Besluit 2012/369 - Intrekking van Besluit 2010/285/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Duitsland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 11 juli 2012 gepubliceerd en is op 27 juni 2012 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

2012/369/EU: Besluit van de Raad van 22 juni 2012 tot intrekking van Besluit 2010/285/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Duitsland

officiële Engelstalige titel

2012/369/EU: Council Decision of 22 June 2012 abrogating Decision 2010/285/EU on the existence of an excessive deficit in Germany
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2012/369
Origineel voorstel COM(2012)274 NLEN
Celex-nummer i 32012D0369

3.

Key dates

Document 22-06-2012
Bekendmaking in Publicatieblad 11-07-2012; PB L 179 p. 17-18
Inwerkingtreding 27-06-2012; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 27-06-2012

4.

Wettekst

11.7.2012   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 179/17

 

BESLUIT VAN DE RAAD

van 22 juni 2012

tot intrekking van Besluit 2010/285/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Duitsland

(2012/369/EU)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 2 december 2009 heeft de Raad, bij Besluit 2010/285/EU (1) op voorstel van de Commissie overeenkomstig artikel 126, lid 6, van het Verdrag, besloten dat in Duitsland een buitensporig tekort bestond. De Raad stelde vast dat voor 2009 een overheidstekort van 3,7 % van het bbp voorzien werd en dat daarmee de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 3 % van het bbp werd overschreden, terwijl de bruto overheidsschuld uit zou komen op 74,2 % van het bbp in 2009, dus boven de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 60 % van het bbp (2).

 

(2)

Overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad van 7 juli 1997 over de bespoediging en verduidelijking van de tenuitvoerlegging van de procedure bij buitensporige tekorten (3) heeft de Raad op 2 december 2009 op aanbeveling van de Commissie een aanbeveling tot Duitsland gericht waarin het land werd verzocht om uiterlijk eind 2013 aan de buitensporigtekortsituatie een einde te maken. De aanbeveling is openbaar gemaakt.

 

(3)

Artikel 4 van het aan de Verdragen gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten eist dat de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde gegevens verstrekt. In het kader van de toepassing van dit protocol dienen de lidstaten ingevolge artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad van 25 mei 2009 betreffende de toepassing van het aan het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten (4) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld, alsook over andere, daarmee samenhangende variabelen te verstrekken.

 

(4)

Wanneer zij bezien of een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort moet worden ingetrokken, moet de Raad een besluit nemen op basis van ter kennis gebrachte gegevens. Bovendien mag een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort alleen worden ingetrokken als uit de prognoses van de Commissie blijkt dat het tekort gedurende de prognoseperiode de drempel van 3 % van het bbp niet zal overschrijden (5).

 

(5)

Uit de gegevens die de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 479/2009 na de vóór 1 april 2012 door Duitsland gedane kennisgeving heeft verstrekt en uit de voorjaarsprognoses 2012 van de diensten van de Commissie kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

 

het overheidstekort in Duitsland, dat in 2009 en 2010 3,2 % respectievelijk 4,3 % van het bbp bedroeg, is twee jaar vóór de door de Raad vastgestelde termijn tot 1 % van het bbp in 2011, dus onder de referentiewaarde van 3 %, teruggebracht. Deze verbetering was het gevolg van gunstige conjuncturele omstandigheden, de robuuste arbeidsmarkt, de uitfasering van stimuleringsmaatregelen, begrotingsconsolidatie-inspanningen en de uitwerking van de eenmalige impact van maatregelen voor stabilisatie van de financiële sector op het tekort in het vorige jaar;

 

volgens het Duitse stabiliteitsprogramma voor 2012 zal het tekort in 2012 op 1 % van het bbp blijven en in 2013 tot ½ % van het bbp dalen, hetgeen in grote lijnen overeenstemt met het door de diensten van de Commissie verwachte tekort van 0,9 % van het bbp in 2012 en 0,7 % van het bbp in 2013. Aldus zal het tekort ruim...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.