Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33280 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2012 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) ; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 04-06-2012 |
Publicatiedatum | 04-06-2012 |
Nummer | KST33280VI2 |
Kenmerk | 33280 VI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2011–2012
33 280 VI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten
B. BEGROTINGSTOELICHTING
Blz.
1. |
INLEIDING |
2 |
2. |
HET BELEID |
2 |
2.1 |
OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONT- |
|
VANGSTENMUTATIES |
3 |
|
2.2 |
DE BELEIDSARTIKELEN |
6 |
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND |
7 |
|
13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJ- |
||
DING |
7 |
|
14 JEUGD |
9 |
|
21 CONTRATERRORISME- EN NATIONAAL VEILIG- |
||
HEIDSBELEID |
10 |
|
23 VEILIGHEIDSREGIO’S EN POLITIE |
11 |
|
25 VEILIGHEID EN BESTUUR |
13 |
|
29 INSPECTIE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID |
13 |
|
2.3 |
DE NIET-BELEIDSARTIKELEN |
14 |
91 |
APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT |
14 |
92 |
NOMINAAL EN ONVOORZIEN |
15 |
93 |
GEHEIM |
15 |
-
1.INLEIDING
Dit is de 1ste suppletoire begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2012.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid staat per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2012 inclusief de amendementen op de ontwerpbegroting 2012, de mutaties 1ste suppletoire begroting 2012, de stand 1ste suppletoire begroting 2012 en de mutaties bij de 1ste suppletoire begroting 2012 voor de jaren 2012 tot en met 2017.
Alle afzonderlijke uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. worden toegelicht.
-
2.HET BELEID
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2012 (Voorjaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel |
Uitgaven |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1 |
Griffierechten |
12 |
|
2 |
Rechtsbijstand Civiel en Bestuur |
12 |
|
3 |
Rechtsbijstand Straf |
12 |
|
4 |
Interne herverdeling Dienst Justitiële Inrichtingen |
13 en 14 |
46 460 |
5 |
Straf gevangeniswezen |
13 |
14 900 |
6 |
Substantieel bezwarende functies en 2e carrière |
||
regeling |
13 en 14 |
22 200 |
|
7 |
Verlaging budget OM |
13 |
|
8 |
Internationale Politiesamenwerking |
23 |
10 877 |
9 |
Uitbreidingsplaatsen financieel-economische |
||
criminaliteit |
23 |
10 351 |
|
10 |
Centrale exploitatiekosten C2000-budget |
23 |
11 500 |
11 |
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie |
alle |
94 778 |
12 |
Tegenvaller Boeten en Transacties |
92 |
|
13 |
Eindejaarsmarge 2011 |
92 |
17 381 |
14 |
Prijsbijstelling 2011 |
92 |
|
15 |
Loonbijstelling 2012 |
92 |
40 896 |
16 |
Inkomensafhankelijke bijdrage |
92 |
18 600 |
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties: Uitgaven
1. Griffierechten
De bij Regeerakkoord voorgenomen verhoging van de griffierechten gaat niet door.
Om tekorten bij de rechtspraak op te lossen was de datum van inwerkingtreding van de verhoging vervroegd van 1 januari 2013 naar 1 juli 2012. Het niet doorgaan van de verhoging zorgt in 2012 voor een tekort van € 46 mln. aan de ontvangstenkant van de begroting, vanwege minder ontvangsten griffierechten. Ook zorgt dit voor een additioneel tekort van € 2 mln. bij de rechtspraak, vanwege het uitblijven van het instroombe-perkende effect dat met de verhoging gepaard zou gaan. Het tekort wordt door de Raad voor de Rechtspraak opgevangen. Voor een deel (circa € 29 mln.) is dat mogelijk doordat de recent bijgestelde prognose van de instroom (PMJ) voor het jaar 2012 lager is dan de beschikbare capaciteit. Voor het overige deel wordt een beroep gedaan op de aanwezige reserves bij de Raad voor de Rechtspraak.
2. Daling instroomramingen Rechtsbijstand civiel en bestuur
De rechtsbijstand civiel en bestuur laat een afname zien van het aantal toevoegingen ten opzichte van de beschikbare capaciteit. Daarnaast leidt de invoering van de korting van 5% op het tarief voor de gesubsidieerde rechtsbijstand per 1 januari 2012 tot een kostendaling. Ook als gevolg van de verhoging van de eigen bijdrage die moet worden betaald is het aantal lichte adviestoevoegingen afgenomen. De capaciteitsbehoefte voor de civiele toevoegingen laat de komende jaren een stijging zien, zo blijkt uit het Prognose Model Justitiële Ketens. Als gevolg van deze ontwikkelingen wordt voor 2012 en 2013 een capaciteitsoverschot geraamd.
3. Daling instroomramingen Rechtsbijstand straf
De rechtsbijstand straf laat een daling zien van het aantal toevoegingen bij de reguliere en ambthalve straftoevoegingen voor de jaren 2012 en 2013. Dit hangt samen met een afname in het totaal aantal verdachten van misdrijven. Op basis hiervan wordt een overschot in capaciteit verwacht. Op grond van het Prognose Model Justitiële Ketens wordt verwacht dat het capaciteitsoverschot vanaf 2014 zal omslaan in een tekort. Bij de Piketdiensten wordt een forse stijging geprognosticeerd als gevolg van de EHRM-arresten (Europees Hof voor de Rechten van de Mens) inzake Salduz en Panovits. Op grond hiervan mag een verdachte niet meer worden verhoord zonder voorafgaand in de gelegenheid te zijn gesteld een advocaat te raadplegen. De stijging van het aantal zaken die hierdoor wordt veroorzaakt is echter langzamer op gang gekomen dan eerder was geraamd.
4. Interne herverdeling Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van ruim € 46 mln. Deze interne herschikking is noodzakelijk teneinde de budgetten op de verschillende operationele doelstellingen in overeenstemming te brengen met de productie van de verschillende DJI-onderdelen. Per saldo blijft het budgettaire kader van DJI ongewijzigd.
5. Straf Gevangeniswezen
Het gevangeniswezen laat een stijging zien in de capaciteitsbehoefte die veroorzaakt wordt door een complexe combinatie van zowel bestaand als nieuw beleid. Dit leidt tot een tekort aan direct inzetbare celcapaciteit. Het tekort kan deels worden opgevangen door meer gebruik te maken van meerpersoonscellen en door het activeren van reservecapaciteit.
6. Substantieel Bezwarende Functies en Tweede carrière bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Van alle uitvoerende functies bij DJI valt 74% in de categorie Substantieel Bezwarende Functies (SBF). Dat wil zeggen dat medewerkers werkzaam in een dergelijke functie na hun zestigste levensjaar rechtspositioneel gebruik kunnen maken van de SBF-regeling. Sinds 1 januari 2006 is de Wet op de loonbelasting aangepast en gelden fiscale sancties voor de werkgever t.a.v. van regelingen die vervroegd uittreden mogelijk maken. De regeling Tweede carrière heeft als doel om het gebruik van de SBF-regeling te beperken, door de mobiliteit van medewerkers te bevorderen of door werknemers te helpen over te stappen naar een functie die niet substantieel bezwarend is en derhalve niet onder de bewuste regeling valt. Het Ministerie van VenJ is gehouden deze regelingen, voortkomend uit de CAO Rijk 2006, uit te voeren. De kosten voor deze regelingen komen -mede door de veranderingen die tijdens de laatste Cao-onderhandelingen zijn afgesproken- veel hoger uit dan destijds door de onderhandelaars voorzien. In 2012 bedragen de meerkosten € 22,2 mln. Deze kosten worden binnen de begroting van VenJ gedekt.
7. Verlaging budget Openbaar Ministerie
Als gevolg van dalende instroomcijfers wordt het budget van het OM met ruim € 29 mln. verlaagd.
8. Internationale Politiesamenwerking
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 10,8 mln. Deze interne herschikking is noodzakelijk teneinde het dossier internationale politiesamenwerking en civiele vredesmissies op de juiste operationele doelstelling te plaatsen.
9. Uitbreidingsplaatsen financieel-economische criminaliteit
Naar aanleiding van de evaluatie van de Schiedammer parkmoord is in 2006 het «Programma Versterking Opsporing en Vervolging (PVOV) gestart. Binnen PVOV is de afspraak dat 20% van de capaciteit in de recherche/opsporing zal bestaan uit een HBO of hogere opleiding in de uitvoering van de opsporing. Per 1 januari 2012 worden de gerealiseerde uitbreidingsplaatsen van financieel-economische criminaliteit structureel bekostigd uit de bijdragen aan de korpsen. Met deze technische mutatie wordt het budget van de politiekorpsen en KLPD met € 13 mln. verhoogd.
10. Centrale exploitatiekosten C2000-budget
De ministeries van Defensie, VWS en Financiën dragen voor in totaal € 11,5 mln. bij aan de centrale exploitatiekosten van het C2000-netwerk. De Koninklijke Marechaussee, ambulancezorg en de douane maken gebruik van dit netwerk.
11. Interne herverdeling Veiligheid en Justitie (VenJ)
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van ruim € 94 mln. De interne herschikking is noodzakelijk voor het oplossen van diverse interne VenJ-brede problematiek. Het merendeel is bestemd voor de tegenvaller op het dossier Boeten en Transacties.
12. Tegenvaller Boeten en Transacties
Op het dossier Boeten en Transacties wordt voor het jaar 2012 een forse tegenvaller verwacht. Er is sprake van minder staandehoudingen als gevolg van het afschaffen van de bonnenquota. Daarnaast is een afname van het aantal zaken bij trajectcontroles waarneembaar. Dit is het gevolg van een afname van het aantal vervoersbewegingen als gevolg van de economische crisis en niet optimale beschikbaarheid van de trajectcontrolesystemen. Dit tekort wordt binnen de VenJ-begroting gedekt.
13. Eindejaarsmarge 2011
In 2011 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig uitgeput. Conform de geldende begrotingsregels wordt dit budget toegevoegd aan de begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In totaal betreft het een bedrag van € 17,4 mln. Dit bedrag wordt over de verschillende dienstonderdelen verdeeld.
14. Prijsbijstelling 2011
De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde prijsbijstelling die in 2011 aan de VenJ-begroting is toegevoegd, is nog niet volledig verdeeld over de verschillen VenJ-onderdelen en staat nog gedeeltelijk gereserveerd op artikel 92. Een deel van deze prijsbijstelling ad € 21,2 mln. wordt ingezet ter dekking van de VenJ-problematiek. Zie ook de toelichting bij punt 11.
15. Loonbijstelling 2012
Met deze mutatie wordt een deel van de loonbijstelling 2012 aan de begroting van VenJ toegevoegd.
16. Inkomensafhankelijke bijdrage (IAB)
Met het oog op een evenwichtiger koopkrachtbeeld heeft het kabinet vorig jaar besloten om vanaf 2012 de grondslag van de Inkomensafhankelijke bijdrage in de Zorgverzekeringswet te verbreden onder gelijktijdige verlaging van het premiepercentage. Deze grondslagverbreding leidt per saldo tot hogere werkgeverslasten voor enkele overheidswerkgevers waaronder politie en rechterlijke macht, omdat de verbreding van de grondslag bij hen zwaarder weegt dan de verlaging van het premiepercentage. De overheidswerkgevers die vallen onder het referentiemodel worden gecompenseerd. Voor VenJ betreft deze compensatie € 18,6 mln., dit bedrag is doorverdeeld naar de betrokken VenJ-onderdelen.
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2012 (Voorjaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: 1 Griffierechten 2 Boeten en transacties 3 Outputfinanciering Dienst Justitiële Inrichting |
12 13 13 |
20 279 |
Ontvangsten 1. Griffierechten |
Zie toelichting bij de uitgaven.
2. Tegenvaller Boeten en Transacties
Op het dossier Boeten en Transacties doet zich een tegenvaller voor van € 102 mln. Er is sprake van minder staandehoudingen als gevolg van het afschaffen van de bonnenquota. Daarnaast is een afname van het aantal zaken bij trajectcontroles waarneembaar. Dit is het gevolg van een afname van het aantal vervoersbewegingen als gevolg van de economische crisis en niet optimale beschikbaarheid van de trajectcontrolesystemen.
3. Outputfinanciering Dienst Justitiële Inrichtingen
In 2011 was sprake van een lagere bezetting bij die Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar het moederdepartement. Deze middelen worden ingezet om de hogere kosten van de SBF-regeling en regeling Tweede carrière te dekken.
2.2 DE BELEIDSARTIKELEN
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
12 Rechtspleging en rechtsbijstand Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
|
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
||
Verplichtingen |
1 569 535 |
0 |
|
1 508 737 |
|
3 327 |
3 273 |
3 213 |
Waarvan garanties |
||||||||
Programma-uitgaven |
1 569 535 |
0 |
|
1 508 737 |
|
3 327 |
3 273 |
3 213 |
12.2 Adequate toegang tot |
||||||||
het rechtsbestel |
524 712 |
0 |
|
504 289 |
|
632 |
632 |
632 |
Waarvan juridisch verplicht |
504 289 |
|||||||
12.2.1 Raden voor |
||||||||
rechtsbijstand |
494 816 |
0 |
|
474 351 |
|
590 |
590 |
590 |
12.2.2 Overig |
29 896 |
0 |
42 |
29 938 |
42 |
42 |
42 |
42 |
12.3 Slagvaardige en |
||||||||
kwalitatief goede rechtsple- |
||||||||
ging |
1 044 823 |
0 |
|
1 004 448 |
3 743 |
2 695 |
2 641 |
2 581 |
Waarvan juridisch verplicht |
984 359 |
|||||||
12.3.1 Raad voor de |
||||||||
rechtspraak – |
||||||||
gerechten |
993 131 |
0 |
|
948 481 |
1 905 |
902 |
857 |
797 |
12.3.2 Hoge Raad |
36 009 |
0 |
3 796 |
39 805 |
1 626 |
1 598 |
1 589 |
1 589 |
12.3.3 Overige |
||||||||
diensten |
15 683 |
0 |
479 |
16 162 |
212 |
195 |
195 |
195 |
Ontvangsten |
302 882 |
0 |
|
256 882 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan Griffie- |
||||||||
ontvangsten |
295 026 |
0 |
|
249 026 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Mutaties uitgaven
Daling instroomramingen Rechtsbijstand civiel en bestuur
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Daling instroomramingen Rechtsbijstand straf
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
13 RECHTSHANDHAVING ENCRIMINALITEITSBESTRIJDING
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
|
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
||
Verplichtingen |
3 087 921 |
0 |
43 354 |
3 131 275 |
94 935 |
99 459 |
100 508 |
100 279 |
Waarvan garanties |
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
|
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
||
Programma-uitgaven |
3 086 921 |
0 |
43 354 |
3 130 275 |
94 935 |
99 459 |
100 508 |
100 279 |
13.1 Preventieve maatrege- |
||||||||
len |
33 186 |
0 |
|
31 788 |
|
591 |
392 |
1 100 |
Waarvan juridisch verplicht |
||||||||
13.1.1 Dienst Justis |
10 230 |
0 |
6 012 |
16 242 |
3 279 |
2 919 |
2 386 |
2 271 |
13.1.2 Overig |
22 956 |
0 |
|
15 546 |
|
|
|
|
13.3 Handhaving en |
||||||||
vervolging |
854 772 |
0 |
|
826 139 |
|
|
|
|
Waarvan juridisch verplicht |
||||||||
13.3.1 Rechtshandha- |
||||||||
ving |
124 276 |
0 |
|
123 574 |
|
|
|
|
13.3.2 Openbaar |
||||||||
Ministerie |
656 458 |
0 |
|
630 085 |
583 |
|
|
|
13.3.3 NFI |
74 038 |
0 |
|
72 480 |
|
|
|
|
13.4 Tenuitvoerlegging |
||||||||
strafrechtelijke sancties |
2 001 147 |
0 |
72 400 |
2 073 547 |
110 624 |
108 045 |
108 286 |
102 843 |
Waarvan juridisch verplicht |
||||||||
13.4.1 DJI- |
||||||||
gevangeniswezen- |
||||||||
regulier |
991 802 |
0 |
77 468 |
1 069 270 |
76 452 |
76 353 |
72 971 |
74 439 |
13.4.2 DJI- |
||||||||
Forensische zorg |
717 742 |
0 |
|
708 278 |
24 013 |
21 731 |
25 360 |
22 701 |
13.4.3 Reclassering |
278 830 |
0 |
|
277 430 |
4 336 |
4 010 |
4 005 |
|
13.4.5 CJIB |
5 553 |
0 |
5 927 |
11 480 |
5 981 |
5 976 |
5 973 |
5 971 |
13.4.6 Overig |
7 220 |
0 |
|
7 089 |
|
|
|
|
13.5 Slachtofferzorg |
46 758 |
0 |
323 |
47 081 |
1 593 |
1 543 |
1 543 |
1 542 |
Waarvan juridisch verplicht |
||||||||
13.5.1 Slachtoffer- |
||||||||
hulpbeleid |
22 619 |
0 |
536 |
23 155 |
1 608 |
1 583 |
1 583 |
1 583 |
13.5.2 Schadefonds |
||||||||
Geweldsmisdrijven |
||||||||
(SGM) |
24 139 |
0 |
|
23 926 |
|
|
|
|
13.6 Terrorismebestrijding |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
||||||||
13.6.1 NCTb |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
13.6.2 IND |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
1 042 047 |
0 |
|
960 326 |
|
|
0 |
0 |
Waarvan Boeten & |
||||||||
Transacties |
971 324 |
0 |
|
869 324 |
|
|
0 |
0 |
Waarvan Pluk ze |
35 820 |
0 |
0 |
35 820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem,Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB.
Toelichting op beleidsartikel 13 Mutaties uitgaven
Interne herverdeling Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Straf Gevangeniswezen
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Substantieel Bezwarende Functies en 2e carrière bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Bijdrage Centraal Justitieel Incasso bureau (CJIB), artikel 13.4
Als gevolg van de lagere instroom op het gebied van Boeten & Transacties valt ook de opbrengst van de doorbelasting van de administratiekosten lager uit. Hierdoor ontstaat een tekort bij het CJIB, waardoor een aanvullende bijdrage van € 6 mln. van het moederdepartement noodzakelijk is. Zie ook artikel 92.
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie (VenJ)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Eindejaarsmarge Homogene groep internationale samenwerking (HGIS), artikel 13.3
In 2011 is het HGIS-budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig uitgeput. Dit HGIS-budget wordt conform de geldende begrotingsregels toegevoegd aan het HGIS-budget voor 2012.
Mutaties Ontvangsten
Boeten en Transacties, artikel 13.4
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Dekking kosten Substantieel Bezwarende functies en 2e carrière
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
14 JEUGD
14 Jeugd Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
Verplichtingen |
889 779 |
Waarvan garanties |
|
Programma-uitgaven |
889 779 |
14.1 Uitvoering jeugdbe- |
|
scherming |
394 059 |
Waarvan juridisch verplicht |
|
14.1.1 RvdK – civiele |
|
maatregelen |
88 354 |
0 |
|
851 455 |
|
|
|
|
0 |
|
851 455 |
|
|
|
|
0 |
119 |
394 178 |
6 516 |
6 364 |
6 360 |
6 354 |
626
87 728
44
51
54
-
-60
0
Stand OB Mutaties Mutaties Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie 2016
2012 NvW en 1e suppl. suppl. 2013 (incl. 2014 (incl. 2015 (incl. (incl. NvW
amend. 2012 2012 NvW en NvW en NvW en en amend.)
amend.) amend.) amend.)
14.1.2 Landelijk bureau Inning Onderhoudsbijdrage
14.1.3 Bureau Jeugdzorg- voogdij en OTS
14.1.4 Overig
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd Waarvan juridisch verplicht
14.2.1 DJI – jeugd
14.2.2 RvdK – strafzaken
14.2.3 HALT
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering
14.2.5 DJJ – overig
14.3 Voogdij AMV’s Waarvan juridisch verplicht
14.3.1 NIDOS – opvang
Ontvangsten
3 538
294 529 7 638
471 153 272 052
82 616 12 776
68 204 35 505 24 567
24 567
2 800
1 083
4 621
0 |
|
291 138 |
3 685 |
3 388 |
3 387 |
0 |
3 053 |
10 691 |
2 784 |
3 028 |
3 028 |
0 |
|
429 372 |
|
|
|
0 |
|
237 873 |
|
|
|
0 |
4 774 |
87 390 |
1 300 |
799 |
795 |
0 |
|
12 194 |
|
|
|
0 |
1 210 |
69 414 |
1 714 |
1 641 |
1 641 |
0 |
|
22 501 |
|
|
|
0 |
3 338 |
27 905 |
3 519 |
3 492 |
3 491 |
0 |
3 338 |
27 905 |
3 519 |
3 492 |
3 491 |
0 |
2 443 |
5 243 |
0 |
0 |
0 |
3 387 3 028
-
-68 023
-
-64 920
791 - 503
1 641
-
-5 032
3 491
3 491
Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI’s). Ook de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en TBS-inrich-tingen alsmede de inkoop van forensisch zorg in het strafrechtelijk kader zijn onder het verplichte deel inbegrepen
Toelichting op beleidsartikel 14
Mutaties uitgaven
Interne herverdeling Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie (VenJ)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
21 CONTRATERRORISME- EN NATIONAAL VEILIGHEIDSBELEID
21 Contraterrorisme- en nationaal veiligheidsbeleid Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
||
2012 |
NvW |
en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en |
NvW en |
NvW en |
en amend.) |
|||
amend.) |
amend.) |
amend.) |
|||||||
Verplichtingen |
55 406 |
0 |
15 168 |
70 574 |
3 823 |
4 113 |
4 250 |
4 265 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
55 406 |
0 |
15 168 |
70 574 |
3 823 |
4 113 |
4 250 |
4 265 |
|
21.1 Nationale veiligheid |
9 763 |
0 |
6 134 |
15 897 |
2 342 |
2 518 |
2 526 |
2 526 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
0
3
0
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
||
2012 |
NvW |
en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en |
NvW en |
NvW en |
en amend.) |
|||
amend.) |
amend.) |
amend.) |
|||||||
21.1.1 Nationale |
|||||||||
veiligheid |
9 763 |
0 |
6 134 |
15 897 |
2 342 |
2 518 |
2 526 |
2 526 |
|
21.2 Nationaal crisiscentrum |
8 349 |
0 |
|
8 165 |
|
|
|
|
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
21.2.1 Nationale |
|||||||||
veiligheid |
8 349 |
0 |
|
8 165 |
|
|
|
|
|
21.3 Onderzoeksraad voor |
|||||||||
veiligheid |
11 175 |
0 |
11 |
11 186 |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
21.3.1 Nationale |
|||||||||
veiligheid |
11 175 |
0 |
11 |
11 186 |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
21.4 Terrorismebestrijding |
26 119 |
0 |
9 207 |
35 326 |
1 701 |
1 665 |
1 788 |
1 803 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
21.4.1 NCTb |
26 119 |
0 |
9 207 |
35 326 |
1 701 |
1 665 |
1 788 |
1 803 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
23 Veiligheidsregio’s en politie Budgettaire
Artikel 21: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisreponsorganisatie. Verder zijn middelen voor het identificeren en beoordelen van mogelijke dreigingen op de nationale veiligheid en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid onder het verplichte deel inbegrepen.
Toelichting op beleidsartikel 21
Mutaties uitgaven
Reallocatie Brandweer en GHOR, artikel 21.1
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 7,7 mln. voor het heralloceren van budget voor fysieke veiligheid en ICT voor de brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) naar de juiste operationele doelstelling. Zie ook artikel 25.
Herschikking budget Nationaal Coördinatie Terrorismebestrijding en Nationale Veiligheid, artikel 21.4
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 6,4 mln. in 2012. Met deze mutatie worden middelen bestemd voor de terrorismebestrijding op de juiste operationele doelstelling geplaatst. Zie ook artikel 91.
23 VEILIGHEIDSREGIO’S EN POLITIE
gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
Verplichtingen |
5 764 420 |
Waarvan garanties |
|
Programma-uitgaven |
5 466 020 |
23.1 Bekostiging politie |
|
(boven)regionaal |
4 323 876 |
Waarvan juridisch verplicht |
|
23.1.1 Veiligheidsre- |
|
gio’s en politie |
4 323 876 |
23.2 Bekostiging politie |
|
landelijk |
672 268 |
0 |
|
5 756 893 |
9 452 |
9 157 |
9 315 |
0 |
|
5 458 493 |
8 052 |
7 757 |
7 915 |
0 |
15 215 |
4 339 091 |
5 702 |
6 142 |
6 142 |
0 |
15 215 |
4 339 091 |
5 702 |
6 142 |
6 142 |
0 |
|
652 514 |
18 235 |
14 245 |
14 236 |
8 578
7 178
6 142
6 142 14 223
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
Waarvan juridisch verplicht 23.2.1 Veiligheidsre-gio’s en politie 672 268
23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio’s 295 196 Waarvan juridisch verplicht
23.3.1 Veiligheidsre-gio’s en politie 295 196
23.4 Bekostiging veiligheids-regio’s 174 680 Waarvan juridisch verplicht
23.4.1 Veiligheidsre-gio’s en politie 174 680
Ontvangsten 750
0 |
|
652 514 |
18 235 |
14 245 |
14 236 |
14 223 |
0 |
|
293 589 |
|
-11 616 |
|
|
0 |
|
293 589 |
|
|
|
|
0 |
|
173 299 |
|
|
|
|
0 |
|
173 299 |
|
|
|
|
0 |
0 |
750 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 23: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is onder ander gereserveerd voor de bekostiging van het politie- en brandweerkorps BES en de FPU/FLO uitkeringen van politiepersoneel. Verder dient budget gereserveerd te worden t.b.v. de bekostiging van het beheer van C2000.
Toelichting op beleidsartikel 23 Mutaties uitgaven
International Politiesamenwerking
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Centrale exploitatiekosten C2000-budget
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Reallocatie budget programma’s Bestuurlijke Aanpak en integrale Veiligheid
Van operationele doelstelling 23.1 «Bekostiging politie (boven) regionaal» wordt € 7,6 mln. overgeboekt naar de operationele doelstelling 25.1 «Veiligheid en bestuur». Het betreft een technische mutatie voor het heralloceren van budget voor de programma’s bestuurlijke Aanpak en Integrale Veiligheid. Zie ook artikel 25.
Technische bijstelling Voorziening tot samenwerking Politie Nederland
(VtsPN)
Ten behoeve van de dienstverlening van de VtsPN aan de korpsen wordt het budget op 23.1 gecentraliseerd. Derhalve wordt van artikel 23.2
€ 34 mln. overgeheveld naar artikel 23.1.
Inkomensafhankelijke bijdrage (IAB), artikelen 23.1, 23.2 en 23.4
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
25 VEILIGHEID EN BESTUUR
25 Veiligheid en bestuur Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
Verplichtingen
Waarvan garanties
34 599
Programma-uitgaven |
33 916 |
25.1 Veiligheid en bestuur |
7 172 |
Waarvan juridisch verplicht |
|
25.1.1 Veiligheid en |
|
bestuur |
7 172 |
25.2 Veiligheid, informatie |
|
en technologie |
26 744 |
Waarvan juridisch verplicht |
|
25.2.1 Veiligheid en |
|
bestuur |
26 744 |
Ontvangsten |
0 |
1 989
32 610
10 061
10 062
10 062
0 |
|
31 927 |
10 061 |
10 062 |
10 062 |
0 |
5 068 |
12 240 |
13 061 |
13 062 |
13 062 |
0 |
5 068 |
12 240 |
13 061 |
13 062 |
13 062 |
0 |
|
19 687 |
|
|
|
0 |
|
19 687 |
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 062
10 062
13 062
13 062
-
-3 000
-
-3 000
0
Artikel 25: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de uitvoering van het actieplan Overlast en Verloedering, de verdere opbouw van de Regionale Informatie- en Expertisecentra (Riec). Op gebied van ICT is budget gereserveerd voor uitvoering subsidieregeling Innovatie Maatschappelijke Veiligheid, bijdragen aan NCTb projecten voor Terrorisme en Radicalisering en afronding van het project 112.
Toelichting op beleidsartikel 25
Mutaties uitgaven
Reallocatie budget programma’s Bestuurlijke Aanpak en integrale Veiligheid
Van operationele doelstelling 23.1 «Bekostiging politie (boven) regionaal» wordt € 7,6 mln. overgeboekt naar de operationele doelstelling 25.1 «Veiligheid en bestuur». Het betreft een technische mutatie voor het heralloceren van budget voor de programma’s bestuurlijke Aanpak en Integrale Veiligheid. Zie ook artikel 23.
Reallocatie Brandweer en GHOR, artikelen 21.1 en 25.2
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 7,7 mln. voor het heralloceren van budget voor fysieke veiligheid en ICT voor de brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) naar de juiste operationele doelstelling. Zie ook artikel 21.
29 INSPECTIE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
29 Inspectie openbare orde en veiligheid Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
|
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
||
Verplichtingen |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
|
|
|
|
Waarvan garanties |
0
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
||
2012 |
NvW |
en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en |
NvW en |
NvW en |
en amend.) |
|||
amend.) |
amend.) |
amend.) |
|||||||
Programma-uitgaven |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
|
|
|
|
|
29.1 Toezicht onderzoek en |
|||||||||
aanbevelingen |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
|
|
|
|
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
29.1.1 IOOV |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
|
|
|
|
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
2.3 DE NIET-BELEIDSARTIKELEN
91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
||
2012 |
NvW |
en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en |
NvW en |
NvW en |
en amend.) |
|||
amend.) |
amend.) |
amend.) |
|||||||
Verplichtingen |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
|
|
|
|
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Apparaat-uitgaven |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
|
|
|
|
|
91.1 Apparaatsuitgaven |
|||||||||
kerndepartement |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
|
|
|
|
|
91.1.1 Effectieve |
|||||||||
besturing van het |
|||||||||
VenJ apparaat |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
|
|
|
|
|
Ontvangsten |
2 073 |
0 |
|
1 807 |
|
|
|
|
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
Herschikking budget Nationaal Coördinatie Terrorismebestrijding en Nationale Veiligheid
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 6,4 mln. in 2012. Met deze mutatie worden middelen bestemd voor de terrorismebestrijding op de juiste operationele doelstelling geplaatst. Zie ook artikel 21.
Eindejaarsmarge 2011
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»
International Politiesamenwerking
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»
92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
92 Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
||
2012 |
NvW |
en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en |
NvW en |
NvW en |
en amend.) |
|||
amend.) |
amend.) |
amend.) |
|||||||
Verplichtingen |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Apparaat-uitgaven |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
92.1 Nominaal en onvoor- |
|||||||||
zien |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
92.1.1 Nominaal en |
|||||||||
onvoorzien |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
Bijdrage Centraal Justitieel Incasso bureau (CJIB) Op operationeel doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» wordt het budgettaire kader van het CJIB met € 6 mln. verhoogd uit de nog niet uitgedeelde prijsbijstelling op artikel 92. Als gevolg van de lagere instroom op het gebied van Boeten en Transacties valt ook de opbrengst van de doorbelasting van de administratiekosten lager uit. Hierdoor ontstaat een tekort op de financiering bij CJIB, waardoor een aanvullende bijdrage van het moederdepartement noodzakelijk is. Zie ook artikel 13.
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Boete en Transacties
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Prijsbijstelling tranche 2011
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
93 GEHEIM
93 Geheim Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
||
2012 |
NvW |
en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
|
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en |
NvW en |
NvW en |
en amend.) |
|||
amend.) |
amend.) |
amend.) |
|||||||
Verplichtingen |
3 074 |
0 |
|
3 073 |
0 |
|
|
|
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
3 074 |
0 |
|
3 073 |
0 |
|
|
|
|
93.1 Geheim |
3 074 |
0 |
|
3 073 |
0 |
|
|
|
|
93.1.1 Geheime |
|||||||||
uitgaven |
3 074 |
0 |
|
3 073 |
0 |
|
|
|
Stand OB |
Mutaties |
Mutaties |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie 2016 |
2012 |
NvW en |
1e suppl. |
suppl. |
2013 (incl. |
2014 (incl. |
2015 (incl. |
(incl. NvW |
amend. |
2012 |
2012 |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
NvW en amend.) |
en amend.) |
Ontvangsten
Binnen dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
0
0
0
0
0
0
0
0