COM(2011)942 - Coherent kader voor een groter vertrouwen in de digitale eengemaakte markt voor elektronische handel en onlinediensten
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE Een coherent kader voor een groter vertrouwen in de digitale eengemaakte markt voor elektronische handel en onlinedienstenofficiële Engelstalige titel
COMMISSION COMMUNICATION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS A coherent framework for building trust in the Digital Single Market for e-commerce and online servicesRechtsinstrument | Mededeling |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Initiatiefverslag (INI) |
COM-nummer119 | COM(2011)942 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | SEC(2011)1641; SEC(2011)1640 |
Procedurenummer121 | 2012/2030(INI) |
Celex-nummer122 | 52011DC0942 |
Document | 11-01-2012 |
---|---|
Online publicatie | 13-01-2012 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Onder 'onlinediensten' worden hier diensten verstaan die op afstand, langs elektronische weg, op verzoek van de persoon die de dienst ontvangt en tegen een vergoeding worden verleend. Elektronische handel in goederen (waaronder culturele goederen en geneesmiddelen) en diensten (waaronder onlinespellen) valt dus hieronder, naast sociale netwerksites, afstandsonderwijs enz. Onlinediensten die door overheidsdiensten worden aangeboden, vallen daarentegen niet onder deze analyse. Gemakshalve wordt hier de term 'onlinediensten' gebruikt, tenzij het expliciet om elektronische handel gaat.
- 2.Geheel van activiteiten dat verband houdt met de totstandbrenging en exploitatie van netwerken die toegang bieden tot internet, alsook de op internet aangeboden diensten (IP-telecommunicatie, vervaardiging en onderhoud van voor het web bestemd computermateriaal, activiteiten op het gebied van met het web gelieerde informaticadiensten en alle internetondersteunde activiteiten, gaande van elektronische handel tot onlinereclame).
- 3."Internet matters, the net's sweeping impact on growth, jobs, and prosperity", McKinsey Global Institute, mei 2011. Deze studie heeft betrekking op de genoemde landen, alsook op Brazilië, China en India.
- 4.Dat is sinds 2000 het geval voor Frankrijk. "L'impact d'Internet sur l'économie française", McKinsey, maart 2011.
- 5.Aan- en verkopen op internetsites of elektronische systemen, met uitzondering van de verzending van bestellingen die handmatig worden ingetikt (definitie van Eurostat en de OESO).
- 6.Vijfde consumentenscorebord in de interne markt, Europese Commissie, maart 2011, zie: ec.europa.eu/consumers/consumer_research/editions
- 7.Copenhagen Economics, 'The Economic Impact of a European Digital Single Market', maart 2010.
- 8.Mededeling van de Commissie "EUROPA 2020
- 9.'Turning local: from Madrid to Moscow, the Internet is going native', Boston Consulting Group, september 2011.
- 10.Mededeling van de Commissie 'Een digitale agenda voor Europa', COM(2010) 245.
- 11.Zoals het voorstel voor een verordening betreffende het gemeenschappelijk Europees kooprecht, het voorstel voor een richtlijn inzake alternatieve geschillenbeslechting en het voorstel tot wijziging van de richtlijn betreffende het hergebruik van overheidsinformatie. Zie in dit verband het jaarlijkse voortgangsverslag van 22 dec 2011,ec.europa.eu/information_society/digital-agenda
- 12.COM(2009) 557 definitief.
- 13.COM(2011) 815 definitief.
- 14.Aangenomen wordt dat als consumenten online op de binnenlandse markt kopen, ze dubbel zoveel keuze hebben dan wanneer ze helemaal niet online kopen. Indien ze in de gehele Europese Unie online kopen, hebben ze zelfs zestien maal meer keuze.
- 15.Werkdocument van de diensten van de Commissie 'Bringing e-commerce benefits to consumers', bijlage 2 bij deze mededeling.
- 16.Indien verkopers een grotere keuze kunnen aanbieden, kan het totale bedrag van de verkoop van producten waarnaar weinig vraag is of die slechts in beperkte mate worden verkocht, een marktaandeel vertegenwoordigen dat ten minste gelijk is aan dat van producten die het best verkopen.
- 17.Weber, Koomey, Matthews ,"The energy and climate change impact of different music delivery methods", Final report to Microsoft Corporation and Intel Corporation.
- 18.Mededeling van de Commissie "Akte voor de interne markt: twaalf hefbomen voor het stimuleren van de groei en het versterken van het vertrouwen
- 19.De Commissie zal erop toezien dat elke actie die in het kader van deze mededeling wordt ondernomen, in overeenstemming is met het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie.
- 20.Richtlijn 2000/31/EG van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2000 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij, met name de elektronische handel, in de interne markt, Publicatieblad L 178 van 17.7.2000, blz. 1. Met deze richtlijn wordt beoogd de ontwikkeling van deze diensten te bevorderen, met name door de toepassing van de clausule van het land van herkomst, van verplichtingen tot informatie van de consument, van een regeling voor commerciële communicatie langs elektronische weg en van bepalingen inzake elektronische contracten en de aansprakelijkheid van internetdienstverleners die als tussenpersoon optreden.
- 21.Het betreft een beveiligde meertalige onlinetoepassing waarmee bevoegde autoriteiten van de Europese Economische Ruimte gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren.
- 22.Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt, Publicatieblad L 376 van 27.12.2006, blz. 36.
- 23.Verordening (EU) nr. 330/2010 van de Commissie van 20 april 2010 betreffende de toepassing van artikel 101, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op groepen verticale overeenkomsten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen, Publicatieblad L 102 van 23 april 2010, blz. 1.
- 24.COM(2011) 222 definitief.
- 25.De verkoop van digitale muziek vertegenwoordigt 19% van het totaal in Europa, tegen 50% in de Verenigde Staten en 25% in Japan (bron: IFPI Recording Industry in Numbers, 2011).
- 26.Mededeling van de Commissie "Een eengemaakte markt voor intellectuele-eigendomsrechten
- 27.COM(2011) 851 definitief.
- 28.Wat diensten betreft, moeten ondernemingen bijvoorbeeld weten vanaf welke op nationaal niveau vastgestelde drempels zij verplicht zijn zich te registreren in de lidstaat waar de verkoop plaatsvindt. Bovendien moeten zij ook de daaruit voortvloeiende administratieve lasten dragen.
- 29.Arrest van 4 oktober 2001, gevoegde zaken C-403/08 en C-429/08. Het arrest stelt dat op grond van het beginsel van het vrij verrichten van diensten de invoer, de verkoop en het grensoverschrijdend gebruik van een satelliettelevisieabonnement niet mogen worden verboden.
- 30.Zo weet slechts 29% van de handelaars waar ze informatie of advies kunnen vinden over de in andere Europese landen geldende wetgeving inzake de bescherming van de consument. 72% van de verkopers op afstand is niet op de hoogte van de juiste bedenktijd voor verkopen op afstand in hun eigen land. Bron: Flash Eurobarometer 300, 'Retailers attitudes towards cross-border trade and consumer protection', 2011.
- 31.'Consumer market study on the functioning of e-commerce and internet market and selling techniques in the retail of goods', CIVIC consulting, 2011.
- 32.'Cross-border online shopping: how safe and easy is it?', ECC-Net, oktober 2011.
- 33.Bijvoorbeeld uitdrukkelijke aanvaarding van de algemene verkoopvoorwaarden, bevestiging van de bestelling via e-mail en op het scherm enz.
- 34.Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten, Publicatieblad L 304 van 22.11.2011, blz. 64.
- 35.Europese Consumentenagenda, initiatief 17, bijlage bij de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's met als titel 'Werkprogramma van de Commissie voor 2012', COM(2011) 777 definitief/2.
- 36.Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, Publicatieblad L 281 van 23.11.1995, blz. 31.
- 37.Groenboek over onlinegokken op de interne markt, COM(2011) 128 definitief.
- 38.Een paar jaar geleden werkte meer dan 85% van de bijna 15 000 spellensites die in Europa actief zijn, zonder enige licentie. Bron: Cyber-criminality in Online Gaming, witboek van CERT-LEXSI, (Laboratoire d'Expertise en Securité Informatique), juli 2006.
- 39.Richtlijn 2011/62/EU van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2011 tot wijziging van Richtlijn 2001/83/EG tot vaststelling van een communautair wetboek betreffende geneesmiddelen voor menselijk gebruik, om te verhinderen dat vervalste geneesmiddelen in de legale distributieketen belanden, Publicatieblad L 174 van 1.7.2011, blz. 74.
- 40.Conventie van 28 oktober 2011 inzake de namaak van geneesmiddelen en gelijkaardige inbreuken die de volksgezondheid bedreigen.
- 41.Raad (JBZ) van 9 en 10 juni 2011.
- 42.In de hierboven vermelde digitale strategie voor Europa worden de veiligheid van betalingen, het vertrouwen, het respect van de privacy en het gebrek aan toegang aangemerkt als de belangrijkste punten van zorg voor consumenten die online wensen te kopen.
- 43.Eurostat Household survey 2009.
- 44.Betalingen via internet geschieden veelal met betaal- of kredietkaarten, elektronische betaaloplossingen of een telefoon (m-betalingen).
- 45.'Privacy by design'-principe.
- 46.Eurostat Household survey 2009.
- 47.Meldings- en actieprocedures zijn de procedures die worden gevolgd door internetdienstverleners die als tussenpersoon optreden om tegen illegale inhoud op te treden na ontvangst van een melding. De door de tussenpersoon ondernomen actie kan bijvoorbeeld de vorm aannemen van de verwijdering van de illegale inhoud, de blokkering van deze inhoud of de toezending van een verzoek tot vrijwillige verwijdering van de illegale inhoud aan de personen die deze inhoud online hebben geplaatst. Dit initiatief zal geen afbreuk doen aan meer gedetailleerde initiatieven op bepaalde terreinen, maar zou deze daarentegen moeten bevorderen. Zo eist het in mei 2011 tussen de voornaamste rechthebbenden en internetplatforms gesloten Europees protocol betreffende de onlineverkoop van namaakproducten naast een meldings- en verwijderingssysteem ook dat actie tegen herhaalde inbreuken worden ondernomen en dat preventieve en proactieve maatregelen worden getroffen. Zie: ec.europa.eu/internal_market/iprenforcement/docs
- 48.Richtlijn 2004/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten, Publicatieblad L 195 van 2.6.2004, blz. 16.
- 49.En dat ondanks het bestaan van een Europese procedure voor geringe vorderingen, zie Verordening (EG) nr. 861/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 11 juli 2007 tot vaststelling van een Europese procedure voor geringe vorderingen, Publicatieblad L 199 van 31.7.2007, blz. 1.
- 50.Bekend onder de naam Alternative dispute resolution (ADR)/On line dispute resolution (ODR).
- 51.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (Richtlijn ADR consumenten), COM(2011) 793, en voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen (Verordening ODR consumenten), COM(2011) 794.
- 52.De ADR-ODR-voorstellen maken deel uit van de twaalf sleutelacties in de Single Market Act die het Europees Parlement en de Raad reeds hebben beloofd aan een versnelde behandeling te zullen onderwerpen (Jaarlijkse groeianalyse 2012, COM(2011) 815 definitief).
- 53.Het voorstel betreffende de onlinebeslechting van geschillen tussen ondernemingen is voor 2012 gepland.
- 54.Na uitvoering van een effectbeoordeling zal de aard van het initiatief worden bepaald.
- 55.In 2020 moeten alle Europeanen toegang hebben tot snel internet (meer dan 30 Mbps) en moet ten minste 50% van de huishoudens beschikken over een internetverbinding van meer dan 100Mbps.
- 56.Onverminderd de staatssteunregels, wat ook geldt voor alle andere initiatieven die in deze mededeling zijn vermeld.
- 57.Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2011 tot vaststelling van de Connecting Europe Facility, COM(2011) 665 definitief.
- 58.COM(2010) 471 definitief.
- 59.Communautaire richtsnoeren voor de toepassing van de staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken, Publicatieblad C 235 van 30.9.2009, blz. 7.
- 60.Onder 'onlinediensten' worden hier diensten verstaan die op afstand, langs elektronische weg, op verzoek van de persoon die de dienst ontvangt en tegen een vergoeding worden verleend. Elektronische handel in goederen (waaronder culturele goederen en geneesmiddelen) en diensten (waaronder onlinespellen) valt dus hieronder, naast sociale netwerksites, afstandsonderwijs enz. Onlinediensten die door overheidsdiensten worden aangeboden, vallen daarentegen niet onder deze analyse. Gemakshalve wordt hier de term 'onlinediensten' gebruikt, tenzij het expliciet om elektronische handel gaat.
- 61.Geheel van activiteiten dat verband houdt met de totstandbrenging en exploitatie van netwerken die toegang bieden tot internet, alsook de op internet aangeboden diensten (IP-telecommunicatie, vervaardiging en onderhoud van voor het web bestemd computermateriaal, activiteiten op het gebied van met het web gelieerde informaticadiensten en alle internetondersteunde activiteiten, gaande van elektronische handel tot onlinereclame).
- 62."Internet matters, the net's sweeping impact on growth, jobs, and prosperity", McKinsey Global Institute, mei 2011. Deze studie heeft betrekking op de genoemde landen, alsook op Brazilië, China en India.
- 63.Dat is sinds 2000 het geval voor Frankrijk. "L'impact d'Internet sur l'économie française", McKinsey, maart 2011.
- 64.Aan- en verkopen op internetsites of elektronische systemen, met uitzondering van de verzending van bestellingen die handmatig worden ingetikt (definitie van Eurostat en de OESO).
- 65.Vijfde consumentenscorebord in de interne markt, Europese Commissie, maart 2011, zie: ec.europa.eu/consumers/consumer_research/editions
- 66.Copenhagen Economics, 'The Economic Impact of a European Digital Single Market', maart 2010.
- 67.Mededeling van de Commissie "EUROPA 2020
- 68.'Turning local: from Madrid to Moscow, the Internet is going native', Boston Consulting Group, september 2011.
- 69.Mededeling van de Commissie 'Een digitale agenda voor Europa', COM(2010) 245.
- 70.Zoals het voorstel voor een verordening betreffende het gemeenschappelijk Europees kooprecht, het voorstel voor een richtlijn inzake alternatieve geschillenbeslechting en het voorstel tot wijziging van de richtlijn betreffende het hergebruik van overheidsinformatie. Zie in dit verband het jaarlijkse voortgangsverslag van 22 dec 2011,ec.europa.eu/information_society/digital-agenda
- 71.COM(2009) 557 definitief.
- 72.COM(2011) 815 definitief.
- 73.Aangenomen wordt dat als consumenten online op de binnenlandse markt kopen, ze dubbel zoveel keuze hebben dan wanneer ze helemaal niet online kopen. Indien ze in de gehele Europese Unie online kopen, hebben ze zelfs zestien maal meer keuze.
- 74.Werkdocument van de diensten van de Commissie 'Bringing e-commerce benefits to consumers', bijlage 2 bij deze mededeling.
- 75.Indien verkopers een grotere keuze kunnen aanbieden, kan het totale bedrag van de verkoop van producten waarnaar weinig vraag is of die slechts in beperkte mate worden verkocht, een marktaandeel vertegenwoordigen dat ten minste gelijk is aan dat van producten die het best verkopen.
- 76.Weber, Koomey, Matthews ,"The energy and climate change impact of different music delivery methods", Final report to Microsoft Corporation and Intel Corporation.
- 77.Mededeling van de Commissie "Akte voor de interne markt: twaalf hefbomen voor het stimuleren van de groei en het versterken van het vertrouwen
- 78.De Commissie zal erop toezien dat elke actie die in het kader van deze mededeling wordt ondernomen, in overeenstemming is met het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie.
- 79.Richtlijn 2000/31/EG van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2000 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij, met name de elektronische handel, in de interne markt, Publicatieblad L 178 van 17.7.2000, blz. 1. Met deze richtlijn wordt beoogd de ontwikkeling van deze diensten te bevorderen, met name door de toepassing van de clausule van het land van herkomst, van verplichtingen tot informatie van de consument, van een regeling voor commerciële communicatie langs elektronische weg en van bepalingen inzake elektronische contracten en de aansprakelijkheid van internetdienstverleners die als tussenpersoon optreden.
- 80.Het betreft een beveiligde meertalige onlinetoepassing waarmee bevoegde autoriteiten van de Europese Economische Ruimte gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren.
- 81.Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt, Publicatieblad L 376 van 27.12.2006, blz. 36.
- 82.Verordening (EU) nr. 330/2010 van de Commissie van 20 april 2010 betreffende de toepassing van artikel 101, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op groepen verticale overeenkomsten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen, Publicatieblad L 102 van 23 april 2010, blz. 1.
- 83.COM(2011) 222 definitief.
- 84.De verkoop van digitale muziek vertegenwoordigt 19% van het totaal in Europa, tegen 50% in de Verenigde Staten en 25% in Japan (bron: IFPI Recording Industry in Numbers, 2011).
- 85.Mededeling van de Commissie "Een eengemaakte markt voor intellectuele-eigendomsrechten
- 86.COM(2011) 851 definitief.
- 87.Wat diensten betreft, moeten ondernemingen bijvoorbeeld weten vanaf welke op nationaal niveau vastgestelde drempels zij verplicht zijn zich te registreren in de lidstaat waar de verkoop plaatsvindt. Bovendien moeten zij ook de daaruit voortvloeiende administratieve lasten dragen.
- 88.Arrest van 4 oktober 2001, gevoegde zaken C-403/08 en C-429/08. Het arrest stelt dat op grond van het beginsel van het vrij verrichten van diensten de invoer, de verkoop en het grensoverschrijdend gebruik van een satelliettelevisieabonnement niet mogen worden verboden.
- 89.Zo weet slechts 29% van de handelaars waar ze informatie of advies kunnen vinden over de in andere Europese landen geldende wetgeving inzake de bescherming van de consument. 72% van de verkopers op afstand is niet op de hoogte van de juiste bedenktijd voor verkopen op afstand in hun eigen land. Bron: Flash Eurobarometer 300, 'Retailers attitudes towards cross-border trade and consumer protection', 2011.
- 90.'Consumer market study on the functioning of e-commerce and internet market and selling techniques in the retail of goods', CIVIC consulting, 2011.
- 91.'Cross-border online shopping: how safe and easy is it?', ECC-Net, oktober 2011.
- 92.Bijvoorbeeld uitdrukkelijke aanvaarding van de algemene verkoopvoorwaarden, bevestiging van de bestelling via e-mail en op het scherm enz.
- 93.Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten, Publicatieblad L 304 van 22.11.2011, blz. 64.
- 94.Europese Consumentenagenda, initiatief 17, bijlage bij de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's met als titel 'Werkprogramma van de Commissie voor 2012', COM(2011) 777 definitief/2.
- 95.Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, Publicatieblad L 281 van 23.11.1995, blz. 31.
- 96.Groenboek over onlinegokken op de interne markt, COM(2011) 128 definitief.
- 97.Een paar jaar geleden werkte meer dan 85% van de bijna 15 000 spellensites die in Europa actief zijn, zonder enige licentie. Bron: Cyber-criminality in Online Gaming, witboek van CERT-LEXSI, (Laboratoire d'Expertise en Securité Informatique), juli 2006.
- 98.Richtlijn 2011/62/EU van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2011 tot wijziging van Richtlijn 2001/83/EG tot vaststelling van een communautair wetboek betreffende geneesmiddelen voor menselijk gebruik, om te verhinderen dat vervalste geneesmiddelen in de legale distributieketen belanden, Publicatieblad L 174 van 1.7.2011, blz. 74.
- 99.Conventie van 28 oktober 2011 inzake de namaak van geneesmiddelen en gelijkaardige inbreuken die de volksgezondheid bedreigen.
- 100.Raad (JBZ) van 9 en 10 juni 2011.
- 101.In de hierboven vermelde digitale strategie voor Europa worden de veiligheid van betalingen, het vertrouwen, het respect van de privacy en het gebrek aan toegang aangemerkt als de belangrijkste punten van zorg voor consumenten die online wensen te kopen.
- 102.Eurostat Household survey 2009.
- 103.Betalingen via internet geschieden veelal met betaal- of kredietkaarten, elektronische betaaloplossingen of een telefoon (m-betalingen).
- 104.'Privacy by design'-principe.
- 105.Eurostat Household survey 2009.
- 106.Meldings- en actieprocedures zijn de procedures die worden gevolgd door internetdienstverleners die als tussenpersoon optreden om tegen illegale inhoud op te treden na ontvangst van een melding. De door de tussenpersoon ondernomen actie kan bijvoorbeeld de vorm aannemen van de verwijdering van de illegale inhoud, de blokkering van deze inhoud of de toezending van een verzoek tot vrijwillige verwijdering van de illegale inhoud aan de personen die deze inhoud online hebben geplaatst. Dit initiatief zal geen afbreuk doen aan meer gedetailleerde initiatieven op bepaalde terreinen, maar zou deze daarentegen moeten bevorderen. Zo eist het in mei 2011 tussen de voornaamste rechthebbenden en internetplatforms gesloten Europees protocol betreffende de onlineverkoop van namaakproducten naast een meldings- en verwijderingssysteem ook dat actie tegen herhaalde inbreuken worden ondernomen en dat preventieve en proactieve maatregelen worden getroffen. Zie: ec.europa.eu/internal_market/iprenforcement/docs
- 107.Richtlijn 2004/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten, Publicatieblad L 195 van 2.6.2004, blz. 16.
- 108.En dat ondanks het bestaan van een Europese procedure voor geringe vorderingen, zie Verordening (EG) nr. 861/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 11 juli 2007 tot vaststelling van een Europese procedure voor geringe vorderingen, Publicatieblad L 199 van 31.7.2007, blz. 1.
- 109.Bekend onder de naam Alternative dispute resolution (ADR)/On line dispute resolution (ODR).
- 110.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (Richtlijn ADR consumenten), COM(2011) 793, en voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen (Verordening ODR consumenten), COM(2011) 794.
- 111.De ADR-ODR-voorstellen maken deel uit van de twaalf sleutelacties in de Single Market Act die het Europees Parlement en de Raad reeds hebben beloofd aan een versnelde behandeling te zullen onderwerpen (Jaarlijkse groeianalyse 2012, COM(2011) 815 definitief).
- 112.Het voorstel betreffende de onlinebeslechting van geschillen tussen ondernemingen is voor 2012 gepland.
- 113.Na uitvoering van een effectbeoordeling zal de aard van het initiatief worden bepaald.
- 114.In 2020 moeten alle Europeanen toegang hebben tot snel internet (meer dan 30 Mbps) en moet ten minste 50% van de huishoudens beschikken over een internetverbinding van meer dan 100Mbps.
- 115.Onverminderd de staatssteunregels, wat ook geldt voor alle andere initiatieven die in deze mededeling zijn vermeld.
- 116.Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2011 tot vaststelling van de Connecting Europe Facility, COM(2011) 665 definitief.
- 117.COM(2010) 471 definitief.
- 118.Communautaire richtsnoeren voor de toepassing van de staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken, Publicatieblad C 235 van 30.9.2009, blz.
- 119.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 120.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 121.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 122.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 123.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.