Stel service aan treinreiziger centraal

Met dank overgenomen van D. (Duco) Hoogland i, gepubliceerd op dinsdag 2 april 2013, 12:02.

Foto Flickr / Pim Geerts

De Partij van de Arbeid wil dat de NS meer gaat doen om reizigers op tijd op hun bestemming te krijgen. Daartoe zouden er afspraken moeten worden gemaakt met de NS over een minimum serviceniveau voor de reiziger, waar er nu vooral afgerekend wordt op het aantal treinen dat op tijd rijdt.

Maar als je een half uur moet wachten omdat je net je aansluiting hebt gemist, heb je er niks aan dat die trein op tijd is vertrokken. Wij hebben liever dat de trein reizigers meeneemt dan dat het spoorboekje precies gevolgd wordt en de reiziger nog net de achterlichten van de trein kan zien.

De NS moet zich ervoor inspannen dat de reiziger met een zo beperkt mogelijke vertraging op zijn bestemming aankomt. Ik wil afspraken maken met het spoorwegbedrijf over het aantal reizigers dat op tijd reist. De NS moet zich tijdens problemen op het spoor meer richten op service aan de reiziger, in plaats van op de statistieken. Door in deze situaties een iets flexibelere dienstregeling te gebruiken, nemen we veel ergernis bij reizigers weg. Door duidelijke afspraken te maken kunnen we de NS daar ook op afrekenen.

De PvdA wil dat staatssecretaris Mansveld dit punt gaat betrekken bij de nieuwe concessieafspraken met de NS. De Tweede Kamer debatteert dinsdag met de staatssecretaris over het spoor.