Centraal informatiepunt over kwaliteit zorg

Met dank overgenomen van L.Th. (Lea) Bouwmeester i, gepubliceerd op woensdag 23 januari 2013, 11:31.
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Partij van de Arbeid

De Partij van de Arbeid wil één centraal informatiepunt waar patiënten snel en eenvoudig inzicht kunnen krijgen in de kwaliteit en patiëntveiligheid van verschillende zorgaanbieders. Patiënten hebben recht op deze informatie. Via dit informatiepunt kan de patiënt op één plek de kwaliteit van het zorgaanbod vergelijken.

Hierdoor kun je vooraf kiezen naar welke huisarts je gaat of welk ziekenhuis het beste is voor welke behandeling. Nu is dat door het woud van verschillende informatiebronnen vaak onduidelijk. Ook kan het dit informatiepunt fungeren als meldpunt voor verspilling en misstanden in de zorg.

Het informatiepunt zou naast gegevens over de kwaliteit inzicht moeten geven in ontwikkelingen en misstanden in de zorg. Het inzichtelijk maken van deze informatie moet ook bijdragen aan het voorkomen van verspilling, overbehandeling en te hoge declaraties. Te vaak verschijnen er berichten over onnodig hoge declaraties en een inefficiënte inzet van zorg. Het openbaar maken van dit soort gegevens maakt dat zorgaanbieders wel twee keer nadenken voor zij een te hoge factuur opstellen of een onnodige behandeling starten.

Dit informatiepunt zie ik liever vandaag dan morgen gerealiseerd. Daarbij is er een belangrijke rol weggelegd voor het nog op te richten Kwaliteitsinstituut. Dit moet het leidende instituut worden dat de kwaliteit in de zorg inzichtelijk maakt en zorgaanbieders moet aansporen om kwaliteitsstandaarden te ontwikkelen. Ook het openbaar maken van bijvoorbeeld sterftecijfers van ziekenhuizen of het percentage infecties na operaties behoort tot het beoogde takenpakket. Op dit moment worden deze taken uitgevoerd door verschillende organisaties, zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het College voor Zorgverzekeringen en de Nederlandse Zorgautoriteit.

Na jaren vrijblijvend proberen komt er nu een Kwaliteitsinstituut dat dwingende voorwaarden aan de beroepsgroepen kan stellen en achteraf controleert of kwaliteit is geleverd. Ik zie voor dit instituut daarom ook een belangrijke rol weggelegd bij het opzetten en beheren van een centraal informatiepunt over de kwaliteit in de zorg.