvoerlegging van de door dit besluit van de Raad beschikbaar gestelde financiële middelen wordt geëvalueerd.

Meer algemeen zal de Commissie uiterlijk op 30 juni 2018 een tussentijds verslag van de uitvoering van het Fonds indienen en uiterlijk op 30 juni 2024 een verslag over de evaluatie achteraf, waarin de volledige tenuitvoerlegging (dat wil zeggen niet alleen de nationale programma’s onder gedeeld beheer) aan bod komt.

2.2. Beheers- en controlesysteem

2.2.1. Mogelijke risico’s

DG HOME heeft niet te kampen met een groot foutenrisico in zijn

uitgavenprogramma’s. Dit blijkt onder meer uit het feit dat er in de opeenvolgende

jaarverslagen van de Rekenkamer geen materiële bevindingen voorkomen alsook

door het feit dat er in de laatste jaarlijkse activiteitenverslagen van DG HOME geen

restfoutenpercentage van meer dan 2% werd vastgesteld.

Het beheers- en controlesysteem is in overeenstemming met de algemene vereisten die voor de structuur- en investeringsfondsen zijn vastgesteld en voldoet volledig aan de vereisten van het Financieel Reglement.

Door de meerjarige programmering en de jaarlijkse goedkeuring op basis van de betalingen door de verantwoordelijke instantie zullen de subsidiabiliteitsperioden in overeenstemming worden gebracht met de jaarrekeningen van de Commissie, zonder dat de administratieve lasten groter worden ten opzichte van het huidige systeem.

In het kader van de controles op het eerste niveau verricht de verantwoordelijke instantie controles ter plaatse, die haar beheersverklaring ondersteunen.

Door het gebruik van vaste bedragen (vereenvoudigde kostenoptie) wordt het risico van fouten van de verantwoordelijke instantie bij de tenuitvoerlegging van dit besluit nog verder gereduceerd.

2.2.2. Informatie over het opgezette interne controlesysteem

DG HOME zal niet alleen alle voorgeschreven controlemechanismen toepassen, maar ook een fraudebestrijdingsstrategie opstellen die aansluit bij de nieuwe fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie, die op 24 juni 2011 werd goedgekeurd. Op die manier zal DG HOME er onder meer voor zorgen dat zijn interne controles ter bestrijding van fraude volledig in overeenstemming zijn met de fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie en dat met zijn aanpak kan worden vastgesteld welke punten fraudegevoelig zijn en hoe daarop moet worden gereageerd. Zo nodig zullen er netwerkgroepen en passende IT-instrumenten worden ingevoerd om de fraudegevallen in verband met het Fonds te analyseren.

Voor het gedeeld beheer wordt in de fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie duidelijk bepaald dat de Commissievoorstellen voor de verordeningen 2014-2020 de lidstaten moeten verplichten tot het nemen van fraudebestrijdingsmaatregelen die doeltreffend zijn en in verhouding staan tot de vastgestelde frauderisico’s. In dit voorstel wordt in artikel 5 duidelijk van de lidstaten gevraagd om onregelmatigheden te voorkomen, op te sporen en te corrigeren en daarover bij de Commissie verslag uit te brengen.

Nadere bijzonderheden over deze verplichtingen zullen deel uitmaken van de gedetailleerde regels inzake de taken van de verantwoordelijke instantie waarin artikel 24, lid 5, onder c), voorziet.

Daarnaast is in artikel 41 duidelijk bepaald dat de middelen die voortkomen uit financiële correcties op basis van bevindingen van de Commissie of de Rekenkamer, opnieuw moeten worden gebruikt.

2.2.3. Raming van de kosten en baten van de controles en beoordeling van het verwachte foutenrisico

De kosten van de controles zijn verwaarloosbaar en het foutenrisico is zeer laag.

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

De standaardmaatregelen van DG HOME voor de voorkoming van fraude en onregelmatigheden zijn van toepassing.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

• Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen

Begrotingsonderdeel Soort Rubriek uitgaven

Bijdrage

van het in de zin van

meerjarige

financiële Nummer

van artikel 21, lid 2,

7

kader 3 Veiligheid en burgerschap

GK/NGK van EVA- landen 8 kandidaatvan derde onder b), van het

lidstaten 9 landen Financieel

Reglement

18.030101 GK NEE NEE NEE NEE

• Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen: n.v.t.

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen

Begrotingsonderdeel Soort

Rubriek uitgaven

Bijdrage

van het in de zin van

meerjarige

financiële van artikel 21, lid 2, Nummer […][Rubriek …] GK/NGK van EVA-

kader landen

kandidaatvan derde lidstaten landen

onder b), van het Financieel

Reglement

[…][XX.YY.YY.YY] JA/NEE JA/NEE JA/NEE JA/NEE

7 GK = gesplitste kredieten, NGK = niet-gesplitste kredieten. 8 EVA: Europese Vrijhandelsassociatie. 9 Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

in miljoen EUR (3 decimalen)

Rubriek van het meerjarige financiële kader Nummer 3 Veiligheid en burgerschap

Vul zoveel jaren in als nodig om

DG: HOME Jaar Jaar Jaar Jaar 2015 2016 2017 2018 de duur van de impact weer te TOTAAL

geven (zie punt 1.6)

 Beleidskredieten

18.030101 Vastleggingen (1) 12 150 78 240

Betalingen (2) 16,8 4,8 162 56,4 240

Nummer begrotingsonderdeel Vastleggingen (1a) Betalingen (2a)

Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 10

Nummer begrotingsonderdeel (3)

Vastleggingen =1+1a

TOTAAL kredieten +3

12 150 78 240

voor DG HOME

Betalingen =2+2a +3 240

16,8 4,8 162 56,4

 TOTAAL beleidskredieten Vastleggingen (4) 12 150 78 240

10 Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen),

onderzoek door derden, eigen onderzoek.

NL 10 NL

Betalingen (5) 16,8 4,8 162 56,4 240

 TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde

administratieve kredieten (6)

TOTAAL kredieten Vastleggingen =4+6 12 150 78 240 onder rubriek 3

van het meerjarige financiële kader Betalingen =5+6 16,8 4,8 162 56,4 240

Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken:

Vastleggingen (4)

 TOTAAL beleidskredieten Betalingen (5)

 TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde

administratieve kredieten (6)

TOTAAL kredieten Vastleggingen =4+6 onder rubriek 1 t/m 4 van het meerjarige financiële kader

(Referentiebedrag) Betalingen =5+6

NL 11 NL

Rubriek van het meerjarige financiële kader 5 “Administratieve uitgaven”

in miljoen EUR (3 decimalen)

Jaar Jaar Jaar Jaar Vul zoveel jaren in als nodig

2015 2016 2017 N+3 om de duur van de impact TOTAAL weer te geven (zie punt 1.6)

DG: HOME

 Personele middelen 0,528 0,528 0,528 1,584

 Andere administratieve uitgaven 0,002 0,0145 0,0145 0,031

TOTAAL DG HOME Kredieten 0,530 0,5425 0,5425 1,615

TOTAAL kredieten

onder rubriek 5 (totaal vastleggingen = 0,5425 1,615

van het meerjarige financiële kader totaal betalingen)

0,530 0,5425

in miljoen EUR (3 decimalen)

Jaar Jaar Jaar Jaar Vul zoveel jaren in als nodig

2015 2016 2017 2018 om de duur van de impact TOTAAL weer te geven (zie punt 1.6)

TOTAAL kredieten Vastleggingen 12,530 150,5425 78,5425 241,615

onder rubriek 1 t/m 5

van het meerjarige financiële kader Betalingen 17,330 5,3425 162,5425 56,400 241,615

NL 12 NL

3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

–  Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

–  Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader beschreven:

Vastleggingskredieten, miljoen EUR (3 decimalen)

Vermeld Jaar Jaar Jaar Jaar Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van TOTAAL

doelstellingen 2015 2016 2017 N+3 de impact weer te geven (zie punt 1.6)

en outputs OUTPUTS

Soort

11 Gem. tal tal tal tal Kosten tal tal Kosten Totaal Totale

 kosten

Kosten

A an A an

Kosten Kosten tal

A an A an

Kosten

A an A an

Kosten

A an aantal kosten

SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 12

Herplaatsing van verzoekers om internationale bescherming vanuit

Italië en Griekenland

– Output Aantal 6 000 2 000 12 25 000 150 13 000 78 40 000 240 verzoe

kers

– Output

Subtotaal specifieke doelstelling nr. 1

SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2

– Output

11 Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.). 12 Zoals beschreven onder punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”

NL 13 NL

Subtotaal specifieke doelstelling nr. 2

TOTALE KOSTEN 2 000 12 25 000 150 13 000 78 40 000 240

NL 14 NL

3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.3.1. Samenvatting

–  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig.

–  Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hierna nader beschreven:

in miljoen EUR (3 decimalen)

Jaar Jaar Jaar Jaar Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van

2015 2016 2017 N+3 de impact weer te geven (zie punt 1.6) TOTAAL

RUBRIEK 5 van het meerjarige

financiële kader

Personele middelen 0,528 0,528 0,528 1,584

Andere administratieve

uitgaven 0,002 0,0145 0,015 0,0310

Subtotaal RUBRIEK 5 van het meerjarige 0,530 0,5425 0,5425 1,615 financiële kader

Buiten RUBRIEK 5 13 van het meerjarige financiële kader

Personele middelen

Andere administratieve uitgaven

Subtotaal

buiten RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader

TOTAAL 0,530 0,5425 0,5425 1,615

Voor de kredieten voor personele middelen en andere administratieve uitgaven zal een beroep worden gedaan op de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van de actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

13 Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

3.2.3.2. Geraamde personeelsbehoeften

–  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

–  Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hierna nader beschreven:

Raming in voltijdsequivalenten

Jaar Jaar Vul zoveel jaren in als nodig om

N N+1 Jaar N+2 Jaar N+3 de duur van de impact weer te geven (zie punt 1.6)

Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)

XX 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de

Commissie) 4 4 4

XX 01 01 02 (delegaties)

XX 01 05 01 (onderzoek door derden)

10 01 05 01 (eigen onderzoek)

Extern personeel in voltijdsequivalenten (VTE) 14

XX 01 02 01 (AC, END, INT uit de algemene middelen)

XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties)

– zetel XX 01 04 yy 15

– delegaties

XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden)

10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek)

Ander begrotingsonderdeel (geef aan welk)

TOTAAL

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken

Ambtenaren en tijdelijk personeel Ondersteuning en verwerking van en toezicht op de activiteiten binnen de Commissie op het gebied van de herplaatsing van verzoekers om internationale bescherming en bijstand aan de lidstaten bij het ontwikkelen van deze activiteiten.

Extern personeel

14 AC (agent contractuel) = arbeidscontractant; AL (agent local) = plaatselijk functionaris; END (expert national détaché) = gedetacheerd nationaal deskundige; INT (intérimaire) = uitzendkracht; JED (jeune expert en délégation) = jonge deskundige in delegaties.

15 Onder het maximum voor extern personeel betaald uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

–  Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader

–  Het voorstel/initiatief vereist herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

[…]

–  Het voorstel/initiatief vereist toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarige financiële kader

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

[…]

3.2.5. Bijdrage van derden aan de financiering

–  Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden

– Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder geraamd:

Kredieten, miljoen EUR (3 decimalen)

Jaar Jaar Jaar Jaar Vul zoveel jaren in als nodig om

N N+1 N+2 N+3 de duur van de impact weer te Totaal geven (zie punt 1.6)

Medefinancieringsbron

TOTAAL medegefinancierde kredieten

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

–  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

–  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

 voor de eigen middelen

 voor de diverse ontvangsten

in miljoen EUR (3 decimalen)

Voor het Gevolgen van het voorstel/initiatief 16

Begrotingsonderdeel voor lopende

ontvangsten: begrotingsjaar beschikbare Jaar Jaar Jaar Jaar Vul zoveel jaren in als nodig om de duur

kredieten N N+1 N+2 N+3

van de impact weer te geven (zie punt 1.6)

Artikel …

Voor de diverse ontvangsten die worden “toegewezen”: vermeld het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.

[…]

Vermeld de wijze van berekening van de gevolgen voor de ontvangsten.

[…]

16 Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25% aan inningskosten.


3.

Behandeld document

28 mei
'15
Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD tot vaststelling van voorlopige maatregelen op het gebied van internationale bescherming ten gunste van Italië en Griekenland
PROPOSAL
Secretary-General of the European Commission
9355/15
 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.