Jongeren onvoldoende beschermd op sociale netwerken

Met dank overgenomen van L.J.J. (Lambert) van Nistelrooij i, gepubliceerd op dinsdag 12 juli 2011.

Jongeren worden nog steeds onvoldoende beschermd op sociale netwerken zoals Facebook. Daarom heb ik de Europese Commissie gevraagd om de veiligheid voor jonge gebruikers te vergroten door standaard de profielgegevens alleen voor vrienden zichtbaar te maken. Elke gebruiker kan daarna zelf kiezen om bepaalde gegevens wel of niet openbaar te maken.

Ik hekel in mijn schriftelijke vragen aan de Europese Commissie de tekortkomingen bij de bescherming van de privacy van jongeren op sociale netwerksites. Eerder heeft de Europese Commissie mij laten weten de betrokken bedrijven erop aan te spreken. Mijn voorstel om de standaardinstellingen op maximale persoonsbescherming te zetten waardoor de gebruikers beslissen voor wie hun profielgegevens zichtbaar zijn biedt meer bescherming voor met name jonge gebruikers die zich niet altijd realiseren dat ze hun privacy opgeven en wat de risico's daarvan zijn. Helaas heeft Facebook geen gehoor gegeven aan deze oproep. De praktijk is nog steeds dat jongeren die een Facebook profiel openen eerst zelf actief hun profiel onzichtbaar moeten maken voor derden, wat door onwetendheid lang niet altijd gebeurt.

De Europese wetgeving voor databescherming (Data Protection Directive) dateert uit 1995, van vóór het internettijdperk. Deze wetgeving is hopeloos verouderd en niet voldoende toegesneden op de huidige tijd. Hierdoor hebben bijvoorbeeld loverboys vrij spel om sociale netwerken te gebruiken voor hun criminele activiteiten. Met mijn nieuwe vragen dring ik er bij de Europese Commissie op aan om te komen tot een daadkrachtige Europese aanpak en snel voorstellen te doen om de Data Protection Directive te herzien: de tijd van vrijwilligheid is voorbij. Anders zullen veel landen het voorbeeld van Duitsland volgen, dat nu eigenhandig wetgeving voorbereidt, en krijgen we dus te maken met privacyregels die in elk land verschillend zijn. Dat in onduidelijk voor consumenten en maakt het Europees opereren van veel bedrijven onmogelijk.