Het spoor is geen markt

Met dank overgenomen van D. (Duco) Hoogland i, gepubliceerd op vrijdag 22 februari 2013, 11:02.

De Europese Commissie komt met voorstellen om lidstaten te verplichten om vanaf 2019 het spoorvervoer te privatiseren. Met meer concurrentie en het afbreken van de Nederlandse Spoorwegen is echter geen reiziger gediend. De Partij van de Arbeid geeft de Europese Commissie daarom een gele kaart. Als een derde van de andere nationale parlementen dat ook doet kunnen deze plannen van tafel.

Twee maanden geleden besloot de Tweede Kamer dat de NS de komende 10 jaar de vervoerder blijft op het gehele Nederlandse hoofdrailnet. Ook de Kamer is van mening dat het spoor een publiek goed is. De NS kan nu investeren in materieel en de politiek weet wie zij moet aanspreken.

De Europese Commissie dreigt nu een streep te trekken door dit besluit, maar slaat met haar voorstellen de plank mis. Het spoor is geen markt. Wij geven de Europese Commissie daarom een gele kaart. Wat de PvdA betreft is de zeggenschap over ons spoor een bevoegdheid die we in Nederland houden.

Lees mijn hele stuk hierover op volkskrant.nl >