Richtlijn 2007/59 - Certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de EG besturen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn is op 3 december 2007 gepubliceerd, is op 4 december 2007 in werking getreden en moest uiterlijk op 3 december 2009 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2007/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 inzake de certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de Gemeenschap besturen

officiële Engelstalige titel

Directive 2007/59/EC of the European Parliament and of the Council of 23 October 2007 on the certification of train drivers operating locomotives and trains on the railway system in the Community
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2007/59
Origineel voorstel COM(2004)142 NLEN
Celex-nummer63 32007L0059

3.

Key dates

Document 23-10-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 03-12-2007; OJ L 315, 3.12.2007,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 003
Inwerkingtreding 04-12-2007; in werking zie art 38
Einde geldigheid 31-12-9999
Omzetting 03-12-2009; ten laatste zie art. 36.1

4.

Wettekst

3.12.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 315/51

 

RICHTLIJN 2007/59/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 23 oktober 2007

inzake de certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de Gemeenschap besturen

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71,

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag, en gezien de gemeenschappelijke ontwerptekst die op 31 juli 2007 is goedgekeurd door het Bemiddelingscomité (3),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Richtlijn 2004/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake de veiligheid op de communautaire spoorwegen (4) schrijft voor dat infrastructuurbeheerders en spoorwegondernemingen hun veiligheidsmanagementsysteem zodanig tot stand brengen dat het spoorwegsysteem ten minste in staat is de gemeenschappelijke veiligheidsdoelen te halen, en voldoet aan de nationale veiligheidsvoorschriften en aan de in de technische specificaties inzake interoperabiliteit (TSI) vastgelegde veiligheidseisen, alsmede dat de desbetreffende gemeenschappelijke veiligheidsmethoden worden toegepast. Deze veiligheidsmanagementsystemen voorzien onder meer in opleidingsprogramma’s en -systemen die ervoor zorgen dat de vakbekwaamheid van het personeel op peil wordt gehouden en dat taken op passende wijze worden vervuld.

 

(2)

Richtlijn 2004/49/EG bepaalt dat een spoorwegonderneming, teneinde toegang te krijgen tot spoorweginfrastructuur, moet beschikken over een veiligheidscertificaat.

 

(3)

Krachtens Richtlijn 91/440/EEG van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap (5) hebben spoorwegondernemingen met een vergunning, met ingang van 15 maart 2003, recht op toegang tot het Europese netwerk voor internationale goederenvervoersdiensten per spoor gehad en zullen zij, uiterlijk vanaf 2007, recht op toegang tot het volledige netwerk voor binnenlandse en internationale goederenvervoersdiensten hebben. Deze geleidelijke uitbreiding van de toegangsrechten zal onvermijdelijk leiden tot een toename in de verplaatsing van machinisten over de nationale grenzen heen, resulterend in een toenemende vraag naar bestuurders die zijn opgeleid en bevoegd om in meer dan één lidstaat te rijden.

 

(4)

Uit een door de Commissie in 2002 uitgevoerde studie is gebleken dat de wetten van de lidstaten inzake de vereisten voor de certificering van machinisten aanmerkelijk verschillen. Er moeten daarom communautaire voorschriften voor de certificering van machinisten worden aangenomen om deze verschillen weg te werken en het huidige hoge veiligheidsniveau van het communautaire spoorwegsysteem te handhaven.

 

(5)

Dergelijke communautaire voorschriften moeten ook bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van het communautair beleid inzake het vrije verkeer van werknemers, de vrijheid van vestiging alsmede de vrijheid om diensten te verlenen in de context van het gemeenschappelijk vervoersbeleid, en moeten tegelijkertijd concurrentievervalsing voorkomen.

 

(6)

Deze gemeenschappelijke bepalingen moeten het vooral gemakkelijker maken voor machinisten om zich van de ene lidstaat naar de andere te verplaatsen, maar ook van de ene spoorwegonderneming naar de andere, en in het algemeen bevorderen dat de vergunning en het geharmoniseerde aanvullende het bevoegdheidsbewijs door alle belanghebbenden in de spoorwegsector worden erkend. Hiertoe is het van fundamenteel belang dat in de bepalingen minimumeisen worden vastgelegd, waar aanvragers aan moeten voldoen om de vergunning en de geharmoniseerde aanvullende...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2004)142 - Certificering van het treinpersoneel belast met de besturing van locomotieven en treinen op het spoorwegnet van de EG
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit64

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Richtlijn 2001/12/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap, Richtlijn 2001/13/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 tot wijziging van Richtlijn 95/18/EG van de Raad van 19 juni 1995 betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen en Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur alsmede inzake veiligheidscertificering, PB L 75 van 15 maart 2001.

     
  • 2. 
    Richtlijn 96/48/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de interoperabiliteit van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem, PB L 235 van 17 september 1996 en Richtlijn 2001/16/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2001 betreffende de interoperabiliteit van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, PB L 110 van 20 april 2001.

     
  • 3. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Naar een geïntegreerde Europese spoorverkeersruimte, COM(2002) 18.

     
  • 4. 
    Dit comité is opgericht in 1984 met als taak de Commissie te assisteren bij de uitstippeling en tenuitvoerlegging van het communautaire sociaal beleid ter verbetering en harmonisering van de levensomstandigheden en arbeidsvoorwaarden bij de spoorwegen.

     
  • 5. 
    Studiegroep Interoperabiliteit van het Paritair Comité voor de spoorwegen, Studiegroep nr. 1: Sociale aspecten van het Europese spoorwegbeleid, oktober 1996.

     
  • 6. 
    Railway Social Dialogue (ETF/CER), Joint Study Group on Interoperability, Final Report, maart 2000.

     
  • 7. 
    Overeenkomst tussen de CER en de ETF over het Europese rijbewijs voor bestuurders op grensoverschrijdende interoperabele diensten, 27 januari 2004.

     
  • 8. 
    ATKINS: Training and staff requirements for railway staff in cross-border operations; Final Report, 28 november 2002.

     
  • 9. 
    Richtlijn 96/50/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de harmonisatie van de voorwaarden voor de afgifte van nationale vaarbewijzen voor binnenvaartuigen welke bij het goederen- en personenvervoer in de Gemeenschap gebruikt worden, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 235 van 17-9-1996.

     
  • 10. 
    Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van Richtlijn 2001/25/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake het minimumopleidingsniveau van zeevarenden, COM(2003) 1.

     
  • 11. 
    Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs (herschikking), COM(2003) 621 van 8.10.2003.

     
  • 12. 
    Richtlijn 91/670/EEG van de Raad van 16 december 1991 inzake de onderlinge erkenning van bewijzen van bevoegdheid voor burgerluchtvaartpersoneel Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 373 van 31-12-1991.

     
  • 13. 
    PB C van , blz. .

     
  • 14. 
    PB C van , blz. .

     
  • 15. 
    PB C van , blz. .

     
  • 16. 
    PB C van , blz. .

     
  • 17. 
    PB L
     
  • 18. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 237 van 24-8-1991. Richtlijn laatstelijk gewijzigd door de Toetredingsakte van 2003.

     
  • 19. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Naar een geïntegreerde Europese spoorverkeersruimte, COM(2002) 18.

     
  • 20. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.

     
  • 21. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 8 van 12-1-2001, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 22. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon.

     
  • 23. 
    PB L
     
  • 24. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 235 van 17-9-1996, pagina 6.

     
  • 25. 
    PB L
     
  • 26. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 199 van 31-7-1985, pagina 56.

     
  • 27. 
    PB C van , blz. .

     
  • 28. 
    Vierentwintig maanden na de datum van inwerkingtreding

     
  • 29. 
    Met name:

     
  • 30. 
    Met name:

     
  • 31. 
    Zie de reacties op de Europa-website (europa.eu.int/comm/transport/rail/ package2003/reaction_en.htm).

     
  • 32. 
    Richtlijn 2001/12/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap, Richtlijn 2001/13/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 tot wijziging van Richtlijn 95/18/EG van de Raad van 19 juni 1995 betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen en Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur alsmede inzake veiligheidscertificering, PB L 75 van 15 maart 2001.

     
  • 33. 
    Richtlijn 96/48/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de interoperabiliteit van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem, PB L 235 van 17 september 1996 en Richtlijn 2001/16/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2001 betreffende de interoperabiliteit van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, PB L 110 van 20 april 2001.

     
  • 34. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Naar een geïntegreerde Europese spoorverkeersruimte, COM(2002) 18.

     
  • 35. 
    Dit comité is opgericht in 1984 met als taak de Commissie te assisteren bij de uitstippeling en tenuitvoerlegging van het communautaire sociaal beleid ter verbetering en harmonisering van de levensomstandigheden en arbeidsvoorwaarden bij de spoorwegen.

     
  • 36. 
    Studiegroep Interoperabiliteit van het Paritair Comité voor de spoorwegen, Studiegroep nr. 1: Sociale aspecten van het Europese spoorwegbeleid, oktober 1996.

     
  • 37. 
    Railway Social Dialogue (ETF/CER), Joint Study Group on Interoperability, Final Report, maart 2000.

     
  • 38. 
    Overeenkomst tussen de CER en de ETF over het Europese rijbewijs voor bestuurders op grensoverschrijdende interoperabele diensten, 27 januari 2004.

     
  • 39. 
    ATKINS: Training and staff requirements for railway staff in cross-border operations; Final Report, 28 november 2002.

     
  • 40. 
    Richtlijn 96/50/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de harmonisatie van de voorwaarden voor de afgifte van nationale vaarbewijzen voor binnenvaartuigen welke bij het goederen- en personenvervoer in de Gemeenschap gebruikt worden, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 235 van 17-9-1996.

     
  • 41. 
    Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van Richtlijn 2001/25/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake het minimumopleidingsniveau van zeevarenden, COM(2003) 1.

     
  • 42. 
    Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs (herschikking), COM(2003) 621 van 8.10.2003.

     
  • 43. 
    Richtlijn 91/670/EEG van de Raad van 16 december 1991 inzake de onderlinge erkenning van bewijzen van bevoegdheid voor burgerluchtvaartpersoneel Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 373 van 31-12-1991.

     
  • 44. 
    PB C van , blz. .

     
  • 45. 
    PB C van , blz. .

     
  • 46. 
    PB C van , blz. .

     
  • 47. 
    PB C van , blz. .

     
  • 48. 
    PB L
     
  • 49. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 237 van 24-8-1991. Richtlijn laatstelijk gewijzigd door de Toetredingsakte van 2003.

     
  • 50. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Naar een geïntegreerde Europese spoorverkeersruimte, COM(2002) 18.

     
  • 51. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.

     
  • 52. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 8 van 12-1-2001, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 53. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon.

     
  • 54. 
    PB L
     
  • 55. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 235 van 17-9-1996, pagina 6.

     
  • 56. 
    PB L
     
  • 57. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 199 van 31-7-1985, pagina 56.

     
  • 58. 
    PB C van , blz. .

     
  • 59. 
    Vierentwintig maanden na de datum van inwerkingtreding

     
  • 60. 
    Met name:

     
  • 61. 
    Met name:

     
  • 62. 
    Zie de reacties op de Europa-website (europa.eu.int/comm/transport/rail/ package2003/reaction_en.htm).

     
  • 63. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 64. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.