Aanbeveling van de Raad van 21 juni 2013 om het buitensporige overheidstekort in Malta te verhelpen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling was geldig van 21 juni 2013 tot 26 juni 2013.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling van de Raad van 21 juni 2013 om het buitensporige overheidstekort in Malta te verhelpen

officiële Engelstalige titel

Council Recommendation of 21 June 2013 with a view to bringing an end to the situation of an excessive government deficit in Malta
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Origineel voorstel COM(2013)391 NLEN
Celex-nummer i 32013H0626(01)

3.

Key dates

Document 21-06-2013
Bekendmaking in Publicatieblad 26-06-2013; PB C 180 p. 1-3
Inwerkingtreding 21-06-2013; in werking datum document
Einde geldigheid 26-06-2013; zie 32013H0626(01)R(01)

4.

Wettekst

26.6.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 180/1

 

AANBEVELING VAN DE RAAD

van 21 juni 2013

om het buitensporige overheidstekort in Malta te verhelpen

2013/C 180/01

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 7,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Overeenkomstig artikel 126 van het Verdrag moeten de lidstaten buitensporige overheidstekorten vermijden.

 

(2)

Het stabiliteits- en groeipact is gebaseerd op de doelstelling van deugdelijke overheidsfinanciën als middel voor het versterken van de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor sterke duurzame groei die leidt tot het creëren van banen.

 

(3)

Op 21 juni 2013 heeft de Raad, overeenkomstig artikel 126, lid 6 van het Verdrag, vastgesteld dat er op Malta een buitensporig tekort bestaat.

 

(4)

Overeenkomstig artikel 126, lid 7 van het Verdrag, en artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad over de bespoediging en verduidelijking van de tenuitvoerlegging van de procedure bij buitensporige tekorten (1), dient de Raad aanbevelingen te richten tot de betrokken lidstaat opdat deze binnen een bepaalde termijn verhelpt aan de buitensporigtekortsituatie. In de aanbeveling moet een termijn van ten hoogste zes maanden worden bepaald waarbinnen de betrokken lidstaat effectief gevolg moet geven aan die aanbeveling om het buitensporig tekort te corrigeren. Voorts verzoekt de Raad in een aanbeveling om een buitensporig tekort te corrigeren de betrokken lidstaat, om jaarlijkse begrotingsdoelstellingen te realiseren die, op grond van de aan de aanbeveling ten grondslag liggende prognoses, stroken met een benchmark die overeenstemt met een minimale jaarlijkse verbetering van ten minste 0,5 % van het bbp in zijn conjunctuurgezuiverde begrotingssaldo, eenmalige en tijdelijke maatregelen niet meegerekend.

 

(5)

Overeenkomstig artikel 2 van Verordening (EG) nr. 1467/97 moet de voor het laatste jaar van de correctieperiode aanbevolen begrotingsdoelstelling ervoor zorgen dat, op basis van de prognoses van de Commissie, de vereiste vermindering van het verschil tussen de schuldquota en de in het Verdrag bepaalde referentiewaarde van 60 % van het bbp zich zal voordoen tijdens de twee jaren na de correctie van het buitensporig tekort.

 

(6)

Volgens de voorjaarsprognoses 2013 van de Commissie zal het tekort in 2013 en 2014 nog steeds boven de referentiewaarde uitkomen, met respectievelijk 3,7 % en 3,6 % van het bbp. Die begrotingsprognoses zijn gebaseerd op het bestaande beleid, en houden dus rekening met de begroting 2013 die in april 2013 door het Maltese Parlement is goedgekeurd; die begroting bevat expansieve maatregelen aan zowel de inkomsten- als de uitgavenzijde, alsmede de reeds geplande kapitaalinjectie in Air Malta (0,6 % van het bbp), die het tekort met netto 0,3 % van het bbp doet stijgen. Deze expansieve maatregelen worden slechts ten dele gecompenseerd door een verhoging van de accijnzen, de inning van achterstallige belastingen, maar ook door bezuinigingen op uitgaven en door hogere sociale premies als gevolg van de pensioenhervorming van 2006. Daarnaast is het aandeel van netto tekortverlagende eenmalige maatregelen, die de Commissie heeft vastgesteld, in de consolidatie-inspanningen na 2012 fors gedaald. Door de verwachte aanhoudende primaire tekorten in 2013 en 2014 zal de overheidsschuld, volgens de voorjaarsprognoses 2013 van de Commissie, verder toenemen, tot 73,9 % van het bbp in 2013 en 74,9 % van het bbp in 2014. Voor 2015 en 2016 is de verwachting dat het overheidstekort boven de referentiewaarde van 3 % van het bbp zal blijven, en tegen 2016 zou de schuldquota oplopen tot 75,6 % van het bbp.

 

(7)

Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1467/97...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.