Hoe hoort het eigenlijk? Passend contact tussen overheid en burger, Den Haag

Ridderzaal in Den Haag
© Kevin Bergenhenegouwen

Op 12 juni a.s. biedt Rob -voorzitter Jacques Wallage het advies ' Hoe hoort het eigenlijk? Passend contact tussen overheid en burger' aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken aan. Aansluitend reflecteren vertegenwoordigers uit de praktijk, wetenschap en politiek op het advies. Jeroen Hatenboer, wethouder in Enschede en in aanloop naar het advies een van de gesprekspartners van de raad, vertelt over zijn ervaringen met passend contact in Enschede. Alexander Rinnooy Kan, hoogleraar Economie en Bedrijfskunde aan de UvA, reageert vanuit de context van publieke beleidsbemiddeling, een vorm van passend contact in complexe besluitvormingsprocessen. Tweede Kamerlid Ard van der Steur bespreekt het advies in relatie tot zijn initiatiefwetsvoorstel mediation. Tot slot is er ruimte voor discussie met de zaal.

U bent van harte welkom op deze bijeenkomst.

Datum: 12 juni 2014

Ontvangst: 11.15 - 11.45 uur

Presentatie en discussie: 11.45 - 13.00 uur

Locatie: ministerie van BZK , Turfmarkt 147, Den Haag

Meer informatie: website Prettig contact met de overheid

Aanmelden: Esmeralda.Evora@minbzk.nl

Over het advies

Vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ( BZK) loopt sinds 2009 het project 'Prettig contact met de overheid'. Doel van het programma is om een andere manier van contact tussen overheid en burger te introduceren en te verankeren in het openbaar bestuur: medewerkers van overheidsorganisaties nemen eerder (telefonisch) contact op met burgers als er een aanvraag, zienswijze, bezwaar of klacht wordt ingediend om erachter te komen wat het probleem precies is en hoe dat het best kan worden opgelost. Door op die manier te werken wordt bijvoorbeeld in de bezwaarprocedure de waardering van burgers met 40 % vergroot en stijgt de tevredenheid van de medewerkers (+20%). Tegelijkertijd worden het aantal (-60%), de doorlooptijd (-23%) en dus de kosten (-27%) van de procedures verlaagd. Door het succes van de aanpak is in 2010 besloten tot een landelijke uitrol, die tot een jaarlijkse besparing van 100 miljoen euro zou moeten kunnen leiden.

Ondanks de goede resultaten bij individuele pilotprojecten, is het tot nog toe slechts een handjevol organisaties gelukt deze andere werkwijze structureel en organisatiebreed in te voeren. Waarom lukt dat niet goed? Wat kunnen het ministerie van BZK en organisaties zelf doen om dat wel voor elkaar te krijgen? Die vragen legde de minister van Binnenlandse Zaken voor aan de Raad voor het openbaar bestuur. In het advies 'Hoe hoort het eigenlijk? Passend contact tussen overheid en burger' beantwoordt de raad de vragen van de minister.


1.

Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB)

De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) is een onafhankelijk adviesorgaan van de regering en het parlement. De ROB adviseert over de inrichting en het functioneren van het openbaar bestuur. Extra aandacht gaat uit naar de beginselen van democratie en rechtsstaat. Zowel de ministeries als de Eerste en Tweede Kamer kunnen de ROB om advies vragen. Daarnaast adviseert de ROB over de financiële verhoudingen tussen Rijk, gemeenten en provincies.

2.

Meer over...