Geef patiënt inzicht in kwaliteit zorg

Met dank overgenomen van L.Th. (Lea) Bouwmeester i, gepubliceerd op maandag 27 januari 2014, 17:34.

Foto Flickr / Alex E. Proimos

Patiënten moeten beter inzicht krijgen in de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen en bij andere zorgaanbieders. Op die manier kunnen zij een goed geïnformeerde keuze maken bij welk ziekenhuis of bij welke andere zorgaanbieder zij de beste en meest passende zorg krijgen. Dit is nu nog niet goed mogelijk omdat zorgverzekeraars belangrijke informatie over de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen wel hebben, maar niet openbaar maken. Dat kan en moet anders. In het belang van goede zorg en een sterkte positie voor de patiënt.

Daarom ben ik blij met het initiatief van patiëntenorganisatie NPCF. Met de zogenoemde ‘zorgkaart’ willen ze uiteindelijk de kwaliteit van zorg per aandoening en per aanbieder inzichtelijk maken. Zo hebben zij vandaag het verschil in kwaliteit van zorg bij een rughernia inzichtelijk gemaakt. De NPCF heeft hiervoor, samen met IQ Healthcare/Radboud UMC, gegevens over kwaliteit verzameld, verwerkt en op een begrijpelijke manier gepubliceerd. De verschillen in kwaliteit zijn daardoor duidelijk zichtbaar. Een mooi voorbeeld van hoe we informatie over de kwaliteit van zorg op een begrijpelijke manier inzichtelijk kunnen maken. Een vurige wens van de PvdA.

Maar waar dan de beste zorg wordt geleverd is nog geheim, dat willen zorgverzekeraars nog niet openbaar maken. Hierdoor is de patiënt de dupe. Waarom mag een patiënt niet weten wat artsen en de zorgverzekeraar wel weten? Nu inzichtelijk is wat de kwaliteit van zorg is, is het dus nodig dat ook de namen van de ziekenhuizen en andere zorgaanbieders hierbij worden genoemd. Je moet als patiënt ziekenhuizen kunnen vergelijken en een bewuste en goed geïnformeerde keuze kunnen maken over de zorg die je nodig hebt.

Zorgverzekeraars zijn er om met premiegeld goede zorg voor een eerlijke prijs in te kopen. De gegevens over kwaliteit en prijs moeten inzichtelijk zijn. Zodat een patiënt goed geïnformeerd kan kiezen. Dat is in het belang van de patiënt en de kwaliteit van zorg.