Stille motoren, zo moeilijk kan het niet wezen

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op vrijdag 7 december 2007.

Als de NAVO blijft weigeren de oude lawaaiige motoren van de AWACS-radarvliegtuigen te vervangen, moet Nederland zijn luchtruim voor deze toestellen sluiten. Dat heeft SP-Kamerlid Jan de Wit donderdag bepleit. Zijn voorstel heeft de steun van een Kamermeerderheid. (Nieuwsbericht SP)

De slepende discussie over de luidruchtige NAVO-verkenningsvliegtuigen boven Limburg dreigt uit te lopen op een krachtmeting tussen de Tweede Kamer en het kabinet. ‘Onaanvaardbaar’, noemde staatssecretaris Van der Knaap van Defensie donderdag de wil van een Kamermeerderheid om de NAVO onder druk te zetten iets te doen tegen de overlast. (Volkskrant)

Het blijft niet te begrijpen hoe de mensen in Onderbanken door de opeenvolgende regeringen behandeld worden. Vorig jaar nog werd het Schinveldse bos onder dwang gekapt door een ministrieel besluit. Een besluit dat later door de Raad van State werd herroepen. Maar dat was te laat. Door het gekapte bos vliegen de AWACS-vliegtuigen nu wel zwaarder beladen en lager. Met als resultaat, nog meer overlast.

De motoren van de AWACS komen uit de jaren zeventig. In de VS zijn ze verboden voor de burgerluchtvaart. Met alle miljarden die aan wapens worden besteed moet vervanging van een aantal motoren toch niet teveel gevraagd zijn.

Maar kennelijk schoffeert de NAVO zijn eigen bondgenoten/burgers liever, en staat dit kabinet daar helemaal achter.