Besluit 2011/417 - Intrekking van Besluit 2010/408/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Finland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 16 juli 2011 gepubliceerd en is op 18 juli 2011 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

2011/417/EU: Besluit van de Raad van 12 juli 2011 tot intrekking van Besluit 2010/408/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Finland

officiële Engelstalige titel

2011/417/EU: Council Decision of 12 July 2011 abrogating Decision 2010/408/EU on the existence of an excessive deficit in Finland
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2011/417
Origineel voorstel SEC(2011)857
Celex-nummer i 32011D0417

3.

Key dates

Document 12-07-2011
Bekendmaking in Publicatieblad 16-07-2011; PB L 187 p. 27-28
Inwerkingtreding 18-07-2011; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 18-07-2011

4.

Wettekst

16.7.2011   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 187/27

 

BESLUIT VAN DE RAAD

van 12 juli 2011

tot intrekking van Besluit 2010/408/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Finland

(2011/417/EU)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Besluit 2010/408/EU (1) heeft de Raad, op voorstel van de Commissie overeenkomstig artikel 126, lid 6, van het Verdrag, besloten dat in Finland een buitensporig tekort bestond. In Besluit 2010/408/EU stelde de Raad vast dat voor 2010 gemikt werd op een overheidstekort van 4,1 % van het bbp en dat daarmee de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 3 % van het bbp werd overschreden, terwijl de bruto overheidsschuld zou uitkomen op 49,9 % van het bbp, ruim onder de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 60 % van het bbp.

 

(2)

Overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad van 7 juli 1997 over de bespoediging en verduidelijking van de tenuitvoerlegging van de procedure bij buitensporige tekorten (2) heeft de Raad op 13 juli 2010 op aanbeveling van de Commissie een aanbeveling tot Finland gericht waarin het land werd verzocht om uiterlijk in 2011 aan de heersende buitensporigtekortsituatie een einde te maken. De aanbeveling is openbaar gemaakt.

 

(3)

Volgens artikel 126, lid 12, van het Verdrag moet een besluit van de Raad betreffende het bestaan van een buitensporig tekort worden ingetrokken indien de Raad van oordeel is dat het buitensporige tekort in de betrokken lidstaat is gecorrigeerd.

 

(4)

Overeenkomstig artikel 4 van het aan de Verdragen gehechte Protocol (nr. 12) betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde gegevens. In het kader van de toepassing van dit protocol dienen de lidstaten ingevolge artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad van 25 mei 2009 betreffende de toepassing van het aan het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten (3) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, gegevens te verstrekken over het overheidstekort en de overheidsschuld, alsook over andere, daarmee samenhangende variabelen.

 

(5)

Uit de gegevens die de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 479/2009 na de vóór 1 april 2011 door Finland gedane kennisgeving heeft verstrekt en uit de voorjaarsprognoses 2011 van de diensten van de Commissie kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

 

Terwijl in de BTP-kennisgeving van april 2010 uitgegaan werd van een tekort van 4,1 % van het bbp in 2010, was het werkelijke resultaat aanzienlijk beter, namelijk een tekort van 2,5 % van het bbp.

 

Dat het tekort lager is dan verwacht is voornamelijk te verklaren uit de sterker dan verwachte economische groei en een verbeterde situatie op de arbeidsmarkt waardoor de belastingopbrengsten (met name de opbrengsten uit de btw en de inkomstenbelasting) toenamen, terwijl de groei van de uitgaven over het algemeen beperkt bleef.

 

Volgens de voorjaarsprognoses voor 2011 van de diensten van de Commissie zal het tekort in 2011 verder dalen tot 1 % van het bbp. In de actualisering 2011 van het stabiliteitsprogramma wordt eveneens uitgegaan van een tekort van 0,9 % van het bbp in 2011. De verbetering van het begrotingssaldo van het voorgaande jaar wordt veroorzaakt door conjunctuurfactoren, die de verwachte voortzetting van de relatief robuuste economische activiteit weerspiegelen, en een aantal discretionaire belastingverhogingen...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.