Brief Kamer; Geleidende brief bij de Raming der voor de Tweede Kamer in 2015 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten - Raming der voor de Tweede Kamer in 2015 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Deze brief is onder nr. 1 toegevoegd aan wetsvoorstel 33924 - Raming Tweede Kamer 2015.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Raming der voor de Tweede Kamer in 2015 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten; Brief Kamer; Geleidende brief bij de Raming der voor de Tweede Kamer in 2015 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten
Document­datum 24-04-2014
Publicatie­datum 24-04-2014
Nummer KST339241
Kenmerk 33924, nr. 1
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2013–2014

33 924

Raming der voor de Tweede Kamer in 2015 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Nr. 1

GELEIDENDE BRIEF

Den Haag, 24 april 2014

Ter voldoening aan het bepaalde bij artikel 10 van het Reglement van Orde bieden wij namens het Presidium de Raming aan van de in het volgende jaar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, aan de regering te worden gezonden ten behoeve van de rijksbegroting voor het jaar 2015. Met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft, zoals te doen gebruikelijk, op ambtelijk niveau vooroverleg plaatsgevonden.

De behandeling van de Raming heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een vast moment aan het einde van het vergaderjaar. De behandeling van de Raming is niet alleen een financieel proces, waarin de begroting voor het komende jaar wordt vastgesteld, maar ook een gelegenheid waarbij de Kamer stilstaat bij het eigen functioneren, alsmede de lijnen uitzet voor de toekomst. Voor de vierde keer is bij de Raming het document «De Staat van de Tweede Kamer» gevoegd. Dit document beschrijft jaarlijks, aan de hand van meerjarige kengetallen, de ontwikkelingen in de Kamerwerkzaamheden. Daarnaast duidt dit document die cijfers en vormt daarmee een doorlopende parlementaire zelfreflectie. Met de aanbieding van «De Staat van de Tweede Kamer» wordt derhalve de mogelijkheid geboden om, gewapend met de feiten, breder naar het eigen functioneren te kijken.

De ambtelijke organisatie is er primair om ondersteuning te bieden bij de uitoefening van de kerntaken van de Tweede Kamer: mede-wetgeven en controleren van de regering, daaronder ook begrepen de uitoefening van het budgetrecht en de controle op de begrotingsuitvoering. Omdat het vertegenwoordigen van het volk zich op meer manieren manifesteert dan alleen in het proces van mede-wetgeving en controle, kan men het vertegenwoordigen als een derde kerntaak beschouwen, die zich manifesteert in: overleg aangaan met de burger, openheid betrachten, uitleg verschaffen. Ook bij de uitvoering van die kerntaak biedt de ambtelijke organisatie ondersteuning. De uitvoering van de wetgevende taak wordt ondersteund met wetgevingsrapporten vanuit de Griffies Commissies (GC’s) en met (op verzoek) concept-amendementen en concept-initiatiefvoorstellen vanuit de Griffie/Bureau Wetgeving. Het begrotingsproces wordt ondersteund met begrotingsonderzoeken vanuit het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven. De uitvoering van de volksverte-genwoordigende taak wordt ondersteund vanuit de Griffie Commissie’s en het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven met het mede-voorbereiden van hoorzittingen en rondetafelgesprekken en vanuit Communicatie met het vormgeven aan de website(s) en aan voorlichtingsmateriaal. Daarnaast is er een permanente inzet om al het geschrevene en gesprokene beschikbaar te stellen en toegankelijk te maken, waarbij verschillende diensten uit de Kamer een rol spelen. Op Europees vlak is een kleine, maar efficiënt opererende Europa-staf actief.

Naast deze doorlopende ondersteunende activiteiten worden elk jaar «bijzondere aandachtspunten» aangewezen door het Presidium. Deze zijn ondergeschikt aan de hierboven genoemde primaire ondersteuning-staken. Sommige bijzondere aandachtspunten dienen zichzelf aan (de bijzondere aandachtspunten 1 en 2), andere zijn een bewuste keuze (de overige 3). Voor 2015 ziet het Presidium de volgende bijzondere aandachtspunten:

  • 1. 
    Voorzitterschap EU;
  • 2. 
    200 jaar Staten-Generaal;
  • 3. 
    Opslag beeldmateriaal;
  • 4. 
    Samenwerking ProDemos;
  • 5. 
    Digitalisering primair proces.

Een aantal van deze bijzondere aandachtspunten had ook al bij de Raming

2014 aandacht. Een uitgebreide toelichting op deze bijzondere aandachtspunten treft u aan in de memorie van toelichting op dit voorstel. De keuze voor de bijzondere aandachtspunten wordt ook dit jaar mede gekenmerkt door een verdere verbetering in de ondersteuning van de leden. Het Presidium meent dat, gelet op maatschappelijke ontwikkelingen, voor

2015 een koers moet worden gevaren waarbij de ondersteuning van leden onverkort aanwezig blijft, gelet op de budgettaire situatie met een terughoudende instelling ten aanzien van intensiveringen en innovaties.

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, A. van Miltenburg

De Griffier van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, Biesheuvel-Vermeijden


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.