In gesprek met jonge bankiers over toekomst financiële sector

Met dank overgenomen van J.C. (Jan Kees) de Jager i, gepubliceerd op dinsdag 28 februari 2012.

Gisteren was ik weer op pad in eigen land na de drukke dagen in Brussel. Eén van mijn optredens was voor 125 jonge bankiers in het hart van de Amsterdamse Zuidas. Mijn belangrijkste boodschap aan hen was het herwinnen van vertrouwen in de financiële sector.

Er is de laatste jaren veel misgegaan bij banken en verzekeringsmaatschappijen. Financiële producten zijn te ingewikkeld. Bankiers en verzekeraars verliezen de klant uit het oog. Tegelijkertijd werden er wel excessieve bonussen uitgedeeld.

Gelukkig blijken de studenten niet blind voor deze problemen. Ik krijg veel vragen over wat nu de antwoorden zijn op de huidige crisis. Gaat u de banken nu scheiden of niet? Moet er meer of minder wetgeving komen? En, kunt u het vestigingsklimaat niet nog meer stimuleren? Allemaal goede vragen. Maar de weg uit de crisis betekent meer dan wetten en regels. Ik druk de studenten op het hart om ook zelf in de spiegel te kijken. De jeugd is de toekomst. Dat betekent dat de mentaliteitsverandering bij hen zelf vandaan moet komen. Daarom heb ik ze verteld dat ze de volgende wijsheid moeten volgen: “wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet“. Ik hoop, en verwacht, dat deze jonge generatie het “old boys network” echt gaat opschudden.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Rijksoverheid

Werkbezoek HFC/DSF - Vraaggesprek met HFC young professionals & DSF studenten

Maar betere regels blijven ook nodig. Daarom heb ik ook een bezoek gebracht op de werkvloer van een grote verzekeraar. Ik wil met mijn eigen ogen zien wat de verzekeraars in de praktijk doen met mijn nieuwe maatregelen. Hoe ze omgaan met het verbod op provisies die in het verleden hebben aangezet tot veel te dure producten en hoe men tot lagere kosten komt voor de klant. Mijn beeld is dat er veel werk wordt verzet. In de grote, drukke kantoortuinen heeft een medewerker laten zien hoe bijvoorbeeld een smartphone App de klant beter en transparanter informeert. Want juist door transparantie ontstaat vertrouwen.

Mijn dag begon trouwens op een unieke plek in Nederland: de verkeerstoren van Schiphol. Schiphol is een Staatsdeelneming en het aandeelhouderschap valt onder mij. Het was de eerste keer dat ik Schiphol in die hoedanigheid heb bezocht. Ondanks het grijze weer had ik een goed uitzicht over al het vliegverkeer. En het is druk bij Schiphol. In de verkeerstoren worden elke dag vele honderden vluchten uit alle hoeken van de wereld in goede banen geleid. En dat is een goed teken voor een belangrijke pilaar van de Nederlandse economie. We hebben gesproken over de vele uitdagingen in de luchtvaart en de strategie voor Schiphol.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Rijksoverheid

Werkbezoek Schiphol - Minister De Jager overziet met Jos Nijhuis (CEO Schiphol) het drukke vliegverkeer van Schiphol. Op de achtergrond kijkt Ruud Jolliffe (Shiftleader Schiphol) mee.

Het was mooi dat, tussen de Europese en binnenlandse financiële perikelen door, de werkbezoeken deze keer (na verschillende keren uitstel) konden doorgaan. Mijn werk voor de financiële sector gaat de komende tijd ook weer door, en wel in Den Haag. Binnenkort sta ik in de Tweede Kamer om te praten over nieuwe hervormingen voor de financiële sector.