33424 - Verbod op wijzigen van de tellerstand van motorrijtuigen
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Dit wetsvoorstel werd op 9 oktober 2012 ingediend door de minister van Infrastructuur en Milieu, Maas Geesteranus1.
Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het wenselijk is het plegen van fraude door het manipuleren van de tellerstand van motorrijtuigen te bestrijden en met het oog daarop een expliciet verbod in het leven te roepen en te voorzien in een systeem van verstrekking en registratie van tellerstanden.
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met het wijzigen van de tellerstand van motorrijtuigen
(24 stuks)2 |
9 oktober 2012, koninklijke boodschap, nr. 1
KST334241 Koninklijke boodschap |
2 |
9 oktober 2012, voorstel van wet, nr. 2
KST334242 Voorstel van wet |
2 |
9 oktober 2012, memorie van toelichting, nr. 3
KST334243 Memorie van toelichting |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met het inleidende gedeelte van de memorie van toelichting, alle documenten in dit dossier, een overzicht van door dit wetsvoorstel gewijzigde wetten, een overzicht van Kamerleden en bewindslieden die bij de behandeling van dit dossier het woord hebben gevoerd en een overzicht van verwante dossiers.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de Parlementaire Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.VVD-politica, die na een succesvol driejarig wethouderschap in Leiden al op jonge leeftijd staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat werd in de kabinetten-Balkenende. Voerde in de Kamers met het gemak het woord zonder al te zeer op haar ambtenaren te hoeven steunen. Maakte verruiming van grote rivieren mogelijk om overstromingen te voorkomen en bracht met minister Zalm een wet om Schiphol te privatiseren tot stand. Werd in 2007 directeur zorginkoop bij Achmea, maar keerde in 2010 in het kabinet-Rutte I terug als minister voor Infrastructuur en Milieu en behield die post in Rutte II. Wist de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/uur door te voeren en bracht de omvangrijke Omgevingswet tot stand. Hoewel zij als politiek talent te boek stond, voerde zij toch vooral op een zakelijke, wat a-politieke wijze beleid.
- 2.Uit Scheveningen afkomstig PVV-Eerste en Tweede Kamerlid. Werd na een jaar fractievoorzitter in de Eerste Kamer te zijn geweest PVV-woordvoerder integratie en islam in de Tweede Kamer. Voerde ook het woord over klimaat, milieu en financiën. Werd opgeleid als fysiotherapeut en was als zodanig vier jaar werkzaam. Hij werkte later negen jaar in de verslavingszorg en was ondernemer. In november 2010 werd hij beleidsmedewerker van de PVV-Tweede Kamerfractie en in 2010-2014 zat hij in de Haagse gemeenteraad (waarvan drie jaar fractievoorzitter). Momenteel is hij zelfstandig transformatief coach/traumatherapeut. Kon scherp uit de hoek komen en ging soms de verbale confrontatie aan.
- 3.In Afghanistan geboren en sinds 1997 in Nederland woonachtig SP-Tweede Kamerlid. Was bij zijn intrede in de Kamer met 20 jaar het jongste lid uit de geschiedenis. Hij studeerde op dat moment wis- en natuurkunde in Groningen en was gemeenteraadslid in Leeuwarden. In Leiden had hij fiscaal recht gestudeerd. Begon zijn politieke activiteiten bij de SP-jongeren. Als Kamerlid een energiek en vasthoudend woordvoerder fiscale zaken, wonen en verkeer. Was tevens lid van de parlementaire enquêtecommissie woningcorporaties.
- 4.Opvallend VVD-Tweede Kamerlid in de periode 2008-2017, dat zich met onderwijs, mediabeleid, economische zaken en verkeer bezighield. Zoon van een bekende onderwijsjournalist en zelf parlementair journalist, voorlichter en later eigenaar van een communicatiebureau. Sinds 2012 was hij fractiesecretaris en tevens lid van het Presidium. Hij leidde het onderzoek naar (mislukte) ict-projecten bij de overheid en was lid van de enquêtecommissie Fyra. Had soms de naam een 'botterik' te zijn, maar stond ook te boek als onafhankelijk, collegiaal, gedegen en recht door zee. Trachtte in 2012 en 2016 tevergeefs Tweede Kamervoorzitter te worden.
- 5.Zeeuw, die als PvdA-Tweede Kamerlid een medewetgever was op terreinen die niet allemaal de publiciteit haalden. Zo was hij nauw betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe omvangrijke Omgevingswet en bij wetgeving op het gebied van wonen (huren, woningmarkt, leegstand). Daarnaast hield hij zich onder meer bezig met havens en scheepvaart en met de zogenoemde krimpregio's. Voor hij in 2012 Kamerlid werd, was hij tien jaar wethouder van onder andere wonen, zorg, welzijn en onderwijs in Middelburg.
- 6.Zeeuwse PVV'er die behalve Statenlid enkele keren lid van de Eerste Kamer was. Dat laatste was hij van 7 juni 2011 tot 9 juni 2015, van 8 september tot 29 december 2015 en van 28 maart 2017 tot 11 juni 2019. Is sinds maart 2011 Statenlid. Eerder (1981-1990) was hij voor het CDA raadslid in Goes. Was onder meer buschauffeur en manager bij een handel in elektronica voor de diergeneeskunde. Als Kamerlid hield hij zich met name bezig met wonen en binnenlands bestuur. Werd in het voorjaar van 2019 door een partijgenoot in de Staten beschuldigd van fraude.