33684 NL - wetsvoorstel
Jeugdwet - Hoofdinhoud
Dit wetsvoorstel werd op 4 juli 2013 ingediend door de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Van Rijn i, en de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, Teeven i.
Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het wenselijk is de verantwoordelijkheid voor het voorkomen van, de ondersteuning, hulp en zorg bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen, de uitvoering van de kinderbeschermingsmaatregelen en de jeugdreclassering bij de gemeente te beleggen, om te komen tot betere samenwerking van hulpverleners rond gezinnen, eerdere ondersteuning bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen, hulp op maat en meer ruimte voor professionals en tot het demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren van de jeugdsector, waarbij het uitgangspunt is dat de verantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders en de jeugdige zelf ligt.
Inhoudsopgave
Procedure regeringswetsvoorstel
Kamer
Kamer
treding
De wet is geëvalueerd: Evaluatie Jeugdwet.
Ingediend
4 juli 2013
Volledige titel
Regels over de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen (Jeugdwet)
Ondertekening memorie van toelichting
Kamercommissies
Alle kinderen moeten gezond en veilig kunnen opgroeien, hun talenten ontwikkelen en naar vermogen participeren in de samenleving. Ouders zijn hiervoor eerst verantwoordelijk. De overheid komt in beeld als dit niet vanzelf gaat. Dan moet het jeugdstelsel snel, goed en op maat functioneren. Deze inzet vloeit mede voort uit het VN-Verdrag betreffende de rechten van het kind (IVRK).
Tekortkomingen huidig stelsel
De evaluatie van de Wet op de jeugdzorg en de analyse van de parlementaire werkgroep
Toekomstverkenning Jeugdzorg laten belangrijke tekortkomingen van het huidige jeugdstelsel zien:
-
-financiële prikkels werken richting dure gespecialiseerde zorg;
-
-tekortschietende samenwerking rond kinderen en gezinnen;
-
-afwijkend gedrag wordt onnodig gemedicaliseerd;
-
-het kosten opdrijvend effect als afgeleide van deze knelpunten.
De tekortkomingen van het huidige stelsel, die aanleiding vormen voor dit wetsvoorstel, worden toegelicht in hoofdstuk 2 van deze toelichting.
Doel stelselwijziging jeugd
Het doel van dit wetsvoorstel is om het jeugdstelsel te vereenvoudigen en het efficiënter en effectiever te maken, met het uiteindelijke doel het versterken van de eigen kracht van de jongere en van het zorgend en probleemoplossend vermogen van diens gezien en sociale omgeving. Decentralisatie van alle jeugdhulp naar gemeenten, waarin dit wetsvoorstel voorziet, schept hiertoe de bestuurlijke en financiële randvoorwaarden. Mede op basis van voornoemd evaluatieonderzoek is de regering van oordeel dat er een omslag (transformatie) nodig is in de ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en gezinnen naar:
-
1.preventie en uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden (eigen kracht) van jeugdigen en hun ouders, met inzet van hun sociale netwerk;
-
2.demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren door onder meer het opvoedkundig klimaat te versterken in gezinnen, wijken, scholen en in voorzieningen als kinderopvang en peuterspeelzalen:
-
3.eerder de juiste hulp op maat te bieden om het beroep op dure gespecialiseerde hulp te verminderen;
-
4.integrale hulp aan gezinnen volgens het uitgangspunt ‘één gezin, één plan, één regisseur’; door ontschotting van budgetten ontstaan meer mogelijkheden voor betere samenwerking en innovaties in ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en gezinnen;
-
5.meer ruimte voor professionals om de juiste hulp te bieden door vermindering van regeldruk; betrokken professionals die sociale netwerken in de omgeving van het gezin weten in te schakelen en die kunnen samenwerken met vrijwilligers en familieleden en hun kracht weten te benutten.
2 |
4 juli 2013, koninklijke boodschap, nr. 1
KST336841 Koninklijke boodschap |
2 |
4 juli 2013, voorstel van wet, nr. 2
KST336842 Voorstel van wet |
2 |
4 juli 2013, memorie van toelichting, nr. 3
KST336843 Memorie van toelichting |
2 |
4 juli 2013, bijlage bij nr. 3
BLG236467 Advies Concept Jeugdwet KOM7a 2012 (bijlage bij 33684,nr.3) - |
2 |
4 juli 2013, bijlage bij nr. 3
BLG236469 Advies Defense for Children (bijlage bij 33684,nr.3) - |
2 |
4 juli 2013, bijlage bij nr. 3
BLG236471 Adviezen en reacties deel 2 (bijlage bij 33684,nr.3) - |
2 |
4 juli 2013, bijlage bij nr. 3
BLG236465 Reacties en adviezen deel 1 (bijlage bij 33684,nr.3) - |
2 |
4 juli 2013, bijlage bij nr. 3
BLG236466 Conceptwetsvoorstel Jeugdwet RSJ (bijlage bij 33684,nr.3) - |
2 |
4 juli 2013, advies Raad van State en nader rapport, nr. 4
KST336844 Advies Raad van State en nader rapport |
2 |
20 augustus 2013, nota van verbetering, nr. 5
KST336845 Nota van Verbetering |
2 |
6 september 2013, amendement, nr. 6
KST336846 Amendement Voortman over het van toepassing verklaren van de Jeugdwet op in Nederland verblijvende jeugdige vreemdelingen. |
2 |
12 september 2013, brief, nr. 7
KST336847 Brief Algemene Rekenkamer; Afschrift advies artikel 96 van de Comptabiliteitswet 2001 over het concept wetsvoorstel voor de Jeugdwet |
2 |
12 september 2013, bijlage bij nr. 7
BLG249057 Brief aan de minister van VWS over artikel 96 van de Comptabiliteitswet 2001 over het concept wetsvoorstel voor de Jeugdwet (bijlage bij 33684,nr.7) - |
2 |
13 september 2013, amendement, nr. 8
KST336848 Amendement Voordewind over het invoeren van de mogelijkheid om een familiegroepsplan op te stellen |
2 |
18 september 2013, verslag, nr. 9
KST336849 Verslag |
2 |
2 oktober 2013, brief, nr. 12
KST3368412 Brief regering; Aanbieding onderzoek naar de vormgeving van professionalisering in het nieuwe jeugdstelsel |
2 |
2 oktober 2013, bijlage bij nr. 12
BLG253167 Professionalisering in het nieuwe jeugdstelsel. Eindrapportage (bijlage bij 33684,nr.12) - |
2 |
2 oktober 2013, bijlage bij nr. 12
BLG253168 Bijlagenboek. Een feitelijk overzicht van hoe in het huidige systeem invulling wordt gegeven aan het begrip professionalisering in een aantal sectoren binnen het brede jeugdhulpdomein (bijlage bij 33684,nr.12) - |
2 |
4 oktober 2013, amendement, nr. 13
KST3368413 Amendement Van der Staaij over beperking van de mogelijkheid tot het uitzonderen van budget |
2 |
4 oktober 2013, amendement, nr. 14
KST3368414 Amendement Van der Staaij over het verplicht rekening houden met de identiteit van de jeugdige en zijn ouders bij de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering en jeugdhulp die voortvloeit uit een strafrechtelijke beslissing |
2 |
4 oktober 2013, amendement, nr. 15
KST3368415 Amendement Van der Staaij over de mogelijkheid tot dienstverlening door jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen bij een tarief niet hoger dan het tarief van gecontracteerde aanbieders |
2 |
4 oktober 2013, amendement, nr. 16
KST3368416 Amendement Leijten/Kooiman over gelijke toegang tot jeugdhulp voor iedere in Nederland verblijvende jeugdige |
2 |
4 oktober 2013, amendement, nr. 17
KST3368417 Amendement Leijten/Kooiman over het oormerken van het gedecentraliseerde budget voor jeugdzorg |
2 |
7 oktober 2013, nota naar aanleiding van het verslag, nr. 10
KST3368410 Nota naar aanleiding van het verslag |
2 |
7 oktober 2013, nota van wijziging, nr. 11
KST3368411 Nota van wijziging |
2 |
7 oktober 2013, amendement, nr. 18
KST3368418 Amendement Leijten/Kooiman over het vaststellen van een basistarief |
2 |
7 oktober 2013, nader verslag, nr. 19
KST3368419 Nader verslag |
2 |
8 oktober 2013, amendement, nr. 20
KST3368420 Amendement Ypma over betrokkenheid van de branche- en beroepsorganisaties bij de ontwikkeling van het brede kwaliteitskader |
2 |
8 oktober 2013, amendement, nr. 21
KST3368421 Amendement Van der Burg over een wettelijke grondslag voor waarheidsvinding |
2 |
9 oktober 2013, behandeling, kenmerk HTK20132014-11-7
HTK20132014-11-7 Jeugdwet - vergadering: 9 oktober 2013 |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 22
KST3368422 Amendement Van der Burg/Ypma over het laten vervallen van artikel 8.1.6 |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 23
KST3368423 Amendement Van der Staaij over specifieke aandacht voor adoptiefouders en problemen gerelateerd aan adoptie |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 24
KST3368424 Amendement Van der Staaij over het specificeren van een verantwoordelijkheid voor gemeenten ten aanzien van relatieproblemen van ouders die negatieve effecten hebben op de opvoeding van kinderen |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 25
KST3368425 Amendement Leijten/Kooiman 33684 nr. 25 over het waarborgen van de verantwoordelijkheid van de professional m.b.t. het bepalen, doorverwijzen en uitvoeren van zorg |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 26
KST3368426 Amendement Leijten/Kooiman over het toelaten van jeugdhulpaanbieders volgens de Wtzi |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 27
KST3368427 Amendement Leijten/Kooiman over een contracteerplicht voor gemeenten |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 28
KST3368428 Amendement Keijzer over het voorkomen dat een gemeente de door zorgverleners te hanteren professionele standaard kan beperken. |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 31
KST3368431 Amendement Voortman over versteviging van de positie van mensen werkzaam bij jeugdzorgaanbieders en verbetering van de continuïteit voor cliënten in de jeugdzorg |
2 |
9 oktober 2013, amendement, nr. 32
KST3368432 Amendement van de ledenVan der Burg en Bergkamp ter vervanging van nr. 21 over een wettelijke grondslag voor waarheidsvinding |
2 |
10 oktober 2013, behandeling, kenmerk HTK20132014-12-32
HTK20132014-12-32 Jeugdwet - vergadering: 10 oktober 2013 |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 29
KST3368429 Amendement Bergkamp dat regelt dat de verantwoordelijkheid voor de geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen niet wordt overgeheveld naar gemeenten |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 30
KST3368430 Amendement Bergkamp dat de evaluatietermijn van vijf jaar verkort naar drie jaar |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 33
KST3368433 Amendement Keijzer over het beperken van het stellen van nadere regels. |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 34
KST3368434 Amendement Ypma over het principe dat bij uithuisplaatsing plaatsing een inhuisplaatsing in een gezinsomgeving de voorkeur heeft boven plaatsing in een instelling. |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 35
KST3368435 Amendement Leijten/Kooiman dat regelt dat de ouderbijdrage wordt afgeschaft |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 36
KST3368436 Amendement Leijten/Kooiman ter vervanging van nr. 26, over het toelaten van jeugdhulpaanbieders volgens de Wtzi |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 37
KST3368437 Amendement Voordewind over dat gemeenten / regio’s meerdere jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen dienen te contracteren. |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 38
KST3368438 Amendement Voordewind over het mogelijk maken dat een bij ministeriële regeling aangewezen gecertificeerde instelling met landelijk bereik die kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering uitvoert voor bijzondere doelgroepen, jeugdhulp aan mag bieden. |
2 |
10 oktober 2013, amendement, nr. 39
KST3368439 Amendement Bisschop over wijziging van het wetsvoorstel herziening kinderbeschermingsmaatregelen |
2 |
10 oktober 2013, gewijzigd amendement, nr. 40
KST3368440 Gewijzigd amendement Voordewind/Ypma ter vervanging van nr. 8 over het invoeren van de mogelijkheid om een familiegroepsplan op te stellen. |
-
Jeugdwet
Jeugdwet
Dit dossier is automatisch samengesteld en wordt zo nodig iedere 1 à 2 uur geactualiseerd. Aan de technische programmering is veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.