Blij met ombudsman zorg - Hoofdinhoud
De PvdA is blij dat het kabinet nu komt met een ombudsman voor de zorg die gekoppeld is aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
Wij hebben hier jaren voor gepleit. Er is grote behoefte aan een snellere en betere klachtenafhandeling. Nu is het zo dat ‘burgers die klagen, onterecht worden overgeslagen’. Op papier zijn er allerlei klachtenprocedures, maar in de praktijk blijkt dat het heel moeilijk is om een klacht fatsoenlijk behandeld te krijgen.
Instellingen worden groter en anoniemer, de mensen die ervan afhankelijk zijn daardoor steeds machtelozer. Zorg moet om de patiënt draaien, maar die heeft nu onterecht de zwakste positie. Daardoor lopen te veel mensen met een klacht over de zorg te lang radeloos rond. Klachten moeten worden voorkomen en anders goed en snel opgelost. De PvdA is blij dat dat mogelijk wordt met een Zorgombudsman bij de IGZ, die mensen ondersteunt bij het indienen van een klacht. Afgehandelde klachten kunnen worden doorgezonden naar de afdeling handhaving van de Inspectie Gezondheidszorg. Zij kijken vervolgens of er een structureel probleem is. Deze afdeling moet dan vooral handhavend optreden en niet alleen adviseren. Zo creëren we een toezichthouder met gezag, die mensen in de zorg serieus neemt en optreedt, niet alleen praat.
De PvdA is ook van mening dat het goed is dat de informatie over klachten openbaar wordt gemaakt. Dit draagt bij aan transparantie en patiënten hebben recht op deze informatie. Niet het systeem, maar de mensen moeten weer centraal komen te staan.