COM(2009)313 - Richtsnoeren voor een betere omzetting en toepassing van richtlijn 2004/38/EG betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Uitgebreide versie
  5. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad betreffende richtsnoeren voor een betere omzetting en toepassing van richtlijn 2004/38/EG betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden

officiële Engelstalige titel

Communication from the Commission to the European Parliament and the Council on guidance for better transposition and application of Directive 2004/38/EC on the right of citizens of the Union and their family members to move and reside freely within the territory of the Member States
 
Rechtsinstrument Mededeling
COM-nummer133 COM(2009)313 NLEN
Extra COM-nummers COM(2009)313
Celex-nummer136 52009DC0313

2.

Key dates

Document 02-07-2009
Online publicatie 02-07-2009

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting
  • Juridische bepalingen
 

4.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    COM(2008) 840 definitief.

     
  • 2. 
    Richtlijn 2004/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden.

     
  • 3. 
    Conclusies van de JBZ-Raadszittingen van november 2008 en februari 2009.

     
  • 4. 
    Resolutie van het Europees Parlement van 2 april 2009 over de toepassing van Richtlijn 2004/38/EG (2008/2184(INI)).

     
  • 5. 
    Zaken C-482/01 en C-493/01, Orfanopoulos en Oliveri (punten 97-98), en C-127/08, Metock (punt 79).

     
  • 6. 
    Zaken 139/85, Kempf (punt 13), en C-33/07, Jipa (punt 23).

     
  • 7. 
    Artikel 3, lid 1.

     
  • 8. 
    Zaak C-370/90, Singh , en C-291/05, Eind .

     
  • 9. 
    Zaak C-60/00, Carpenter .

     
  • 10. 
    Onder meer artikel 16, lid 2, van de Universele Verklaring van de rechten van de mens en artikel 16, lid 1, onder b), van het Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van discriminatie van vrouwen.

     
  • 11. 
    Europese Hof voor de rechten van de mens, zaak Alilouch El Abasse/Nederland (6 januari 1992).

     
  • 12. 
    Overweging 6.

     
  • 13. 
    Adoptiefkinderen zijn volledig beschermd door artikel 8 EVRM (EHRM zaken X/België en Nederland (10 juli 1975), X/Frankrijk (5 oktober 1982), alsook X, Y en Z/VK (22 april 1997)) .

     
  • 14. 
    Zaken 316/85, Lebon (punt 22), en C-1/05, Jia (punten 36-37).

     
  • 15. 
    Er wordt geen rekening gehouden met emotionele afhankelijkheid, zie AG Tizzano in zaak C-200/02, Zhu and Chen , punt 84.

     
  • 16. 
    Bij de vraag of aan de afhankelijkheidsvoorwaarde is voldaan, moet in de eerste plaats worden beoordeeld of, gelet op deze persoonlijke omstandigheden, de financiële middelen van de familieleden het hun mogelijk maken om op het bestaansminimum te leven in het land waar zij normaal gesproken verblijven (AG Geelhoed in zaak C-1/05, Jia, punt 96).

     
  • 17. 
    Zaken C-215/03, Oulane (punt 53), en C-1/05, Jia (punt 41).

     
  • 18. 
    Zaak C-503/03, Commissie/Spanje (punt 42).

     
  • 19. 
    COM(2006) 403 definitief/2.

     
  • 20. 
    Artikel 8, lid 5, en artikel 10, lid 2.

     
  • 21. 
    Zie de mededeling van de Commissie aan het Europees parlement, de Raad, het Europees economisch en sociaal comité en het Comité van de
     
  • 22. 
    Artikel 5 van Verordening (EG) nr. 562/2006 tot vaststelling van een communautaire code betreffende de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) .

     
  • 23. 
    Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad betreffende de invoering van een uniform model voor
     
  • 24. 
    COM(1999) 372 (punt 3.2) .

     
  • 25. 
    Artikel 10, lid 2.

     
  • 26. 
    Zaak C-408/03, Commissie/België (punt 40 en volgende).

     
  • 27. 
    Zaak C-424/98, Commissie/Italië (punt 37).

     
  • 28. 
    Artikel 14, lid 3.

     
  • 29. 
    Zaak C-413/99, Baumbast (punten 89-94).

     
  • 30. 
    De artikelen 27, 28 en 28 bis van Verordening (EEG) nr. 1408/71 betreffende de toepassing van de socialezekerheidsregelingen op werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun gezinsleden, die zich binnen de Gemeenschap verplaatsen. Vanaf 1 maart 2010 wordt deze verordening vervangen door Verordening (EG) nr. 883/2004, maar het zijn dezelfde beginselen die zullen worden toegepast.

     
  • 31. 
    COM(1999) 372.

     
  • 32. 
    Zaken 139/85, Kempf (punt 13), en C-33/07, Jipa (punt 23).

     
  • 33. 
    Zaken 36/75, Rutili (punten 8-21), en 30/77, Bouchereau (punten 6-24).

     
  • 34. 
    Zaken 36/75, Rutili (punt 27), 30/77, Bouchereau (punt 33), en C-33/07, Jipa (punt 23).

     
  • 35. 
    Zaken C-423/98, Albore (punt 18 en volgende) en C-285/98, Kreil (punt 15).

     
  • 36. 
    Zaken 115/81, Adoui en Cornuaille (punten 5-9), en C-268/99, Jany (punt 61).

     
  • 37. 
    Zaak 48/75, Royer (punt 51).

     
  • 38. 
    Alle criteria zijn cumulatief.

     
  • 39. 
    Zaken C-33/07, Jipa (punt 25), en C-503/03, Commissie/Spanje (punt 62) .

     
  • 40. 
    Zaak 67/74, Bonsignore (punten 5-7).

     
  • 41. 
    Algemene preventie in specifieke omstandigheden, zoals bij sportevenementen, wordt behandeld in de mededeling van 1999 (zie punt 3.3).

     
  • 42. 
    Zaken C-348/96, Calfa (punten 17-27), en 67/74, Bonsignore (punten 5-7) .

     
  • 43. 
    Zaak C-408/03, Commissie/België (punten 68-72).

     
  • 44. 
    Zaak 30/77, Bouchereau (punten 25-30).

     
  • 45. 
    Zaken C-482/01 en C-493/01, Orfanopoulos en Oliveri (punt 82).

     
  • 46. 
    Zaak 41/74, van Duyn (punten 17 en volgende).

     
  • 47. 
    Ibid.

     
  • 48. 
    Zaken C-482/01 en 493/01, Orfanopoulos en Oliveri (punten 82 en 100), en C-50/06, Commissie/Nederland (punten 42-45).

     
  • 49. 
    Zo zal er eerder een verhoogd risico van recidive bestaan in het geval van drugsverslaving, die het gevaar in zich bergt van nieuwe delicten ter bekostiging van de verslaving: AG Stix-Hackl in de gevoegde zaken C-482/01 en C-493/01, Orfanopoulos en Oliveri .

     
  • 50. 
    Zaak C-349/06, Polat (punt 35).

     
  • 51. 
    Zaak 321/87, Commissie/België (punt 10).

     
  • 52. 
    Met betrekking tot de grondrechten: zie de rechtspraak van het EHRM in de zaken Berrehab, Moustaquim, Beldjoudi, Boujlifa, El Boujaidi en Dalia .

     
  • 53. 
    AG Stix-Hackl in zaak C-441/02, Commissie/Duitsland .

     
  • 54. 
    Zaak 36/75, Rutili (punten 37-39).

     
  • 55. 
    Zaken 33/74, van Binsbergen (punt 13), C-370/90, Singh (punt 24), en C-212/97, Centros (punten 24-25).

     
  • 56. 
    Zaak C-127/08, Metock (punten 74-75).

     
  • 57. 
    Zaken C-370/90, Singh , C-291/05, Eind , en C-60/00, Carpenter .

     
  • 58. 
    Zaken C-212/97, Centros (punt 27), en C-147/03, Commissie/Oostenrijk (punten 67-68).

     
  • 59. 
    Zaken C-109/03, Akrich (punt 55), en C-1/05, Jia (punt 31).

     
  • 60. 
    Zaken C-285/95, Kol (punt 29), en C-63/99, Gloszczuk (punt 75).

     
  • 61. 
    Zaken C-110/99, Emsland-Stärke (punten 52 en volgende), en C-212/97, Centros (punt 25)

     
  • 62. 
    Het verbod betreft niet alleen controles van alle migranten, maar ook controles van bepaalde categorieën migranten (bv. die van een bepaalde etnische afstamming).

     
  • 63. 
    Het Gemeenschapsrecht schrijft niet voor dat echtgenoten uit derde landen met de EU-burger moeten wonen om voor een verblijfsrecht in aanmerking te komen
     
  • 64. 
    Zaken C-110/99, Emsland-Stärke (punt 54), en C-215/03, Oulane (punt 56).

     
  • 65. 
    Zaak C-206/94, Brennet/Paletta (punt 25).

     
  • 66. 
    Zaak C-212/97, Centros (punt 27).

     
  • 67. 
    COM(2008) 840 definitief.

     
  • 68. 
    Richtlijn 2004/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden.

     
  • 69. 
    Conclusies van de JBZ-Raadszittingen van november 2008 en februari 2009.

     
  • 70. 
    Resolutie van het Europees Parlement van 2 april 2009 over de toepassing van Richtlijn 2004/38/EG (2008/2184(INI)).

     
  • 71. 
    Zaken C-482/01 en C-493/01, Orfanopoulos en Oliveri (punten 97-98), en C-127/08, Metock (punt 79).

     
  • 72. 
    Zaken 139/85, Kempf (punt 13), en C-33/07, Jipa (punt 23).

     
  • 73. 
    Artikel 3, lid 1.

     
  • 74. 
    Zaak C-370/90, Singh , en C-291/05, Eind .

     
  • 75. 
    Zaak C-60/00, Carpenter .

     
  • 76. 
    Onder meer artikel 16, lid 2, van de Universele Verklaring van de rechten van de mens en artikel 16, lid 1, onder b), van het Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van discriminatie van vrouwen.

     
  • 77. 
    Europese Hof voor de rechten van de mens, zaak Alilouch El Abasse/Nederland (6 januari 1992).

     
  • 78. 
    Overweging 6.

     
  • 79. 
    Adoptiefkinderen zijn volledig beschermd door artikel 8 EVRM (EHRM zaken X/België en Nederland (10 juli 1975), X/Frankrijk (5 oktober 1982), alsook X, Y en Z/VK (22 april 1997)) .

     
  • 80. 
    Zaken 316/85, Lebon (punt 22), en C-1/05, Jia (punten 36-37).

     
  • 81. 
    Er wordt geen rekening gehouden met emotionele afhankelijkheid, zie AG Tizzano in zaak C-200/02, Zhu and Chen , punt 84.

     
  • 82. 
    Bij de vraag of aan de afhankelijkheidsvoorwaarde is voldaan, moet in de eerste plaats worden beoordeeld of, gelet op deze persoonlijke omstandigheden, de financiële middelen van de familieleden het hun mogelijk maken om op het bestaansminimum te leven in het land waar zij normaal gesproken verblijven (AG Geelhoed in zaak C-1/05, Jia, punt 96).

     
  • 83. 
    Zaken C-215/03, Oulane (punt 53), en C-1/05, Jia (punt 41).

     
  • 84. 
    Zaak C-503/03, Commissie/Spanje (punt 42).

     
  • 85. 
    COM(2006) 403 definitief/2.

     
  • 86. 
    Artikel 8, lid 5, en artikel 10, lid 2.

     
  • 87. 
    Zie de mededeling van de Commissie aan het Europees parlement, de Raad, het Europees economisch en sociaal comité en het Comité van de
     
  • 88. 
    Artikel 5 van Verordening (EG) nr. 562/2006 tot vaststelling van een communautaire code betreffende de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) .

     
  • 89. 
    Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad betreffende de invoering van een uniform model voor verbl3
     
  • 90. 
    COM(1999) 372 (punt 3.2) .

     
  • 91. 
    Artikel 10, lid 2.

     
  • 92. 
    Zaak C-408/03, Commissie/België (punt 40 en volgende).

     
  • 93. 
    Zaak C-424/98, Commissie/Italië (punt 37).

     
  • 94. 
    Artikel 14, lid 3.

     
  • 95. 
    Zaak C-413/99, Baumbast (punten 89-94).

     
  • 96. 
    De artikelen 27, 28 en 28 bis van Verordening (EEG) nr. 1408/71 betreffende de toepassing van de socialezekerheidsregelingen op werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun gezinsleden, die zich binnen de Gemeenschap verplaatsen. Vanaf 1 maart 2010 wordt deze verordening vervangen door Verordening (EG) nr. 883/2004, maar het zijn dezelfde beginselen die zullen worden toegepast.

     
  • 97. 
    COM(1999) 372.

     
  • 98. 
    Zaken 139/85, Kempf (punt 13), en C-33/07, Jipa (punt 23).

     
  • 99. 
    Zaken 36/75, Rutili (punten 8-21), en 30/77, Bouchereau (punten 6-24).

     
  • 100. 
    Zaken 36/75, Rutili (punt 27), 30/77, Bouchereau (punt 33), en C-33/07, Jipa (punt 23).

     
  • 101. 
    Zaken C-423/98, Albore (punt 18 en volgende) en C-285/98, Kreil (punt 15).

     
  • 102. 
    Zaken 115/81, Adoui en Cornuaille (punten 5-9), en C-268/99, Jany (punt 61).

     
  • 103. 
    Zaak 48/75, Royer (punt 51).

     
  • 104. 
    Alle criteria zijn cumulatief.

     
  • 105. 
    Zaken C-33/07, Jipa (punt 25), en C-503/03, Commissie/Spanje (punt 62) .

     
  • 106. 
    Zaak 67/74, Bonsignore (punten 5-7).

     
  • 107. 
    Algemene preventie in specifieke omstandigheden, zoals bij sportevenementen, wordt behandeld in de mededeling van 1999 (zie punt 3.3).

     
  • 108. 
    Zaken C-348/96, Calfa (punten 17-27), en 67/74, Bonsignore (punten 5-7) .

     
  • 109. 
    Zaak C-408/03, Commissie/België (punten 68-72).

     
  • 110. 
    Zaak 30/77, Bouchereau (punten 25-30).

     
  • 111. 
    Zaken C-482/01 en C-493/01, Orfanopoulos en Oliveri (punt 82).

     
  • 112. 
    Zaak 41/74, van Duyn (punten 17 en volgende).

     
  • 113. 
    Ibid.

     
  • 114. 
    Zaken C-482/01 en 493/01, Orfanopoulos en Oliveri (punten 82 en 100), en C-50/06, Commissie/Nederland (punten 42-45).

     
  • 115. 
    Zo zal er eerder een verhoogd risico van recidive bestaan in het geval van drugsverslaving, die het gevaar in zich bergt van nieuwe delicten ter bekostiging van de verslaving: AG Stix-Hackl in de gevoegde zaken C-482/01 en C-493/01, Orfanopoulos en Oliveri .

     
  • 116. 
    Zaak C-349/06, Polat (punt 35).

     
  • 117. 
    Zaak 321/87, Commissie/België (punt 10).

     
  • 118. 
    Met betrekking tot de grondrechten: zie de rechtspraak van het EHRM in de zaken Berrehab, Moustaquim, Beldjoudi, Boujlifa, El Boujaidi en Dalia .

     
  • 119. 
    AG Stix-Hackl in zaak C-441/02, Commissie/Duitsland .

     
  • 120. 
    Zaak 36/75, Rutili (punten 37-39).

     
  • 121. 
    Zaken 33/74, van Binsbergen (punt 13), C-370/90, Singh (punt 24), en C-212/97, Centros (punten 24-25).

     
  • 122. 
    Zaak C-127/08, Metock (punten 74-75).

     
  • 123. 
    Zaken C-370/90, Singh , C-291/05, Eind , en C-60/00, Carpenter .

     
  • 124. 
    Zaken C-212/97, Centros (punt 27), en C-147/03, Commissie/Oostenrijk (punten 67-68).

     
  • 125. 
    Zaken C-109/03, Akrich (punt 55), en C-1/05, Jia (punt 31).

     
  • 126. 
    Zaken C-285/95, Kol (punt 29), en C-63/99, Gloszczuk (punt 75).

     
  • 127. 
    Zaken C-110/99, Emsland-Stärke (punten 52 en volgende), en C-212/97, Centros (punt 25)

     
  • 128. 
    Het verbod betreft niet alleen controles van alle migranten, maar ook controles van bepaalde categorieën migranten (bv. die van een bepaalde etnische afstamming).

     
  • 129. 
    Het Gemeenschapsrecht schrijft niet voor dat echtgenoten uit derde landen met de EU-burger moeten wonen om voor een verblijfsrecht in aanmerking te komen
     
  • 130. 
    Zaken C-110/99, Emsland-Stärke (punt 54), en C-215/03, Oulane (punt 56).

     
  • 131. 
    Zaak C-206/94, Brennet/Paletta (punt 25).

     
  • 132. 
    Zaak C-212/97, Centros (punt
     
  • 133. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 134. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 135. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 136. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 137. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.