Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33280 XVI - Wijziging begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2012 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 04-06-2012 |
Publicatiedatum | 04-06-2012 |
Nummer | KST33280XVI2 |
Kenmerk | 33280 XVI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2011–2012
33 280 XVI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2012.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E. I. Schippers
B. Begrotingstoelichting
-
1.Leeswijzer
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven of binnen de premie-uitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2012, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
-
1.Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen. Eveneens kunnen bedragen onder deze norm worden toegelicht als blijkt dat het totaal van de post «overige mutaties» de € 3 miljoen overschrijdt.
-
2.De apparaatsuitgaven in de beleidsartikelen zijn in relatie tot de beleidsuitgaven gering van omvang. Daarom worden alleen verschillen die groter zijn dan 10% van de vastgestelde begroting toegelicht.
-
3.Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze normen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst «Overige mutaties». Hierdoor kan dat saldo op de post «overige mutaties» uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.
-
4.Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;
Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven-en ontvangsten besproken.
In paragraaf 3 volgt per artikel een toelichting van de begrotingsmutaties. Paragraaf 4 bevat het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en de wijzigingen daarvan.
-
2.Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten
2.1 Amendementen
Tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2012 is één amendement, namelijk TK 33 000 XVI nr. 98 aangenomen. De budgettaire consequenties van dit amendement worden in deze paragraaf toegelicht.
Amendement TK 33 000 nr. 98
De extra bezuiniging van 10% op de Stichting Adoptievoorzieningen van € 73 000 wordt teruggedraaid. Dekking wordt gevonden binnen artikel 45. Daartoe is het verplichtingen- en uitgavenbedrag van artikel 45 verhoogd met € 73 000 en met eenzelfde bedrag verlaagd.
Budgettaire gevolgen van beleid
2.2 Wettelijke basis
In deze paragraaf worden de uitgaven vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt.
Artikel 46 Sport en bewegen
Het Fonds voor de Topsporter verzorgt het uitkeren van een stipendium aan A-topsporters en nationale toptalenten met een inkomen dat lager is dan het minimumloon. Het fonds zorgt bovendien voor het uitkeren van onkostenvergoedingen aan topsporters. Totaal bedrag € 10,1 miljoen.
Artikel 47 Oorlogsgetroffenen en herinnering WO II
In 2012 zal eenmalig een bedrag van € 0,1 miljoen worden verstrekt aan het in Israël gevestigde instituut Yad Vashem voor onderzoek, educatie, documentatie en herdenking ten aanzien van de Holocaust.
2.3 Baten- en lastendiensten
Bij de totstandkoming van het VWS-jaarverslag 2011 is naar voren gekomen dat bij het ACBG, het RIVM en het NVI ultimo 2011 sprake was van een eigen vermogen dat hoger is dan de norm van 5% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar. Het te hoge eigen vermogen van het Agentschap College Beoordeling Geneesmiddelen en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zal worden afgeroomd. De bestemming zal bij de voorbereiding van de tweede suppletoire wet worden bepaald, met inachtneming van het dan beschikbare beeld van de exploitatie 2012. De afwikkeling van het eigen vermogen van het Nederlands Vaccin Instituut is gerelateerd aan de verkoop van de productiefaciliteiten van het NVI.
-
3.Toelichting van de begrotingsmutaties
Beleidsartikel 41 Volksgezondheid
41.1 Algemene doelstelling
Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.
41.2 Budgettaire gevolgen van beleid
(bedragen x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
oorspronkelijk |
(+ of -) |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
begroting 2012 |
|||||
begroting 2012 |
begroting 2012 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
|||||
Verplichtingen |
618 733 |
13 001 |
631 734 |
1 020 |
1 076 |
|
|
Uitgaven |
630 570 |
13 404 |
643 974 |
1 186 |
1 126 |
|
|
|
|||||||
heidsschade door onveilig |
|||||||
voedsel en onveilige producten |
77 530 |
|
76 207 |
|
|
|
|
|
|||||||
van publieke gezondheidszorg- |
|||||||
voorzieningen dat bijdraagt aan |
|||||||
een betere volksgezondheid |
153 455 |
17 114 |
170 569 |
4 593 |
4 464 |
229 |
89 |
Stand Mutaties Stand oorspronkelijk (+ of –) 1e suppletoire vastgestelde 1e suppletoire begroting 2012
begroting 2012 begroting 2012
(1) (2) (3) = (1) + (2)
Mutaties 2013
Mutaties 2014
Mutaties 2015
Mutaties 2016
-
3.De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en preventie van chronische ziekten
-
4.Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek
-
5.Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl
Ontvangsten
343 257
5 083
338 174
5 520
5 718
5 922
5 955
17 536 |
532 |
18 068 |
577 |
622 |
779 |
766 |
38 792 |
2 164 |
40 956 |
2 620 |
2 620 |
2 620 |
2 620 |
9 710 |
1 193 |
10 903 |
1 193 |
1 193 |
1 193 |
1 193 |
41.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn vijf operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1.Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten;
-
2.Er is een doelmatig systeem van publieke gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid;
-
3.De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en preventie van chronische ziekten;
-
4.Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek;
-
5.Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl.
-
1.Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 77 530
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Een herschikking van taken tussen RIVM en RIKILT heeft geleid tot een herschikking van programma’s bij het RIVM. Het opdrachtgeversbudget van de NVWA voor programma 9 (geraamd op artikel 41 OD 1) wordt verlaagd, terwijl het budget voor programma 10 (geraamd op artikel 41 OD 2) wordt verhoogd. – 1 301
-
2.Overige mutaties – 22
Stand 1e suppletoire begroting
76 207
-
2.Er is een doelmatig systeem van publieke gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
153 455
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 46 OD 1. Betreft opdracht aan ZonMw voor de uitvoering van de sportimpuls 2012. 9 925
-
2.Overboeking van artikel 42 OD 2. Betreft uitvoering van activiteiten door ZonMw voor de programma’s «Goed Gebruik Geneesmiddelen», «Gezond Ouder Worden» en «Forum Biotechnologie en Genetica». 5 390
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 153 455
-
3.Een herschikking van taken tussen RIVM en RIKILT heeft geleid tot een herschikking van programma’s bij het RIVM. Het opdrachtgeversbudget van de NVWA voor programma 9 (geraamd op artikel 41 OD 1) wordt verlaagd, terwijl het budget voor programma 10 (geraamd op artikel 41 OD 2) wordt verhoogd. 1 301
-
4.Overboeking van artikel 41 OD 3. Betreft de dekking van de bijdrage aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de uitvoeringskosten van de NODO-procedure (nader onderzoek doodsoorzaak). 850
-
5.Overboeking aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de uitvoeringskosten van de NODO-procedure. – 850
-
6.Overboeking naar artikel 44 OD 4. Betreft toevoeging van een vergoeding voor tol- en vertaaldiensten aan de decentralisatie uitkering Vrouwenopvang. – 1 100
-
7.Overige mutaties 1 598
Stand 1e suppletoire begroting 170 569
-
3.De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en preventie van chronische ziekten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 343 257
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking naar artikel 41 OD 5 in verband met inzet van gereserveerde middelen op artikel 41 OD 3 voor activiteiten ter uitvoering van de landelijke nota gezondheidsbeleid «Gezondheid dichtbij» (TK 32 793, nr. 1 en 2). Het betreft activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl voor de jeugd. – 1 123
-
2.Overboeking naar artikel 41 OD 2 en OD 4. Betreft de dekking van de van de bijdrage aan ministerie van Veiligheid en Justitie voor de uitvoeringskosten van de NODO-procedure (nader onderzoek doodsoorzaak) en de meerkosten Regionale Toetsingscommissies Euthanasie (RTE). – 1 450
-
3.Overige mutaties – 2 510
Stand 1e suppletoire begroting 338 174
-
4.Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 17 536
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 41 OD 3. Betreft meerkosten Regionale Toetsingscommissies Euthanasie (RTE). De afgelopen jaren is het aantal meldingen bij de RTE fors toegenomen. De beoordeling van euthanasiemeldingen is voor VWS een wettelijke taak . 600
-
2.Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. – 68
Stand 1e suppletoire begroting 18 068
-
5.Meer mensen kiezen voor gezonde leefstijl
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 38 792
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 46 OD 1. Betreft instellingssubsidie Stichting
Consument en Veiligheid van het onderdeel blessurepreventie. 916
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Stand 1e suppletoire begroting
38 792
-
2.Overboeking van artikel 41 OD 3 in verband met inzet van gereserveerde middelen voor activiteiten ter uitvoering van de landelijke nota gezondheidsbeleid «Gezondheid dichtbij» (TK 32 793, nr. 1 en 2). Het betreft activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl voor de jeugd. 1 123
-
3.Overige mutaties 125
40 956
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Stand 1e suppletoire begroting
9 710
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. 1 193
10 903
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 42 Gezondheidszorg
42.1 Algemene doelstelling
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid
(bedragen x € 1 000)
Stand Mutaties Stand oorspronkelijk (+ of –) 1e suppletoire vastgestelde 1e suppletoire begroting 2012
begroting 2012 begroting 2012
(1) (2) (3) = (1) + (2)
Mutaties 2013
Mutaties 2014
Mutaties 2015
Mutaties 2016
Verplichtingen |
8 139 946 |
293 069 |
8 433 015 |
30 965 |
|
|
43 813 |
Uitgaven |
8 163 594 |
294 294 |
8 457 888 |
30 965 |
|
|
43 813 |
|
|||||||
zorgstelsel wordt versterkt |
929 |
389 |
1 318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||||
gestimuleerd om het door de |
|||||||
burger gewenste zorgaanbod te |
|||||||
realiseren |
1 431 107 |
|
1 412 860 |
|
|
|
5 012 |
|
|||||||
burgers een betaalbaar verzekerd |
|||||||
pakket voor noodzakelijke zorg |
|||||||
aan |
6 687 049 |
289 042 |
6 976 091 |
11 771 |
|
|
211 |
|
|||||||
Nederland kunnen gebruik |
|||||||
maken van voorzieningen voor |
|||||||
zorg en welzijn |
44 509 |
23 110 |
67 619 |
28 130 |
32 700 |
33 160 |
38 590 |
Ontvangsten |
22 926 |
22 285 |
45 211 |
|
|
|
|
42.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1.De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
-
2.Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren;
-
3.Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan;
-
4.De burgers in Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn.
-
1.De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 929
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Voor een aantal subsidieverplichtingen was het niet mogelijk om de projecten nog in 2011 af te rekenen en het resterende bedrag uit te betalen. 389
Stand 1e suppletoire begroting 1 318
-
2.Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 1 431 107
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. – 330
-
2.Aanpassing van het kasritme van verschillende projecten die tot en met 2010 uit het FES zijn gefinancierd. Met de ontmanteling van het FES moeten verschuivingen meerjarig binnen de VWS-begroting worden ingepast. – 4 521
-
3.Overboeking naar artikel 41 OD 4. Betreft uitvoering van activiteiten door ZonMw voor de programma’s «Goed Gebruik Geneesmiddelen», «Gezond Ouder Worden» en «Forum Biotechnologie en Genetica». – 5 390
-
4.Overboeking naar artikel 43 OD 3. Betreft middelen voor palliatieve zorg door integrale kankercentra verleend in de langdurige zorg – 6 400
-
5.Overige mutaties – 1 606
Stand 1e suppletoire begroting 1 412 860
-
3.Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 6 687 049
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Bijstelling van de uitgavenraming Zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2012 van het Centraal Planbureau. 280 020
-
2.Bijstelling van de geraamde uitvoeringskosten van het CVZ, CJIB, SVB en Stichting Ombudsman in het kader van onverzekerden en wanbetalers. 6 634
-
3.Overboeking van artikel 43 OD 3 ten behoeve van het beheer van de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) door het CVZ. 2 000
-
4.Overige mutaties 388
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
6 687 049
Stand 1e suppletoire begroting
6 976 091
-
4.De burgers in Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
tie.
44 509
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Actualisatie raming zorgkosten Caribisch Nederland leidt tot een opwaartse bijstelling van de raming.
-
2.Overboekingen ten behoeve van de integrale aanpak van de sociaal economische problematiek. De bijdragen zijn bedoeld voor Wmo gerelateerde activiteiten zover niet gedekt in andere regelingen en voor verslavingspreven-
23 630
520
Stand 1e suppletoire begroting
67 619
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Stand 1e suppletoire begroting
22 926
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Bijstelling van de geraamde opbrengst in het kader van onverzekerden en wanbetalers. 23 000
-
2.De politieke besluitvorming in de Eerste Kamer omtrent de wetbehandeling van het EPD en het beëindigen van de betrokkenheid van VWS bij het Landelijk Schakelpunt is van invloed geweest op de realisatie van Nictiz ten aanzien van de instellingssubsidie 2011. De instellingssubsidie 2011 is in november 2011 herzien en verlaagd. 1 500
-
3.Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. – 2 215
45 211
Beleidsartikel 43 Langdurige zorg
43.1 Algemene doelstelling
Zorgen dat voor mensen met een langdurige of chronische aandoening van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard zorg van goede kwaliteit beschikbaar is en dat deze zorg tegen voor de samenleving aanvaardbare maatschappelijke kosten wordt geleverd.
43.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand |
oorspron- |
Mutaties (+ of –) |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
kelijk vastge- |
1e suppletoire |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
||
stelde |
begroting 2012 (1) |
begroting 2012 (2) |
begroting 2012 (3) = (1) + (2) |
|||||
Verplichtingen |
6 366 932 |
|
6 351 867 |
|
|
|
|
|
Uitgaven |
6 391 860 |
|
6 376 823 |
|
|
|
|
Stand oorspron- Mutaties (+ of –) Stand kelijk vastge- 1e suppletoire 1e suppletoire stelde begroting begroting 2012 begroting 2012 2012
(1) (2) (3) = (1) + (2)
Mutaties Mutaties Mutaties
2013 2014 2015
Mutaties 2016
-
1.De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
-
2.Voor iedere cliënt is de noodzakelijke zorg beschikbaar
-
3.De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goede zorg)
-
4.De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar
Ontvangsten
55 627
120 615
166 948
6 048 670
2 972
3 411
8 654
3 358
52 655
120 615
163 537
6 040 016
3 358
820
6 056
889
6 197
943
6 196
2 057 572 - 2 156 072 - 2 195 372
3 358 3 358 3 358
-
-960
6 183
2 268 972
3 358
43.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1.De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
-
2.Voor iedere cliënt is de noodzakelijke zorg beschikbaar;
-
3.De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goed zorg);
-
4.De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar.
-
1.De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 55 627
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. – 85
-
2.Overboeking naar artikel 43 OD 3. Vanaf 2012 zal de instellingssubsidie aan Per Saldo niet meer door het Fonds PGO (CIBG) worden verstrekt, maar door VWS. – 887
-
3.Overboeking naar artikel 98 Apparaatsuitgaven IGZ (OD 3). Het betreft het beschikbaar stellen van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2012 voor het project Zichtbare Zorg. – 2 000
Stand 1e suppletoire begroting
52 655
-
2.Voor iedere cliënt is de noodzakelijke zorg beschikbaar
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
120 615 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Geen mutaties |
0 |
Stand 1e suppletoire begroting |
120 615 |
0
0
0
0
0
0
-
3.De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goed zorg)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 166 948
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 42 OD 2 naar artikel 43 OD 3. Betreft middelen voor palliatieve zorg door integrale kankercentra verleend in de langdurige zorg. 6 400
-
2.Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. – 62
-
3.Overboeking naar artikel 97 OD 2. Betreft toevoeging aan de verzameluitke-ring van subsidie aan Frieslab (gemeente Leeuwarden). – 192
-
4.Overboeking naar artikel 42 OD 3 ten behoeve van het beheer van de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) door het CVZ. – 2 000
-
5.Een deel van de invoeringskosten van de maatregelen uit het Regeerakkoord worden gedekt binnen het BKZ. Deze middelen vallen daardoor vrij en worden ingezet voor knelpunten op de VWS-begroting. – 8 000
-
6.Overige mutaties 443
Stand 1e suppletoire begroting 163 537
-
4.De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 6 048 670
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.In het kader van het inkomensafhankelijk maken van de Wtcg worden uitvoeringskosten gemaakt. 3 272
-
2.Overboeking van artikel 43 OD 1. Vanaf 2012 zal de instellingssubsidie aan Per Saldo niet meer door het Fonds PGO (CIBG) worden verstrekt, maar door VWS. 887
-
3.Bijstelling in de kosten van kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2012 van het Centraal Planbureau. – 13 300
-
4.Overige mutaties 487
Stand 1e suppletoire begroting 6 040 016
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. 3 358
Stand 1e suppletoire begroting 3 358
Beleidsartikel 44 Maatschappelijke ondersteuning 44.1 Algemene doelstelling
Alle burgers participeren in de samenleving.
0
44.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
oorspronkelijk |
(+ of -) |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
begroting 2012 |
|||||
begroting 2012 |
begroting 2012 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
|||||
Verplichtingen |
209 355 |
|
208 433 |
20 |
20 |
|
|
Uitgaven |
212 152 |
|
211 230 |
20 |
20 |
|
|
|
|||||||
actief te participeren in maat- |
|||||||
schappelijke verbanden |
40 783 |
50 |
40 833 |
|
|
|
|
|
|||||||
vrijwillige ondersteuning en |
|||||||
kunnen gebruik maken van |
|||||||
(organisaties van) vrijwillige |
|||||||
ondersteuning |
85 492 |
|
85 015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||||
kunnen gebruik maken van |
|||||||
(algemene) voorzieningen en |
|||||||
professionele ondersteuning |
59 736 |
|
59 186 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||||
problemen kunnen gebruik |
|||||||
maken van tijdelijke ondersteu- |
|||||||
ning |
26 141 |
55 |
26 196 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Ontvangsten |
0 |
1 883 |
1 883 |
1 883 |
1 883 |
1 883 |
1 883 |
44.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1.Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden;
-
2.Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning;
-
3.Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning;
-
4.Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning.
-
1.Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
40 783 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Overige mutaties |
50 |
Stand 1e suppletoire begroting |
40 833 |
-
2.Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
85 492
Mutaties 1e suppletoire begroting:
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
85 492 |
|
|
Stand 1e suppletoire begroting |
85 015 |
-
3.Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
59 736 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Overige mutaties |
|
Stand 1e suppletoire begroting |
59 186 |
-
4.Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 26 141
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 41 OD 4. Betreft toevoeging van een vergoeding voor tolk- en vertaaldiensten aan de decentralisatie uitkering Vrouwenopvang. 1 100
-
2.Overboeking naar het Gemeentefonds. Betreft toevoeging van een vergoeding voor tolk- en vertaaldiensten aan de decentralisatie uitkering Vrouwenop-vang. – 1 100
-
3.Overige mutaties 55
Stand 1e suppletoire begroting 26 196
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. 1 883
Stand 1e suppletoire begroting 1 883
Beleidsartikel 45 Jeugdzorg
45.1 Algemene doelstelling
Kinderen in Nederland groeien gezond en veilig op en ontwikkelen zich tot zelfstandige en maatschappelijk betrokken burgers.
0
45.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
oorspronkelijk |
(+ of -) |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
begroting 2012 |
|||||
begroting 2012 |
begroting 2012 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
|||||
Verplichtingen |
1 482 355 |
|
1 477 089 |
8 967 |
4 447 |
4 553 |
4 548 |
Uitgaven |
1 488 585 |
|
1 484 649 |
8 967 |
4 447 |
4 553 |
4 548 |
|
|||||||
verzorgers zijn positief betrokken |
|||||||
bij hun leefomgeving en krijgen |
|||||||
zo nodig laagdrempelige |
|||||||
ondersteuning bij het opvoeden |
|||||||
en opgroeien aansluitend op hun |
|||||||
eigen kracht |
41 559 |
|
41 135 |
|
|
|
|
|
|||||||
opgroeiproblemen en ouders/ |
|||||||
verzorgers met opvoedproble- |
|||||||
men krijgen op tijd de noodzake- |
|||||||
lijke en passende zorg |
1 447 026 |
|
1 443 514 |
9 588 |
5 168 |
5 253 |
5 248 |
Ontvangsten |
1 630 |
18 325 |
19 955 |
7 585 |
3 085 |
3 085 |
3 085 |
45.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn twee operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1.Kinderen en hun ouders/verzorgers zijn positief betrokken bij hun leefomgeving en krijgen zo nodig laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien aansluitend op hun eigen kracht;
-
2.Kinderen met ernstige opgroeiproblemen en ouders/verzorgers met opvoedproblemen krijgen op tijd de noodzakelijke en passende zorg.
-
1.Kinderen en hun ouders/verzorgers zijn positief betrokken bij hun leefomgeving en krijgen zo nodig laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien aansluitend op hun eigen kracht
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 41 559
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking naar artikel 97 OD 3. Betreft toevoeging aan de verzameluitke-ring van de bijdrage aan de drie grootstedelijke regio’s in verband met de invoeringkosten decentralisatie jeugdzorg. – 300
-
2.Overige mutaties – 124
Stand 1e suppletoire begroting
41 135
-
2.Kinderen met ernstige opgroeiproblemen en ouders/verzorgers met opvoedproblemen krijgen op tijd de noodzakelijke en passende zorg.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
1 447 026
Mutaties 1e suppletoire begroting:
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Stand 1e suppletoire begroting
1 447 026
-
1.Desaldering ontvangsten betreffende vergoeding overname jeugdzorgplus-instelling Avenier van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, Dienst Justitiële Inrichtingen. 10 000
-
2.Betreft de indexatie 2011 en 2012 van de pleegvergoeding. 4 200
-
3.Desaldering ontvangsten ouderbijdrage ter dekking van het besparingsverlies bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). 4 540
-
4.Overboeking naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Betreft dekking besparingsverlies 4e kwartaal 2011 kindregelingen door vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders». – 4 540
-
5.Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. – 25
-
6.Overboeking naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Betreft dekking besparingsverlies 1e en 2e kwartaal 2012 kindregelingen door vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouder» – 9 090
-
7.Overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de invoeringkosten decentralisatie jeugdzorg. – 10 500
-
8.Overige mutaties 1 903
1 443 514
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Stand 1e suppletoire begroting
1 630
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Desaldering ontvangsten betreffende vergoeding overname jeugdzorgplus-instelling Avenier van het ministerie van Veiligheid en Justitie, Dienst Justitiële Inrichtingen. 10 000
-
2.Desaldering ontvangsten ouderbijdrage ter dekking van het besparingsverlies bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). 4 540
-
3.Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. 3 085
-
4.Overige mutaties 700
19 955
Beleidsartikel 46 Sport
46.1 Algemene doelstelling
Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.
46.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand Mutaties Stand oorspronkelijk (+ of –) 1e suppletoire vastgestelde 1e suppletoire begroting 2012
begroting 2012 begroting 2012
(1) (2) (3) = (1) + (2)
Mutaties 2013
Mutaties 2014
Mutaties 2015
Mutaties 2016
Verplichtingen Uitgaven
104 122 |
|
54 724 |
|
|
|
|
128 976 |
|
91 978 |
|
|
0 |
0 |
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
oorspronkelijk |
(+ of -) |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
begroting 2012 |
|||||
begroting 2012 |
begroting 2012 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
|||||
|
|||||||
is een passend sport- en |
|||||||
beweegaanbod in de buurt |
|||||||
aanwezig, dat bovendien veilig |
|||||||
en toegankelijk is |
80 727 |
|
44 344 |
|
|
0 |
0 |
|
|||||||
van de georganiseerde sport om |
|||||||
als Nederland bij de beste 10 |
|||||||
sportlanden van de wereld te |
|||||||
behoren |
36 896 |
|
36 331 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||||
gefundeerd besluit over de |
|||||||
kandidaatsstelling voor de |
|||||||
organisatie van de Olympische |
|||||||
en Paralympische Spelen 2028 in |
|||||||
Nederland |
11 353 |
|
11 303 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
870 |
870 |
1 740 |
870 |
870 |
870 |
870 |
46.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1.Voor iedere burger die dat wil is een passend sport- en beweegaan-bod in de buurt aanwezig, dat bovendien veilig en toegankelijk is;
-
2.Ondersteunen van de ambitie van de georganiseerde sport om als Nederland bij de beste 10 sportlanden van de wereld te behoren;
-
3.Voorbereiden van een gefundeerd besluit over de kandidaatsstelling voor de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen 2028 in Nederland.
-
1.Voor iedere burger die dat wil is een passend sport- en beweegaanbod in de buurt aanwezig, dat bovendien veilig en toegankelijk is
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 80 727
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 46 OD 1 naar artikel 41 OD 5. Betreft instellingssubsidie Stichting Consument en Veiligheid van het onderdeel blessurepreventie. – 916
-
2.Overboeking naar artikel 41 OD 2. Betreft opdracht aan ZonMw voor de uitvoering van de sportimpuls 2012. – 9 925
-
3.Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de Impuls Brede scholen, sport en cultuur. Dit betreft de bijdragen voor 2012 aan de gemeenten uit de eerste vier tranches van deze Impuls. – 25 655
-
4.Overige mutaties 113
Stand 1e suppletoire begroting 44 344
-
2.Ondersteunen van de ambitie van de georganiseerde sport om als Nederland bij de beste 10 sportlanden van de wereld te behoren
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
36 896
Mutaties 1e suppletoire begroting:
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
36 896
-
1.Overboeking naar artikel 98 OD 3. Betreft toevoeging aan de verzameluitke-ring van de bijdrage aan de Gemeente Eindhoven in verband met het Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO). – 715
-
2.Overige mutaties 150
Stand 1e suppletoire begroting
36 331
-
3.Voorbereiden van een gefundeerd besluit over de kandidaatsstelling voor de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen 2028 in Nederland
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
11 353 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Overige mutaties |
|
Stand 1e suppletoire begroting |
11 303 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
870
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. 870
Stand 1e suppletoire begroting
1 740
Beleidsartikel 47 Oorlogsgetroffenen en herinnering Wereldoorlog II
47.1 Algemene doelstelling
De erfenis van WO II is afgewikkeld en mensen beseffen, mede op basis van de gebeurtenissen uit WO II, wat het betekent om in vrijheid te kunnen leven.
47.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand Mutaties Stand oorspronkelijk (+ of –) 1e suppletoire vastgestelde 1e suppletoire begroting 2012
begroting 2012 begroting 2012
(1) (2) (3) = (1) + (2)
Mutaties 2013
Mutaties 2014
Mutaties 2015
Mutaties 2016
Verplichtingen |
342 171 |
6 197 |
348 368 |
6 300 |
5 900 |
5 500 |
5 100 |
Uitgaven |
342 776 |
6 897 |
349 673 |
6 300 |
5 900 |
5 500 |
5 100 |
|
|||||||
doelmatig stelsel van materiële |
|||||||
en immateriële hulpverlening in |
|||||||
een situatie van afbouw |
333 781 |
6 700 |
340 481 |
6 300 |
5 900 |
5 500 |
5 100 |
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
oorspronkelijk |
(+ of -) |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
begroting 2012 |
|||||
begroting 2012 |
begroting 2012 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
|||||
|
|||||||
levend en veel mensen – |
|||||||
waaronder jeugdigen – zijn zich |
|||||||
van bewust van de betekenis van |
|||||||
WOII, mede in relatie tot |
|||||||
grondrechten, democratie, |
|||||||
(internationale)rechtstaat en |
|||||||
vrijheid |
8 995 |
197 |
9 192 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
901 |
901 |
901 |
901 |
901 |
901 |
47.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn twee operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1.Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiële en immateriële hulpverlening in een situatie van afbouw;
-
2.De herinnering aan WOII blijft levend en veel mensen – waaronder jeugdigen – zijn zich van bewust van de betekenis van WOII, mede in relatie tot grondrechten, democratie, (internationale)rechtstaat en vrijheid.
-
1.Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 333 871
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Betreft de indexatie 2011 en 2012 van de uitkeringen voor de verzetsdeelne-mers en oorlogsgetroffenen. 6 700
Stand 1e suppletoire begroting
340 481
-
2.De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – waaronder specifieke subgroepen zoals bijvoorbeeld jeugdigen zijn zich bewust van de betekenis van WO II
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
8 995 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Overige mutaties |
197 |
Stand 1e suppletoire begroting |
9 192 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. 826
-
2.Overige mutaties 75
Stand 1e suppletoire begroting
901
Niet-beleidsartikel 97 Algemeen
97.1 Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
97.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
oorspronkelijk |
(+ of -) |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
begroting 2012 |
|||||
begroting 2012 |
begroting 2012 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
|||||
Verplichtingen |
27 122 |
22 774 |
49 896 |
230 |
38 |
0 |
0 |
Uitgaven |
33 122 |
22 774 |
55 896 |
230 |
38 |
0 |
0 |
|
7 769 |
0 |
7 769 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
308 |
1 207 |
1 515 |
230 |
38 |
0 |
0 |
|
|||||||
NVI |
25 045 |
21 567 |
46 612 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
97.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
-
1.Internationale samenwerking bevorderen;
-
2.Verzameluitkering VWS;
-
3.Strategisch onderzoek RIVM en NVI.
-
1.Internationale samenwerking bevorderen
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
7 769 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Geen mutaties |
0 |
Stand 1e suppletoire begroting |
7 769 |
0
-
2.Verzameluitkering VWS
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 308
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 46 OD 2. Betreft toevoeging aan de verzameluitke-ring van de bijdrage aan de Gemeente Eindhoven in verband voor het Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO). 715
2.Overboeking van artikel 45 OD 1. Betreft toevoeging aan de verzameluitke-ring van de bijdrage voor de drie grootstedelijke regio’s in verband met de invoeringkosten decentralisatie jeugdzorg. 300
-
3.Overboeking van artikel 43 OD 3 naar artikel 97 OD 2. Betreft toevoeging aan de verzameluitkering van de subsidie aan Frieslab (gemeente Leeuwarden). 192
Stand 1e suppletoire begroting 1 515
-
3.Strategisch onderzoek RIVM en NVI
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 25 045
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Afgelopen najaar zijn naar aanleiding van de gewijzigde inkoopprijzen voor vaccins de tarieven van het Rijksvaccinatieprogramma herijkt. VWS heeft ervan afgezien om in de tarieven ook het bezettingsresultaat van de vaccinproductie bij het NVI te verwerken. De productie staat weliswaar ten dienste van het Rijksvaccinatieprogramma, maar het is de verwachting dat de productie dit jaar verkocht wordt. Om deze reden wordt eenmalig via een ijklijnmutatie het bezettingsresultaat gedekt in plaats van de tarieven hiervoor structureel op te hogen. 8 000
-
2.Om de operationele gereedheid van de productiefaciliteiten van het NVI op een toereikend niveau te houden, zijn vervangingsinvesteringen noodzakelijk. Vorig jaar zijn deze investeringen al aangegaan, maar het kasbeslag treedt pas in 2012 op. Vandaar dat een beroep op eindejaarsmarge gedaan wordt. 6 392
-
3.Eind vorig jaar zijn middelen gereserveerd voor de afbouw van het Spron-cklab. In verband met de bevoorschottingsregels zijn deze middelen niet tot besteding gekomen. Via de eindejaarsmarge wordt dit naar 2012 overgeheveld. 3 765
-
4.In 2011 was het voornemen om in samenspraak met de Rijksgebouwendienst de huurcontracten van het RIVM af te kopen. Vanwege de bevoorschot-tingsregels is het niet gelukt om dit op rechtmatige wijze vorm te geven. De
afkoop loopt daarom over in 2012. 3 500
-
5.Overige mutaties – 90
Stand 1e suppletoire begroting 46 612
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Geen mutaties |
0 |
Stand 1e suppletoire begroting |
0 |
Niet-beleidsartikel 98 Apparaatsuitgaven
98.1 Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel worden de apparaatsuitgaven van het moederdepartement begroot.
Budgettaire gevolgen van beleid
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid
(bedragen x € 1 000)
Stand Mutaties Stand oorspronkelijk (+ of –) 1e suppletoire vastgestelde 1e suppletoire begroting 2012
begroting 2012 begroting 2012
(1) (2) (3) = (1) + (2)
Mutaties 2013
Mutaties 2014
Mutaties 2015
Mutaties 2016
Verplichtingen |
227 923 |
14 464 |
242 387 |
|
|
|
|
Apparaatsuitgaven |
228 503 |
14 436 |
242 939 |
|
|
|
|
Apparaatsuitgaven kerndeparte- |
|||||||
ment |
153 832 |
7 139 |
160 971 |
|
|
|
|
|
93 848 |
13 729 |
107 577 |
|
|
|
|
|
59 984 |
|
53 394 |
|
2 970 |
2 635 |
2 450 |
|
62 591 |
3 938 |
66 529 |
|
|
|
|
Inspectie voor de Gezondheids- |
|||||||
zorg (IGZ) |
56 637 |
3 956 |
60 593 |
|
|
|
|
Inspectie Jeugdzorg (IJZ) |
5 954 |
|
5 936 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||||
raden |
12 080 |
3 359 |
15 439 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sociaal en Cultureel Planbureau |
|||||||
(SCP) en Raad voor Maatschap- |
|||||||
pelijke Ontwikkeling (RMO) |
5 950 |
3 397 |
9 347 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezondheidsraad (GR) |
3 260 |
0 |
3 260 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Raad voor Volksgezondheid en |
|||||||
Zorg (RVZ) |
2 870 |
|
2 832 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5 703 |
1 608 |
7 311 |
|
|
|
|
98.3 Financiële toelichting
-
1.Apparaatsuitgaven kerndepartement personeel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
Stand 1e suppletoire begroting
93 848
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 98 OD 2 (materieel kern). Betreft herschikking tussen personele en materiële uitgaven kerndepartement. Inzet van personeel ten behoeve van de uitvoering van de informatiseringsagenda voor de interne bedrijfsvoering van VWS was bij ontwerpbegroting 2012 binnen het materieel budget geraamd. 10 012
-
2.Het betreft uitgaven die in 2011 ten behoeve van sociaal flankerend beleid in het kader van de compacte rijksdienst zijn gedaan, maar nog niet tot betaling zijn gekomen. 2 534
-
3.Overboeking naar artikel 98 OD 2 (materieel kern). Betreft herschikking tussen materiële en personele uitgaven kerndepartement als gevolg van inbesteding van PIOFACH dienstverlening. Middelen die tot nog toe voor inzet van eigen personeel beschikbaar waren, worden ingezet voor (materiële) uitgaven aan shared service organisaties. – 2 870
-
4.Overige mutaties 4 053
107 577
-
2.Apparaatsuitgaven kerndepartement materieel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
59 984
Mutaties 1e suppletoire begroting:
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 59 984
-
1.Overboeking naar artikel 98 OD 1 (personeel kern). Betreft herschikking tussen personele en materiële uitgaven kerndepartement. Inzet van personeel ten behoeve van de uitvoering van de informatiseringsagenda voor de interne bedrijfsvoering van VWS was bij ontwerpbegroting 2012 binnen het materieel budget geraamd. – 10 012
-
2.Overboeking van artikel 98 OD 1 (personeel kern). Betreft herschikking tussen materiële en personele uitgaven kerndepartement als gevolg van inbesteding van PIOFACH dienstverlening. Middelen die tot nog toe voor inzet van eigen personeel beschikbaar waren, worden ingezet voor (materiële) uitgaven aan shared service organisaties. 2 870
-
3.Overige mutaties 552
Stand 1e suppletoire begroting 53 394
-
3.Apparaatsuitgaven inspecties
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 62 591
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Overboeking van artikel 43 OD 1 naar artikel 98 Apparaatsuitgaven IGZ (OD 3). Het betreft het beschikbaar stellen van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2012 van het project Zichtbare Zorg. 2 000
-
2.Op het terrein van medische hulpmiddelen, opiaten en geregistreerde geneesmiddelen voert het CIBG werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn enkele jaren geleden door de IGZ overgedragen aan het CIBG. Voor deze werkzaamheden wordt door het CIBG aan derden een vergoeding tegen een vastgesteld tarief in rekening gebracht. Dit tarief is niet kostendekkend. 1 337
-
2.Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. – 37
-
3.Overige mutaties. 638
Stand 1e suppletoire begroting 66 529
-
4.Apparaatsuitgaven SCP en raden
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 12 080
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Desaldering ontvangst Sociaal en Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. 2 000
-
2.Betreft aanvulling P&M budget Sociaal en Cultureel Planbureau vanwege hogere onderzoekskosten en lagere opbrengsten uit onderzoek. 1 330
-
3.Overige mutaties. 29
Stand 1e suppletoire begroting 15 439
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) 5 703
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Desaldering ontvangst Sociaal en Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. 2 000
-
2.Bij het doorvertalen van de P&M-taakstelling is abusievelijk geen correctie doorgevoerd voor de ontvangstenraming van de Gezondheidsraad. Met deze mutatie wordt dat hersteld. – 317
-
3.Betreft het actualiseren van de ontvangstenraming van het RVZ. – 75
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
5 703
Stand 1e suppletoire begroting
7 311
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
99.1 Algemene doelstelling
Dit artikel heeft een technisch- administratief karakter. Vanuit dit artikel vinden overboekingen van loon en prijsbijstellingen naar loon- en prijsgevoelige artikelen binnen de begroting plaats. Ook worden er taakstellingen of extra middelen op dit artikel geplaatst die nog niet aan beleidsartikelen zijn toebedeeld.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand Mutaties Stand oorspronkelijk (+ of –) 1e suppletoire vastgestelde 1e suppletoire begroting 2012
begroting 2012 begroting 2012
(1) (2) (3) = (1) + (2)
Mutaties 2013
Mutaties 2014
Mutaties 2015
Mutaties 2016
Verplichtingen Uitgaven
-
1.Loonbijstelling
-
2.Prijsbijstelling
-
3.Onvoorzien
-
4.Taakstelling
Ontvangsten
44 332 |
53 292 |
8 960 |
27 954 |
40 171 |
37 085 |
27 667 |
55 162 |
53 292 |
|
27 954 |
40 171 |
37 085 |
27 667 |
|
39 213 |
38 799 |
39 848 |
40 247 |
40 686 |
40 840 |
10 987 |
10 987 |
0 |
8 364 |
8 326 |
8 335 |
8 167 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
43 761 |
3 092 |
|
|
|
|
|
5 000
5 000
99.3 Financiële toelichting Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
-
1.Loonbijstelling;
-
2.Prijsbijstelling;
-
3.Onvoorzien;
-
4.Taakstelling.
-
1.Loonbijstelling
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000)
414
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.In 2011 is structureel een hoger bedrag voor loonbijstelling aan de artikelen toegevoegd dan rijksbreed beschikbaar is gesteld. 414
-
2.Loonbijstelling Tranche 2012, Kader Rijksbegroting 29 022
-
3.Loonbijstelling Tranche 2012, Kader Zorg 9 673
-
4.Loonbijstelling Tranche 2012, Kader Niet behorend tot enige ijklijn. 104
Stand 1e suppletoire begroting
38 799
0
0
0
0
0
-
2.Prijsbijstelling
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) – 10 987
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.Prijsbijstelling tranche 2012, kader Rijksbegroting. Het tekort bij de prijsbijstelling is het gevolg van een correctie van Financiën nadat de prijsbijstelling tranche 2011 al was ingezet voor de invulling van de subsidietaakstellingen uit Regeerakkoord en BVM 2011. 7 714
-
2.Prijsbijstelling tranche 2012, kader Zorg. Het tekort in 2012 is grotendeels het gevolg van een hogere raming van de prijsbijstelling ten tijde van de voorbereiding van de ontwerpbegroting 2012 dan feitelijk beschikbaar is gekomen. 3 273
Stand 1e suppletoire begroting 0
-
3.Onvoorzien
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Geen mutaties. |
0 |
Stand 1e suppletoire begroting |
0 |
-
4.Taakstelling
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
(bedragen x € 1 000) – 43 761
Mutaties 1e suppletoire begroting:
-
1.De mutatie vloeit voort uit het arbitrageoordeel ten aanzien van het compenseren van het Ministerie van OCW voor de OVA uitkering aan de academische ziekenhuizen. Het betreft de OVA 2010 en 2011. In deze jaren is geen loonbijstelling uitgekeerd en de begrotinggefinancierde zorguitgaven waren hier niet van uitgezonderd. 12 527
-
2.Overboeking naar het Ministerie van OCW in verband met compensatie OVA academische ziekenhuizen (zie ook mutatie 1). – 12 527
-
3.Dit betreft taakstellende onderuitputting die VWS in de loop van het begrotingsjaar invult. 3 420
-
4.Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. 607
-
5.Overige mutaties – 935
Stand 1e suppletoire begroting – 40 669
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) |
5 000 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: 1. Geen mutaties. |
0 |
Stand 1e suppletoire begroting |
5 000 |
-
4.HET BELEID MET BETREKKING TOT DE ZORGUITGAVEN
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ). Naast de doorwerking van de voorlopige zorguitgaven 2011 (zoals gepresenteerd in het Jaarverslag 2011, dat op de derde woensdag in mei is verschenen), geeft deze paragraaf de mutaties weer die voortkomen uit in gang gezet beleid en onvermijdelijke knelpunten die voor 2012 worden voorzien.
De netto BKZ-uitgaven nemen ten opzichte van ontwerpbegroting toe met € 718 miljoen. Dit is het saldo van de mutaties in de bruto BKZ-uitgaven en in de BKZ ontvangsten. Ten opzichte van de ontwerpbegroting nemen de bruto BKZ-uitgaven toe met € 678 miljoen en de BKZ-ontvangsten af met € 40 miljoen.
Paragraaf 4.1 geeft een nadere specificatie van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten mutaties. Het BKZ is als gevolg van de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen (pNB) en ijklijnmutaties ten opzichte van de Startnota met € 12 miljoen verhoogd. De netto BKZ-uitgaven komen volgens de huidige stand € 1 185 miljoen boven het BKZ uit. Paragraaf 4.2 geeft een nadere toelichting van de ontwikkeling van het BKZ en de vergelijking met de netto BKZ-uitgaven.
4.1 Ontwikkelingen van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2012
Tabel 1 geeft een overzicht van de mutaties in de BKZ-uitgaven en -ontvangsten. De belangrijkste mutaties worden vervolgens kort toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting van de BKZ-mutaties op de VWS-artikelen wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage in paragraaf 4.4.
Tabel 1 Mutaties in de bruto- en netto-BKZ-uitgaven 2012 (bedragen x € 1 000 000)
2012
Bruto BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2012 67 187,4
Mee- en tegenvallers 732,0
Actualisering zorguitgaven 655,0
-
1.Eerstelijnszorg 139,8
-
2.Medisch specialistische zorg 336,3
-
3.Ziekenvervoer 17,0
-
4.Genees- en hulpmiddelen – 244,2
-
5.Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg 115,0
-
6.Grensoverschrijdende zorg – 14,0
-
7.Multidisciplinaire zorgverlening 4,6
-
8.Zorg in natura door AWBZ-instellingen 260,5
-
9.Bovenbudgettaire vergoedingen 40,0
Besparingsverliezen 77,0
-
10.Werelddekking 30,0
-
11.Rechtmatigheid conform Zvw 47,0
Maatregelen en intensiveringen – 201,7
-
12.Aanpassing tariefskorting huisartsen 34,3
-
13.Instellingen voor medisch specialistische zorg – 333,0
-
14.Zorg Caribisch Nederland 23,6
-
15.Overige 73,4
Technische en macro-economische mutaties 147,4
-
16.Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2012) 156,9
-
17.IJklijnmutaties – 9,5
Totaal mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v.
stand ontwerpbegroting 2012 677,6
2012
Bruto BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 67 865,0
BKZ-ontvangsten stand ontwerpbegroting 2012 3 641,4
Mee- en tegenvallers – 40,0
Actualisering zorguitgaven – 40,0
-
18.Eigen betalingen AWBZ – 40,0
Totaal mutatie bruto-BKZ-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v.
stand ontwerpbegroting 2012 – 40,0
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2012 3 601,4
Netto BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2012 63 545,9
Netto BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2011 64 263,5
Mutatie netto BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand ontwerpbegroting 2012 717,6
Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal
Mee- en tegenvallers
1 t/m 9. Actualisering zorguitgaven 2012
Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2011 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgt per saldo een structurele tegenvaller van € 655 miljoen. De geactualiseerde zorguitgaven zijn verder toegelicht in de verdiepingsbijlage in paragraaf 4.4.
Besparingsverliezen
10. Werelddekking
Er is sprake van een besparingsverlies in 2012. Het ingezette traject van het aanpassen van de verdragen verloopt moeizaam. Verwacht wordt dat deze aanpassingen niet eerder dan 1 januari 2014 doorgevoerd zijn.
11. Rechtmatigheid conform Zvw
De besparing als gevolg van de RA-maatregel «vergoeding rechtmatigheid conform Zvw» wordt in 2012 nog niet gerealiseerd. Er is een traject in gang gezet in samenwerking met verzekeraars en zorgaanbieders waarin de maatregel nader wordt uitgewerkt zodat implementatie in 2013 in de rede ligt.
Maatregelen en intensiveringen
12. Aanpassing tariefskorting huisartsen
Naar aanleiding van de CVZ-cijfers over 2010 is de korting op het huisartsentarief verlaagd. Aanvullend is eind 2011 besloten om de korting nog eens met € 14 miljoen te verlagen.
13. Instellingen voor medisch specialistische zorg
In 2011 is een Bestuurlijk Hoofdlijnenakkoord met instellingen voor medisch specialistische zorg gesloten. Een beheerste kostenontwikkeling is daarbij uitgangspunt. In dat akkoord is een financieel kader voor 2012 tot en met 2014 overeengekomen tussen verzekeraars en zorgaanbieders. Uitgaande van het overeengekomen budgettair kader 2012–2014 uit het Hoofdlijnenakkoord werkt de overschrijding zoals geconstateerd op basis van 2011 niet structureel door.
14. Zorg Caribisch Nederland
Actualisatie raming zorgkosten Caribisch Nederland leidt tot opwaartse bijstelling van de raming.
15. Overige Deze post is het saldo van diverse mutaties.
Technische- en macro-economische mutaties
16. Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2012)
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het CEP 2012 van het Centraal Planbureau (CPB).
17. IJklijnmutaties
Dit betreft het saldo van diverse mutaties tussen het BKZ en de Rijksbegroting in enge zin (RGB-eng).
BKZ-ontvangsten
Mee- en tegenvallers
18. Eigen betalingen AWBZ
Bij de eigen bijdragen AWBZ wordt een structurele meevaller van € 45 miljoen verwacht. In de begroting werd voor 2012 nog uitgegaan van een hogere, zij het incidentele meevaller van € 85 miljoen
4.2 Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2012
Tabel 2 laat de ontwikkeling zien van het Budgettair Kader Zorg en de netto-BKZ-uitgaven over de 1e suppletoire begroting 2012.
Tabel 2 Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg 2012 (bedragen x € 1 000 000)
2012
-
1.BKZ stand Startnota 63 066,9
-
2.Ontwikkeling prijs- nationale bestedingen – 75,7
-
3.IJklijnmutaties 87,4
-
4.BKZ stand 1e suppletoire begroting 2012 63 078,6
2012
-
5.Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 64 263,5
-
6.Overschrijding van de netto-BKZ-uitgaven t.o.v. het BKZ stand 1e suppletoire begroting 2012 (6=5–4) 1 184,9
Bron: Regeerakkoord (Kamerstuk 32 500, nr. 29), VWS, Nza-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over voorlopige financieringslasten Zvw en
AWBZ.
Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal
Het Budgettair Kader Zorg is het kader waarbinnen de zorguitgaven moeten blijven, overeenstemmend met afspraken binnen het kabinet. Het BKZ is voor de periode 2011–2015 bij de start van het kabinet-Rutte vastgesteld. Om de kwaliteit, de toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg te waarborgen heeft het kabinet in het financieel kader van het Regeerakkoord rekening gehouden met een groei van € 15 miljard in de periode 2011–2015. Gedurende een kabinetsperiode verandert dit kader in principe niet meer, afgezien van de nominale bijstellingen en ijklijnmu-taties. De nominale bijstelling is het aanpassen van het kader aan de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen (pNB). Hierdoor beweegt het kader mee met een hogere of lagere prijsontwikkeling. De ijklijnmu-taties zijn de overboekingen tussen de budgetdisciplinesectoren (deelkaders) Rbg-eng, SZa en BKZ.
Het BKZ is ten opzichte van de Startnota als gevolg van de nominale ontwikkelingen met € 76 miljoen verlaagd en als gevolg van ijklijnmu-taties met € 87 miljoen verhoogd. Ondanks de geaccommodeerde groei zijn de zorguitgaven ten tijde van de 1e suppletoire begroting 2012 sterk gestegen. Hierdoor is het BKZ in 2012 met € 1 185 miljoen overschreden.
Een groot deel van die overschrijding van € 549 miljoen is reeds gemeld in de ontwerpbegroting 2012. Tabel 3 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het Budgettair Kader Zorg in 2012 vanaf de stand Startnota. Sinds de ontwerpbegroting 2012 is het kader overschreden met € 636 miljoen, waardoor de totale overschrijding uitkomt op € 1 185 miljoen.
Tabel 3 Kadertoets Budgettair Kader Zorg 2012 (bedragen x € 1 000 000; – is saldoverbeterend)
2012
Kadertoets BKZ Startnota 0
Mutatie begroting 2012 549
Kadertoets BKZ begroting 2012 549
Mutatie 1e suppletoire begroting 2012 636
Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2012 1 185
Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal
4.3 Mutaties per artikel
Tabel 4 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2012 tot aan de 1e suppletoire begroting 2012 op artikelniveau weer. De mutaties worden in de verdiepingsbijlage in paragraaf 4.4 verder toegelicht.
Tabel 4 BKZ-uitgaven en -ontvangsten per artikel 2012 (bedragen x € 1 000 000)
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
oorspronkelijk |
(+ of -) |
1e suppletoire |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
begroting 2012 |
|||||
begroting 2012 |
begroting 2012 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) = (1) + (2) |
|||||
41 Volksgezondheid |
111,8 |
|
105,2 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
42 Gezondheidszorg |
36 012,9 |
56,7 |
36 069,6 |
86,4 |
26,0 |
25,7 |
25,3 |
43 Langdurige zorg |
25 980,0 |
273,4 |
26 253,4 |
213,4 |
267,4 |
239,4 |
223,4 |
44 Maatschappelijke ondersteu- |
|||||||
ning |
187,6 |
0,0 |
187,6 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
99 Nominaal en onvoorzien |
1 624,6 |
351,9 |
1 976,5 |
|
|
|
|
Wmo (Gemeentefonds) |
1 441,5 |
0,0 |
1 441,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Zorgopleidingen (begroting |
|||||||
VWS) |
1 119,5 |
0,0 |
1 119,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Wtcg (begroting VWS) |
616,7 |
0,0 |
616,7 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Zorg Caribisch Nederland |
|||||||
(begroting VWS) |
39,9 |
23,1 |
63,0 |
28,1 |
32,7 |
33,2 |
38,6 |
Begrotingsgefinancierde |
|||||||
BKZ-uitgaven |
52,8 |
|
31,9 |
|
|
|
|
Bruto-BKZ-uitgaven |
67 187,4 |
677,6 |
67 865,0 |
|
|
|
|
Eigen betalingen AWBZ |
1 696,4 |
|
1 656,4 |
45,0 |
45,0 |
45,0 |
45,0 |
Eigen risico Zvw |
1 798,8 |
0,00 |
1 798,8 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Eigen bijdrage Zvw |
146,2 |
0,00 |
146,2 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
BKZ-ontvangsten |
3 641,4 |
|
3 601,4 |
45,0 |
45,0 |
45,0 |
45,0 |
Netto-BKZ-uitgaven |
63 545,9 |
717,6 |
64 263,6 |
|
|
|
|
Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal
Voor de post nominaal en onvoorzien resulteert de in de tijd oplopende neerwaartse bijstelling uit verwerking van het CEP waarin voor alle jaren lagere lonen zijn verwerkt dan in de begroting 2012. Daarnaast zijn de indexen voor de kapitaallasten 2012 opwaarts bijgesteld en zijn de grondslagen geactualiseerd.
4.4 Verdiepingsbijlage
Deze paragraaf bevat een toelichting per artikel op de mutaties die hebben plaatsgevonden na de ontwerpbegroting 2012. Alleen mutaties na de ontwerpbegroting 2012 die groter zijn dan € 10 miljoen worden toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht. De overige en technische mutaties betreffen een saldo van kleinere mutaties en worden daardoor niet beschreven.
41 Volksgezondheid (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven
2012
Stand ontwerpbegroting 2012
111,8
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Technische mutaties
-
1.IJklijnmutaties
-
-6,6
-
-6,6
Stand 1e suppletoire begroting 2012
105,2
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 – 6,6
Toelichting mutaties:
-
1.Deze post is het saldo van verschillende ijklijnmutaties.
42 Gezondheidszorg (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 36 012,9
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Mee- en tegenvallers 384,5
Actualisering zorguitgaven 354,5
-
1.Huisartsenzorg 76,9
-
2.Tandheelkundige zorg 47,0
-
3.Fysiotherapie 19,0
-
4.Overige eerstelijnszorg – 3,1
-
5.Instellingen voor medisch specialistische zorg 333,0
-
6.Overige curatieve zorg 3,3
-
7.Ziekenvervoer 17,0
-
8.Geneesmiddelen – 222,2
-
9.Hulpmiddelen – 22,0
-
10.Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg 115,0
-
11.Grensoverschrijdende zorg – 14,0
-
12.Multidisciplinaire zorgverlening 4,6
Besparingsverliezen 30,0
-
13.Werelddekking 30,0
Maartregelen en intensiveringen – 342,5
-
14.Aanpassing tariefskorting huisartsen 34,3
-
15.Pakketaanpassing fysiotherapie – 44,0
-
16.Instellingen voor medisch specialistische zorg – 333,0
-
17.Overige 0,2
Technische mutaties 14,7
-
18.Overheveling middelen ggz 17,1
-
19.IJklijnmutatie – 2,4
Stand 1e suppletoire begroting 2012 36 069,6
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 56,7
Toelichting mutaties:
-
1.De mutatie van € 76,9 miljoen bestaat uit enerzijds de bij het jaarverslag gemelde overschrijding van € 99 miljoen en anderzijds de neerwaartse bijstelling van de overschrijding 2010. De genoemde overschrijding is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de toename van de bijzondere betalingen, het grotendeels vrije deel van de huisartsenzorg. Het overige deel wordt veroorzaakt door het getarifeerde deel.
-
2.Op basis van de meest recente CVZ-cijfers is bij de tandheelkundige zorg over 2011 een overschrijding te zien van € 48 miljoen. In de kostenontwikkeling is te zien dat zich stijgingen voordoen bij de drie te onderscheiden hoofdgroepen, namelijk jeugdigen, volwassenen en gebitsprothesen. Bij de tandheelkundige specialistische zorg is er een onderschrijding van € 1 miljoen.
-
3.De recente CVZ-cijfers laten over 2011 bij fysiotherapie een overschrijding zien van € 19 miljoen.
-
4.Deze post is het saldo van verschillende mutaties.
-
5.De totale ingeschatte overschrijding bij de instellingen voor medisch specialistische zorg bedraagt € 333 miljoen (op basis van de nieuwe toedeling zoals die vanaf 2012 in de VWS-begroting is opgenomen en ontleend is aan het Bestuurlijk Hoofdlijnenakkoord). Deze nieuwe sector bestaat uit verschillende (onderdelen van) sectoren zoals tot en met 2011 in de VWS-begroting gehanteerd werden. Ook de overschrijding wordt uit verschillende onderdelen opgebouwd. Op basis van de meest recente cijfers van het CVZ en
NZa over 2011 en rekening houdend met patronen in de uitgavenontwikkeling van de afgelopen jaren wordt een overschrijding geraamd van € 250 miljoen bij de ziekenhuizen. In de sector overig curatief blijkt op basis van NZa-cijfers over 2011 sprake van een overschrijding van circa € 10 miljoen. Van deze sector wordt vanaf 2012 tweederde toegerekend aan het nieuwe kader instellingen voor medisch specialistische zorg dat gebaseerd is op het Bestuurlijk hoofdlijnenakkoord. Ook het kostendeel van de geprognosticeerde overschrijding van ZBC’s is vanaf 2012 onderdeel van dit kader. Het gaat daarbij om € 76,5 miljoen. De totale overschrijding van deze sector wordt geraamd op € 333 miljoen.
-
6.Op basis van de laatste NZa-cijfers over 2011 is sprake van een meerjarige overschrijding van circa € 10 miljoen. Hiervan loopt vanaf 2012 tweederde mee bij de overschrijding voor instellingen voor medisch specialistische zorg. Het restant van de overschrijding van € 3 miljoen vindt plaats op de sector overig curatief en heeft met name betrekking op de huisartsenlaboratoria.
-
7.Op basis van de meest recente NZa-cijfers (ambulances) en CVZ-cijfers (overig ziekenvervoer) over 2012 wordt een meerjarige overschrijding van totaal € 17 miljoen verwacht.
-
8.Uit de actualisering van de zorguitgaven voor het VWS-jaarverslag 2011 volgt een structurele meevaller bij de farmaceutische hulp van € 222 miljoen. De vervanging naar middelen met lagere prijzen en prijsverlagingen onder invloed van het preferentiebeleid van zorgverzekeraars leveren meer op dan eerder was geraamd.
-
9.Uit de actualisering van de zorguitgaven voor het VWS-jaarverslag 2011 komt een meevaller bij de hulpmiddelen naar voren, die voor € 22 miljoen als structureel wordt aangemerkt. Waarschijnlijke oorzaken zijn een lager dan geraamde groei van de uitgaven voor hulpmiddelen bij ademhalingsproblemen en wondzorg en afnemende naijl-effecten van de pakketuitname van de sta-op-stoel.
-
10.Op basis van een geactualiseerde opgave van Vektis inzake de door vrijgevestigden en niet-gebudgetteerde instellingen gedeclareerde DBC’s (geopend in 2010), geactualiseerde cijfers van de NZa inzake de budgetten 2011 van gebudgetteerde ggz-instellingen, een geactualiseerde opgave van het CVZ inzake de eerstelijns ggz in 2011 en rekening houdend met trends uit het verleden, wordt een overschrijding geraamd van € 115 miljoen in de curatieve ggz.
-
11.Op basis van actuele cijfers van het CVZ is sprake van een meevaller van € 14 miljoen. Dit is het saldo van een meevaller van € 10 miljoen bij de uitgaven zorgkosten in het buitenland gemaakt door Zvw-verzekerden op basis van de Zvw-polis en een meevaller van € 4 miljoen bij de uitgaven zorgkosten op grond van internationale verordeningen, verdragen en richtlijnen.
-
12.De verwachte overschrijding op de multidisciplinaire zorgverlening bedraagt € 4,6 miljoen en is vastgesteld op basis van CVZ-cijfers.
-
13.Er is sprake van een besparingsverlies in 2012. Het ingezette traject van het aanpassen van de verdragen verloopt moeizaam. Verwacht wordt dat deze aanpassingen niet eerder dan 1 januari 2014 doorgevoerd zijn.
-
14.Naar aanleiding van de CVZ-cijfers over 2010 is de korting op het huisartsentarief verlaagd. Aanvullend is eind 2011 besloten om de korting nog eens met € 14 miljoen te verlagen.
-
15.Dit betreft de tegenboeking van de besparing van € 44 miljoen die van artikel 99 naar artikel 42 is overgeboekt.
-
16.In 2011 is een Bestuurlijk Hoofdlijnenakkoord met instellingen voor medisch specialistische zorg gesloten. Een beheerste kostenontwikkeling is daarbij uitgangspunt. In dat akkoord is een financieel kader voor 2012 tot en met 2014 overeengekomen tussen verzekeraars en zorgaanbieders. Uitgaande van het overeengekomen budgettair kader 2012–2014 uit het Hoofdlijnenakkoord werkt de overschrijding zoals geconstateerd op basis van 2011 niet structureel door.
-
17.Deze post is het saldo van verschillende mutaties.
-
18.In het kader van de beleidsregel «Overheveling ggz-budget AWBZ-Zvw» is het voor ggz-instellingen mogelijk te schuiven tussen AWBZ- en Zvw-budgetten voor de ggz. In 2011 zijn door enkele tientallen instellingen gezamenlijk met zorgkantoren en representerende verzekeraars verzoeken ingediend, die per saldo hebben geleid tot een verschuiving van € 17 miljoen van AWBZ (artikel 43) naar Zvw (artikel 42). Dit betreft een structurele overheveling van middelen.
-
19.In verband met de invoering van prestatiebekostiging worden de integrale kankercentra, die voorheen via het functioneel budget werden bekostigd, per 2012 via een begrotingssubsidie betaald. Bij de begrotingsvoorbereiding 2012 zijn in dit verband middelen via een ijklijnmutatie overgeheveld vanuit het BKZ naar de VWS-begroting. Achteraf blijkt dat deze ijklijnmutatie op basis van de geldende systematiek ontoereikend is geweest waardoor thans een aanvullende overheveling noodzakelijk is.
43 Langdurige zorg (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 25 980,0
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Mee- en tegenvallers 300,5
Actualisering zorguitgaven 300,5
-
1.Zorg in natura door AWBZ-instellingen 260,5
-
2.Bovenbudgettaire vergoedingen 40,0
Maartregelen en intensiveringen – 10,0
-
3.Ramingsbijstelling NHC’s – 8,0
-
4.Ramingsbijstelling pgb’s – 42,0
-
5.Zorg in natura 40,0
Technische mutaties – 17,1
-
6.Overheveling middelen ggz – 17,1
Stand 1e suppletoire begroting 2012 26 253,4
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 273,4
Toelichting mutaties:
-
1.Bij Zorg is natura (ZIN) in sprake van een tegenvaller van € 260 miljoen als gevolg van de structurele doorwerking van nieuw in gebruik genomen capaciteit 2010. Deze capaciteitstoename doet zich vooral voor in de langdurige ggz en de gehandicaptenzorg.
-
2.De bovenbudgettaire vergoedingen maken geen onderdeel uit van de contracteerruimte AWBZ. Mede hierdoor laten de bovenbudgettaire vergoedingen de afgelopen jaren een sterke stijging zien. Vanaf 2012 wordt een financiële tegenvaller verwacht van circa € 40 miljoen.
-
3.Een technische aanpassing in de systematiek van de normatieve huisvestingscomponent (NHC) in de AWBZ leidt tot een beperkte besparing in 2012.
-
4.De pgb-maatregel die per 1 januari 2012 is ingegaan, kent een aanvullende opbrengst door een lagere instroom in de pgb-regeling dan eerder verwacht.
-
5.Een deel van de opbrengst van de pgb-maatregel is gereserveerd voor extra beroep van zorg in natura door deze maatregel.
-
6.In het kader van de beleidsregel «Overheveling ggz-budget AWBZ-Zvw» is het voor ggz-instellingen mogelijk te schuiven tussen AWBZ-en Zvw-budgetten voor de ggz. In 2011 zijn door enkele tientallen instellingen gezamenlijk met zorgkantoren en representerende verzekeraars verzoeken ingediend, die per saldo hebben geleid tot een verschuiving van € 17 miljoen van AWBZ (artikel 43) naar Zvw (artikel 42). Dit betreft een structurele overheveling van middelen.
44 Maatschappelijke ondersteuning (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 187,6
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
N.v.t n.v.t.
Stand 1e suppletoire begroting 2012 187,6
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 n.v.t.
Toelichting mutaties: N.v.t.
99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 1 624,6
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Mee- en tegenvallers 147,4
Besparingsverliezen 47,0
-
1.Rechtmatigheid conform Zvw 47,0
-
2.Overige 100,4
Maartregelen en intensiveringen 37,6
-
3.Pakketaanpassing fysiotherapie 44,0
-
4.Overige – 6,4
Technische en macro-economische mutaties 166,9
-
5.Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling 166,9
Stand 1e suppletoire begroting 2012 1 976,5
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 351,9
Toelichting mutaties:
-
1.De besparing als gevolg van de RA-maatregel «vergoeding rechtmatigheid conform Zvw» wordt in 2012 nog niet gerealiseerd. Er is een traject in gang gezet in samenwerking met verzekeraars en zorgaanbieders waarin de maatregel nader wordt uitgewerkt zodat implementatie in 2013 in de rede ligt.
-
2.Dit betreft het saldo van diverse mee- en tegenvallers.
-
3.Dit betreft de tegenboeking van de besparing van € 44 miljoen die van artikel 99 naar artikel 42 is overgeboekt.
-
4.Dit betreft het saldo van diverse technische mutaties.
-
5.De raming van loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het CEP 2012 van het Centaal Planbureau.
99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)
Ontvangsten 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 3 641,4
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Mee- en tegenvallers – 40,0
Actualisering zorguitgaven – 40,0
-
1.Eigen betalingen AWBZ – 40,0
Stand 1e suppletoire begroting 2012 3 601,4
Mutatie BKZ-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 – 40,0
Toelichting mutaties:
-
1.In de begroting werd voor 2012 uitgegaan van een incidentele meevaller van € 85 miljoen. Nieuwe ramingen laten een structurele meevaller zien van € 45 miljoen. De bovenstaande tegenvaller betreft daarom een neerwaartse bijstelling van deze eerder ingeboekte meevaller in 2012.
Wmo (gemeentefonds, op de begroting van BZK) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 1 441,5
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
N.v.t. n.v.t.
Stand 1e suppletoire begroting 2012 1 441,5
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 n.v.t.
Toelichting mutaties: N.v.t
Zorgopleidingen (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 1 119,5
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
N.v.t. n.v.t.
Stand 1e suppletoire begroting 2012 1 119,5
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 n.v.t.
Toelichting mutaties: N.v.t.
Zorgopleidingen (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)
Ontvangsten 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 0,0
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
N.v.t. n.v.t
Stand 1e suppletoire begroting 2012 0,0
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 n.v.t
Toelichting mutaties: N.v.t.
Wtcg (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 616,7
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
N.v.t. n.v.t.
Stand 1e suppletoire begroting 2012 616,7
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 n.v.t.
Toelichting mutaties: N.v.t.
Zorg Caribisch Nederland (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000) Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 39,9
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Maatregelen en intensiveringen 23,1
-
1.Zorg Caribisch Nederland 23,6
Technische en macro-economische mutaties – 0,5
-
2.IJklijnmutaties – 0,5
Stand 1e suppletoire begroting 2012 63,0
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 23,1
Toelichting mutaties:
-
1.Actualisatie raming zorgkosten Caribisch Nederland leidt tot opwaartse bijstelling van de raming.
-
2.Overboekingen ten behoeve van de integrale aanpak van de sociaal economische problematiek. De bijdragen zijn bedoeld voor Wmo gerelateerde activiteiten zover niet gedekt in andere regelingen en voor verslavingspreventie.
Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven (o.a. op de begroting van Financiën) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven 2012
Stand ontwerpbegroting 2012 52,8
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Maatregelen en intensiveringen – 10,8
-
1.Nominale nullijn 2012 – 14,1
-
2.Prijsbijstelling 3,3
Technische en macro-economische mutaties – 10,1
-
3.Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling – 10,1
Stand 1e suppletoire begroting 2012 31,9
Mutatie bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2012 t.o.v. stand
ontwerpbegroting 2012 – 20,9
Toelichting mutaties:
-
1.Voor de begrotingsgefinancierde uitgaven wordt in 2012 geen loonbijstelling uitgekeerd. Omdat de nominale nullijn voor de zorgsector niet van toepassing is en VWS als gevolg van het OVA-convenant gehouden is te indexeren, ontstaat een tegenvaller.
-
2.Prijsbijstelling tranche 2012, kader Zorg. Het tekort in 2012 is grotendeels het gevolg van een hogere raming van de prijsbijstelling ten tijde van de voorbereiding van de ontwerpbegroting 2012 dan feitelijk beschikbaar is gekomen.
-
3.De raming van loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het CEP 2012 van het Centaal Planbureau.