Hoe goed is het Nederlandse onderwijs?, Amsterdam

Amsterdam
© PDC
datum 27 maart 2015 14:30
plaats Amsterdam
organisatie Universiteit van Amsterdam (UvA)

Onder de titel 'Hoe goed is het Nederlandse onderwijs?' houdt prof. dr. Alexander Rinnooy Kan, universiteitshoogleraar Economie en Bedrijfskunde aan de UvA, de zestiende Kohnstammlezing.

Vanuit een internationaal-vergelijkend perspectief stelt Rinnooy Kan in zijn lezing de leerlingen centraal: wat leren ze, en hoever komen ze? Voor Nederland is het beeld niet ongunstig, al valt de bijdrage van ons onderwijs aan het creëren van gelijke maatschappelijke kansen wat tegen. Rinnooy Kan presenteert drie deelperspectieven die zouden kunnen leiden tot vernieuwing. Het Nederlandse onderwijs is zeker niet slecht, maar het kan nog veel beter, betoogt hij.

Over Rinnooy Kan

Prof. dr. Alexander Rinnooy Kan (1949) studeerde Wiskunde in Leiden en Econometrie in Amsterdam. Vanaf 1977 was hij verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar hij in 1980 hoogleraar Operationeel onderzoek werd. Vervolgens werd hij daar in 1983 tevens directeur van het Econometrisch Instituut en in 1986 rector magnificus. Tussendoor bekleedde hij gasthoogleraarschappen in onder andere Californië (Berkeley) en Boston (Massachusetts Institute of Technology, MIT). Na zijn voorzitterschap van VNO (vanaf 1991) en VNO-NCW (vanaf 1995) trad Rinnooy Kan in 1996 toe tot de Raad van Bestuur van ING Groep, een functie die hij tot juni 2006 bekleedde. Hij was van 2006 tot 2012 kroonlid en voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER). Sinds 2012 is Rinnooy Kan universiteitshoogleraar Economie en Bedrijfskunde aan de UvA.

Over de Kohnstammlezing

De Kohnstammlezing vindt jaarlijks plaats en wordt aangeboden door het Samenwerkingsverband Onderwijs en Opvoeding Amsterdam. De lezingenreeks is geïnspireerd door het werk van Philip Kohnstamm en ligt op het grensvlak van het maatschappelijk debat, het wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van onderwijs en opvoeding. De lezing wordt gepubliceerd in een speciale reeks, uitgegeven door de Vossiuspers UvA, Amsterdam. Bezoekers ontvangen het boekje gratis.

Deelname

Toegang vrij. Aanmelden kan vanaf maandag 9 maart via de website van de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding van de UvA (zie onderstaande verwijzing).

N.B. De lezing begint een half uur eerder dan voorgaande jaren.


1.

Meer over...