Verordening 2004/881 - Europees Spoorwegbureau (Spoorwegbureauverordening)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 1 mei 2004 tot 14 juni 2016.

2.

Kerngegevens

officiële titel

VERORDENING (EG) Nr. 881/2004 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 29 april 2004 tot oprichting van een Europees Spoorwegbureau (Spoorwegbureauverordening)

officiële Engelstalige titel

REGULATION (EC) No 881/2004 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 29 April 2004 establishing a European Railway Agency (Agency Regulation)
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2004/881
Origineel voorstel COM(2002)23 NLEN
Celex-nummer i 32004R0881

3.

Key dates

Document 29-04-2004
Bekendmaking in Publicatieblad 30-04-2004; OJ L 164, 30.4.2004,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 014,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 014
Inwerkingtreding 01-05-2004; in werking datum publicatie + 1 zie art 44
Einde geldigheid 14-06-2016; opgeheven door 32016R0796

4.

Wettekst

30.4.2004 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 164/    1

5.

I

(Besluiten waarvan de publicatie voorwaarde is voor de toepassing)

VERORDENING (EG) Nr. 881/2004 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 29 april 2004

tot oprichting van een Europees Spoorwegbureau ("Spoorwegbureauverordening")

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 71, lid 1,

Gezien het voorstel van de Commissie 1,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comite 2,

Gezien het advies van het Comite van de Regio's 3,

Overeenkomstig de procedure in artikel 251 van het Verdrag 4, in het licht van de op 23 maart 2004 door het Bemiddelingscomite goedgekeurde gemeenschappelijke tekst,

1

2

3

4

PB C 126E van 28.5.2002, blz. 323.

PB C 61 van 14.3.2003, blz. 131.

PB C 66 van 19.3.2003, blz. 5.

Advies van het Europees Parlement van 14.1.2003 (PB C 38 E van 12.2.2004, blz. 135), Gemeenschappelijk standpunt van de Raad van 26 juni 2003 (PB C 270 E van 11.11.2003, blz. 48) en Standpunt van het Europees Parlement van 23 oktober 2003 (nog niet verschenen in het Publicatieblad). Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 22 april 2004 en besluit van de Raad van 26 april 2004.

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Met het oog op de geleidelijke totstandkoming van een Europese spoorwegruimte zonder grenzen zijn communautaire maatregelen noodzakelijk op het gebied van de technische regel-geving voor de spoorwegen, zowel met betrekking tot technische aspecten als tot veiligheids-aspecten, die overigens niet los van elkaar kunnen worden gezien.
  • (2) 
    Richtlijn 91/440/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap 1, voorziet in de geleidelijke verlening van toegangsrechten tot de infrastructuur aan elke spoorwegonderneming uit de Gemeenschap die beschikt over een vergunning en diensten in het goederenvervoer wil verrichten.
  • (3) 
    In Richtlijn 95/18/EG van de Raad van 19 juni 1995 betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen 2, wordt bepaald dat elke spoorwegonderneming in het bezit dient te zijn van een vergunning en dat een in een lidstaat verleende vergunning geldig is in de gehele Gemeenschap.
  • (4) 
    In Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur alsmede inzake veiligheidscertificering 3, zoals gewijzigd, wordt een nieuw kader vastgesteld, dat is gericht op de vorming van een Europese spoorwegruimte zonder grenzen.

PB L 237 van 24.8.1991, blz. 25, gewijzigd bij Richtlijn 2001/12/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 75 van 15.3.2001, blz. 1).

PB L 143 van 27.6.1995, blz.70, gewijzigd bij Richtlijn 2001/13/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 75 van 15.3.2001, blz. 26).

PB L 75 van 15.3.2001, blz. 29, gewijzigd bij Richtlijn 2002/844/EG van de Commissie (PB L 289 van 26.10.2002, blz. 30).

  • (5) 
    De verschillen op technisch en operationeel gebied tussen de spoorwegsystemen van de lidstaten hebben de nationale spoorwegmarkten van elkaar gescheiden en een dynamische ontwikkeling van deze sector op Europees niveau belemmerd. In Richtlijn 96/48/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de interoperabiliteit van het trans-Europees hogesnelheids-spoorwegsysteem 1 en in Richtlijn 2001/16/EG 2001 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2001 betreffende de interoperabiliteit van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem 2, zoals gewijzigd, zijn de essentiele eisen omschreven en is een systeem ingevoerd voor het opstellen van verplichte technische specificaties voor interoperabiliteit.
  • (6) 
    Om gelijktijdig doelstellingen te kunnen nastreven op het gebied van veiligheid en interoperabiliteit...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

19.

Origineel voorstel

 

20.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

21.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

22.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.