Richtlijn 1992/14 - Beperking van de exploitatie van de vliegtuigen van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, boekdeel I, deel 2, hoofdstuk 2, tweede uitgave (1988)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 9 maart 1992 tot 15 januari 2007.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 92/14/EEG van de Raad van 2 maart 1992 betreffende de beperking van de exploitatie van de vliegtuigen van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, boekdeel I, deel 2, hoofdstuk 2, tweede uitgave (1988)

officiële Engelstalige titel

Council Directive 92/14/EEC of 2 March 1992 on the limitation of the operation of aeroplanes covered by Part II, Chapter 2, Volume 1 of Annex 16 to the Convention on International Civil Aviation, second edition (1988)
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 1992/14
Origineel voorstel COM(1990)445
Celex-nummer i 31992L0014

3.

Key dates

Document 02-03-1992
Bekendmaking in Publicatieblad 23-03-1992; Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Finnish: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 002,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Swedish: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 001,OJ L 76, 23.3.1992,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 001,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 002
Inwerkingtreding 09-03-1992; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 15-01-2007; opgeheven door 32006L0093
Omzetting 02-02-1002; zie art. 10
01-04-2002; Oostenrijk zie 194NN19/03
Kennisgeving 09-03-1992

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31992L0014

Richtlijn 92/14/EEG van de Raad van 2 maart 1992 betreffende de beperking van de exploitatie van de vliegtuigen van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, boekdeel I, deel 2, hoofdstuk 2, tweede uitgave (1988)

Publicatieblad Nr. L 076 van 23/03/1992 blz. 0021 - 0027

Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 7 Deel 4 blz. 0080

Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 7 Deel 4 blz. 0080

RICHTLIJN 92/14/EEG VAN DE RAAD van 2 maart 1992 betreffende de beperking van de exploitatie van de vliegtuigen van bijlage 16 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, boekdeel I, deel 2, hoofdstuk 2, tweede uitgave (1988)

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, inzonderheid op artikel 84, lid 2,

Gezien het voorstel van de Commissie(1) ,

Gezien het advies van het Europese Parlement(2) ,

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(3) ,

Overwegende dat de toepassing van geluidsemissienormen op civiele subsonische straalvliegtuigen belangrijke gevolgen heeft voor het aanbod van luchtvervoerdiensten, in het bijzonder wanneer dergelijke normen beperkingen betekenen voor de levensduur van de door luchtvaartmaatschappijen geëxploiteerde vliegtuigen; dat bij Richtlijn 80/51/EEG(4) grenswaarden voor dergelijke geluidsemissies zijn vastgesteld;

Overwegende dat bij Richtlijn 89/629/EEG(5) beperkingen zijn gesteld aan de inschrijving in de registers van de Lid-Staten van vliegtuigen die slechts voldoen aan de normen van boekdeel I, deel 2, hoofdstuk 2, van bijlage 16 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (tweede uitgave, 1988); dat in dezelfde richtlijn is bepaald dat beperking van de inschrijving slechts een eerste stap is;

Overwegende dat in het milieuactieprogramma van de Europese Gemeenschappen(6) is gewezen op het zwaarwegende karakter van het probleem van de geluidshinder en in het bijzonder op de noodzaak om maatregelen te nemen tegen door het luchtverkeer veroorzaakte geluidshinder;

Overwegende dat het, gelet op het probleem van de toenemende verzadiging van het luchtruim boven luchthavens in de Gemeenschap, van essentieel belang is dat optimaal gebruik wordt gemaakt van bestaande faciliteiten; dat dit enkel mogelijk is indien er uit milieuoogpunt aanvaardbare vliegtuigen worden gebruikt;

Overwegende dat uit door de Commissie in samenwerking met andere internationale instanties verrichte werkzaamheden blijkt dat, wil men het milieu doelmatig beschermen, een eventueel verbod op de inschrijving in de registers van de Lid-Staten van vliegtuigen die niet aan de normen van hoofdstuk 3 van bijlage 16 voldoen, moet worden gevolgd door maatregelen tot beperking van de exploitatie ervan;

Overwegende dat gemeenschappelijke voorschriften dienaangaande volgens een redelijk tijdschema dienen te worden ingevoerd, zodat er in de hele Gemeenschap een geharmoniseerde aanpak komt, ter aanvulling van bestaande voorschriften; dat dit bijzonder belangrijk is in het licht van de recent geconstateerde tendens om over te gaan tot een geleidelijke liberalisering van het Europese luchtvaartverkeer;

Overwegende dat het vliegtuiglawaai verder moet worden teruggedrongen, rekening houdend met milieufactoren, technische uitvoerbaarheid en economische gevolgen;

Overwegende dat het wenselijk is de exploitatie van in de registers van de Lid-Staten ingeschreven civiele subsonische straalvliegtuigen te beperken tot die welke aan de normen van hoofdstuk 3 van bijlage 16 voldoen; dat het in het belang is van zowel luchtvaartmaatschappijen als fabrikanten een tijdschema vast te stellen om vliegtuigen die niet voldoen aan de normen van dit hoofdstuk, geleidelijk uit de registers van de Lid-Staten te schrappen;

Overwegende dat speciale aandacht moet worden geschonken aan de problemen van ontwikkelingslanden;

Overwegende dat het in geval van technische of...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.