COM(2010)673 - EU-interneveiligheidsstrategie in actie: vijf stappen voor een veiliger Europa
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD De EU-interneveiligheidsstrategie in actie: vijf stappen voor een veiliger Europaofficiële Engelstalige titel
COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL The EU Internal Security Strategy in Action: Five steps towards a more secure EuropeRechtsinstrument | Mededeling |
---|---|
COM-nummer75 | COM(2010)673 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | COM(2010)673 |
Celex-nummer78 | 52010DC0673 |
Document | 22-11-2010 |
---|---|
Online publicatie | 25-11-2010 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Standaard-Eurobarometer 71.
- 2.Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).
- 3.Het programma van Stockholm
- 4.Ontwerp van een interneveiligheidsstrategie voor de Europese Unie 'Naar een Europees veiligheidsmodel', document 5842/2/2010 van de Raad.
- 5.Strategie voor een doeltreffende tenuitvoerlegging van het Handvest van de grondrechten door de Europese Unie, COM(2010) 573.
- 6.De Europese veiligheidsstrategie 'Een veilig Europa in een betere wereld' werd goedgekeurd in 2003 en herzien in 2008.
- 7.Overeenkomstig Besluit 2009/426/JBZ van de Raad betreffende Eurojust (uiterlijk tegen juni 2011 om te zetten).
- 8.Recente voorstellen voor richtlijnen over mensenhandel, seksuele uitbuiting van kinderen, en computercriminaliteit vormen een belangrijke eerste stap in deze richting. In artikel 83, lid 1, VWEU worden de volgende vormen van zware criminaliteit genoemd: terrorisme, illegale drugshandel, illegale wapenhandel, het witwassen van geld, corruptie, vervalsing van betaalmiddelen en georganiseerde criminaliteit.
- 9.Artikel 88, lid 2, onder b), VWEU en Besluit 2008/615/JBZ van de Raad inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit.
- 10.Document 15358/10 van de Raad: Conclusies over de totstandbrenging en uitvoering van een EU-beleidscyclus voor georganiseerde en zware internationale criminaliteit.
- 11.Kaderbesluit 2001/500/JBZ over het witwassen van geld en confiscatie.
- 12.Confiscatie bij derden omvat de confiscatie van vermogensbestanddelen die door een verdachte of veroordeelde aan derden zijn overgedragen.
- 13.Ruimere confiscatie biedt de mogelijkheid om ook vermogensbestanddelen te confisqueren die niet tot de directe opbrengsten van een strafbaar feit behoren, zodat er geen verband hoeft te worden aangetoond tussen verdachte criminele vermogensbestanddelen en een specifieke criminele gedraging.
- 14.Bij procedures voor confiscatie zonder veroordeling kunnen vermogensbestanddelen ook zonder voorafgaande strafrechtelijke veroordeling van de eigenaar worden bevroren en geconfisqueerd.
- 15.Volgens Besluit 2007/845/JBZ dient elke lidstaat op zijn grondgebied ten minste één bureau voor de ontneming van vermogensbestanddelen op te zetten.
- 16.Zie voor de meest recente cijfers het EU Terrorism Situation and Trend Report TESAT 2010 van Europol.
- 17.De terrorismebestrijdingsstrategie van de EU (doc. 14469/4/05) van november 2005 omvat een viervoudige aanpak, nl. preventie, bescherming, vervolging en reactie. Zie voor een gedetailleerdere discussie: 'Het terrorismebestrijdingsbeleid van de EU: belangrijkste resultaten en nieuwe uitdagingen' - COM (2010)386.
- 18.Richtlijn inzake de identificatie van Europese kritieke infrastructuren (2008/114/EG), onderdeel van het bredere Europees programma voor de bescherming van kritieke infrastructuur, dat zich niet beperkt tot bescherming tegen terroristische dreigingen.
- 19.In het kader van de EU-strategie ter bestrijding van radicalisering en van werving voor terrorisme (CS/2008/15175) heeft de Commissie steun gegeven aan onderzoek, de vorming van het Europees netwerk van deskundigen inzake radicalisering (ENER) met het oog op de bestudering van radicalisering en werving, nationale projecten voor bv. gebiedsgebonden politiezorg, en voorlichting en radicalisering in gevangenissen. Daarnaast heeft zij 5 miljoen euro beschikbaar gesteld aan projecten voor slachtofferhulp en steunt zij het van verenigingen van terreurslachtoffers.
- 20.GMES staat voor 'Global Monitoring for Environment and Security' (wereldwijde monitoring voor milieu en veiligheid).
- 21.Europese Raad, maart 2004, Verklaring betreffende de bestrijding van terrorisme.
- 22.COM(2010) 245.
- 23.De Commissie zal in 2011 een uitvoerbaarheidsstudie voor het centrum afronden.
- 24.Artikel 80 VWEU.
- 25.Mededeling van de Commissie 'Naar de integratie van de maritieme bewaking:Een gemeenschappelijke gegevensuitwisselingstructuur voor het maritieme gebied van de EU', COM(2009) 538.
- 26.Verordening (EG) nr. 648/2005 van de Raad houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek.
- 27.De voorstellen van de Commissie voor de ontwikkeling van het Eurosur-systeem en de ontwikkeling van een gemeenschappelijke gegevensuitwisselingsstructuur voor het maritieme gebied van de EU (CISE) staan in COM(2008) 68 en COM(2009) 538, respectievelijk. Onlangs werd een zesstappenplan voor de vorming van de CISE vastgesteld (COM(2010) 584).
- 28.MAOC-N: Maritime Analysis and Operations Centre
- 29.CeCLAD-M: Centre de Coordination pour la Lutte Anti-Drogue en Méditerranée.
- 30.Dit project is een aanvulling op de andere geïntegreerde maritieme-surveillanceprojecten (zoals BlueMassMed en Marsuno), die de doeltreffendheid van de maritieme surveillance in de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan en de Noord-Europese zeebekkens moeten optimaliseren.
- 31.Overzicht van het informatiebeheer op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (COM(2010) 385).
- 32.Artikel 222 VWEU.
- 33.Conclusies van de Raad over een communautair kader voor rampenpreventie in de EU, november 2009.
- 34.De Commissie zal Argus (zie COM(2005) 662) en daaraan gerelateerde procedures blijven gebruiken en verder ontwikkelen voor sectoroverschrijdende crises met meervoudige gevaren alsook voor de coördinatie van alle Commissiediensten.
- 35.'Naar een krachtigere Europese respons bij rampen: de rol van civiele bescherming en humanitaire hulp'
- 36.Artikel 71 VWEU; Zie ook Besluit 2010/131/EU van de Raad tot oprichting van het Permanent Comité operationele samenwerking op het gebied van de binnenlandse veiligheid.
- 37.Betekenis van de afkortingen: Europese Commissie (COM(, lidstaten (LS), Europese Politieacademie (EPA), Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), Maritiem Analyse- en Operatiecentrum op het gebied van verdovende middelen (MAOC-N), Coördinatiecentrum voor drugsbestrijding in het Middellandse Zeegebied (CECLAD-M), Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (EASO), Hoge Vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid (HR).
- 38.Standaard-Eurobarometer 71.
- 39.Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).
- 40.Het programma van Stockholm
- 41.Ontwerp van een interneveiligheidsstrategie voor de Europese Unie 'Naar een Europees veiligheidsmodel', document 5842/2/2010 van de Raad.
- 42.Strategie voor een doeltreffende tenuitvoerlegging van het Handvest van de grondrechten door de Europese Unie, COM(2010) 573.
- 43.De Europese veiligheidsstrategie 'Een veilig Europa in een betere wereld' werd goedgekeurd in 2003 en herzien in 2008.
- 44.Overeenkomstig Besluit 2009/426/JBZ van de Raad betreffende Eurojust (uiterlijk tegen juni 2011 om te zetten).
- 45.Recente voorstellen voor richtlijnen over mensenhandel, seksuele uitbuiting van kinderen, en computercriminaliteit vormen een belangrijke eerste stap in deze richting. In artikel 83, lid 1, VWEU worden de volgende vormen van zware criminaliteit genoemd: terrorisme, illegale drugshandel, illegale wapenhandel, het witwassen van geld, corruptie, vervalsing van betaalmiddelen en georganiseerde criminaliteit.
- 46.Artikel 88, lid 2, onder b), VWEU en Besluit 2008/615/JBZ van de Raad inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit.
- 47.Document 15358/10 van de Raad: Conclusies over de totstandbrenging en uitvoering van een EU-beleidscyclus voor georganiseerde en zware internationale criminaliteit.
- 48.Kaderbesluit 2001/500/JBZ over het witwassen van geld en confiscatie.
- 49.Confiscatie bij derden omvat de confiscatie van vermogensbestanddelen die door een verdachte of veroordeelde aan derden zijn overgedragen.
- 50.Ruimere confiscatie biedt de mogelijkheid om ook vermogensbestanddelen te confisqueren die niet tot de directe opbrengsten van een strafbaar feit behoren, zodat er geen verband hoeft te worden aangetoond tussen verdachte criminele vermogensbestanddelen en een specifieke criminele gedraging.
- 51.Bij procedures voor confiscatie zonder veroordeling kunnen vermogensbestanddelen ook zonder voorafgaande strafrechtelijke veroordeling van de eigenaar worden bevroren en geconfisqueerd.
- 52.Volgens Besluit 2007/845/JBZ dient elke lidstaat op zijn grondgebied ten minste één bureau voor de ontneming van vermogensbestanddelen op te zetten.
- 53.Zie voor de meest recente cijfers het EU Terrorism Situation and Trend Report TESAT 2010 van Europol.
- 54.De terrorismebestrijdingsstrategie van de EU (doc. 14469/4/05) van november 2005 omvat een viervoudige aanpak, nl. preventie, bescherming, vervolging en reactie. Zie voor een gedetailleerdere discussie: 'Het terrorismebestrijdingsbeleid van de EU: belangrijkste resultaten en nieuwe uitdagingen' - COM (2010)386.
- 55.Richtlijn inzake de identificatie van Europese kritieke infrastructuren (2008/114/EG), onderdeel van het bredere Europees programma voor de bescherming van kritieke infrastructuur, dat zich niet beperkt tot bescherming tegen terroristische dreigingen.
- 56.In het kader van de EU-strategie ter bestrijding van radicalisering en van werving voor terrorisme (CS/2008/15175) heeft de Commissie steun gegeven aan onderzoek, de vorming van het Europees netwerk van deskundigen inzake radicalisering (ENER) met het oog op de bestudering van radicalisering en werving, nationale projecten voor bv. gebiedsgebonden politiezorg, en voorlichting en radicalisering in gevangenissen. Daarnaast heeft zij 5 miljoen euro beschikbaar gesteld aan projecten voor slachtofferhulp en steunt zij het van verenigingen van terreurslachtoffers.
- 57.GMES staat voor 'Global Monitoring for Environment and Security' (wereldwijde monitoring voor milieu en veiligheid).
- 58.Europese Raad, maart 2004, Verklaring betreffende de bestrijding van terrorisme.
- 59.COM(2010) 245.
- 60.De Commissie zal in 2011 een uitvoerbaarheidsstudie voor het centrum afronden.
- 61.Artikel 80 VWEU.
- 62.Mededeling van de Commissie 'Naar de integratie van de maritieme bewaking:Een gemeenschappelijke gegevensuitwisselingstructuur voor het maritieme gebied van de EU', COM(2009) 538.
- 63.Verordening (EG) nr. 648/2005 van de Raad houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek.
- 64.De voorstellen van de Commissie voor de ontwikkeling van het Eurosur-systeem en de ontwikkeling van een gemeenschappelijke gegevensuitwisselingsstructuur voor het maritieme gebied van de EU (CISE) staan in COM(2008) 68 en COM(2009) 538, respectievelijk. Onlangs werd een zesstappenplan voor de vorming van de CISE vastgesteld (COM(2010) 584).
- 65.MAOC-N: Maritime Analysis and Operations Centre
- 66.CeCLAD-M: Centre de Coordination pour la Lutte Anti-Drogue en Méditerranée.
- 67.Dit project is een aanvulling op de andere geïntegreerde maritieme-surveillanceprojecten (zoals BlueMassMed en Marsuno), die de doeltreffendheid van de maritieme surveillance in de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan en de Noord-Europese zeebekkens moeten optimaliseren.
- 68.Overzicht van het informatiebeheer op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (COM(2010) 385).
- 69.Artikel 222 VWEU.
- 70.Conclusies van de Raad over een communautair kader voor rampenpreventie in de EU, november 2009.
- 71.De Commissie zal Argus (zie COM(2005) 662) en daaraan gerelateerde procedures blijven gebruiken en verder ontwikkelen voor sectoroverschrijdende crises met meervoudige gevaren alsook voor de coördinatie van alle Commissiediensten.
- 72.'Naar een krachtigere Europese respons bij rampen: de rol van civiele bescherming en humanitaire hulp'
- 73.Artikel 71 VWEU; Zie ook Besluit 2010/131/EU van de Raad tot oprichting van het Permanent Comité operationele samenwerking op het gebied van de binnenlandse veiligheid.
- 74.Betekenis van de afkortingen: Europese Commissie (COM(, lidstaten (LS), Europese Politieacademie (EPA), Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), Maritiem Analyse- en Operatiecentrum op het gebied van verdovende middelen (MAOC-N), Coördinatiecentrum voor drugsbestrijding in het Middellandse Zeegebied (CECLAD-M), Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (EASO), Hoge Vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid
- 75.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 76.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 77.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 78.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 79.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.