COM(2005)629 - WITBOEK Beleid op het gebied van financiële diensten 2005-2010
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
WITBOEK Beleid op het gebied van financiële diensten 2005-2010officiële Engelstalige titel
White Paper - Financial Services Policy 2005-2010Rechtsinstrument | Witboek |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Initiatiefverslag (INI) |
COM-nummer83 | COM(2005)629 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | SEC(2005)1574 |
Procedurenummer85 | 2006/2270(INI) |
Celex-nummer86 | 52005DC0629 |
Document | 01-12-2005 |
---|---|
Online publicatie | 01-12-2005 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Groenboek over het beleid op het gebied van financiële diensten (2005-2010), gepubliceerd op 3 mei 2005. Dit groenboek is nog steeds actueel als achtergrond voor de gemaakte beleidskeuzes. Zie: europa.eu.int/comm/internal_market/finances/docs In het kader van de openbare raadpleging, die liep tot 1 augustus 2005, zijn 150 bijdragen ontvangen. Tegelijk met dit witboek is een feedbackdocument gepubliceerd.
- 3.Verslag ter behandeling door de
- 5.'Gemeenschappelijke acties voor groei en werkgelegenheid: het communautair Lissabon-programma', COM(2005) 330 definitief, zie: europa.eu.int/growthandjobs/pdf/COM2005_330_nl.pdf, en 'Working together for growth and jobs: Next steps in implementing the revised Lisbon strategy', SEC(2005) 622/2 van 29.4.2005, zie: europa.eu.int/growthandjobs/pdf
- 6.Hoewel zulks niet binnen het bestek van dit witboek valt, is het van primordiaal belang dat op het gebied van durfkapitaal prioriteiten voor verdere initiatieven worden vastgesteld. De Commissie dient daar in de komende vijf jaar dan ook bijzondere voorrang aan te verlenen.
- 8.Tot dusver heeft de Commissie bijna 80 effectbeoordelingen verricht, tegen het Parlement en de Raad slechts 1. Met betrekking tot de eigen wetgevingsinitiatieven van de lidstaten op het gebied van justitie en binnenlandse zaken is nog geen enkele effectbeoordeling uitgevoerd.
- 10.Het volgende voortgangsverslag is voor januari 2006 gepland.
- 11.Zie: -->
- 12.Zie: -->
- 13.Het Lamfalussy-proces wordt toegepast in de volgende sectoren: banken, verzekeringen, bedrijfspensioenen, effecten en icbe's; horizontale aangelegenheden, zoals corporate governance, accountantscontrole en financiële verslaggeving, vallen in beginsel niet onder het Lamfalussy-proces, tenzij de initiatieven die op deze terreinen worden ontplooid, specifiek op financiële diensten betrekking hebben.
- 14.Afgezien van de maatregelen waarvan de omzettingstermijn na 2005 afloopt.
- 15.De Commissie is voornemens in het najaar van 2006 een workshop met economische deskundigen te organiseren ter voorbereiding van deze werkzaamheden.
- 16.In het kader van de raadpleging over het groenboek zijn geen wetteksten gesignaleerd die voor onmiddellijke intrekking in aanmerking komen.
- 17.Met hyperlinks naar de nationale omzettingswetgeving. Zie afdeling 2.3.
- 18.
- 19.
- 20.Hetgeen tot een toenemend aantal zaken leidt (in 2001: 335; in 2002: 601; en in 2003: 796).
- 21.Op 13 juni 2005 heeft de Commissie besloten onderzoeken uit te voeren in twee sectoren van de financiële diensten, namelijk retailbankieren en zakelijke verzekeringen. In het kader van deze onderzoeken zal worden nagegaan of de concurrentie (en met name de grensoverschrijdende concurrentie) in beide sectoren ten volle functioneert.
- 22.De Commissie is momenteel een gemeenschappelijk referentiekader aan het uitwerken dat de samenhang van het Europese verbintenissenrecht moet helpen bevorderen.
- 24.
- 25.Mededeling met als titel 'Bijdrage van het belasting- en douanebeleid tot de Lissabon-strategie'.
- 26.Wat beleggingsfondsen betreft, is de behandeling van fusies van fondsen als belastbare gebeurtenis het grootste struikelblok voor de rationalisering van de overbevolkte fondsensector.
- 27.Zie: -->
- 28.De Commissie zal opdracht geven tot het uitvoeren van een studie naar het liquiditeitsbeheer bij banken en de nationale prudentiële vereisten.
- 29.In 2007 zal een conferentie over de convergentie van het toezicht in de banksector worden georganiseerd.
- 30.De deelname aan deze mechanismen moet op vrijwillige basis geschieden op grond van een gedeelde plicht tot medewerking. Tevens moeten de geheimhoudingsplicht en de grenzen van het Europese institutionele kader worden gerespecteerd.
- 31.Deze beoordelingen kunnen eventueel openbaar worden gemaakt.
- 33.De zogeheten Giovannini-belemmeringen. De Commissie zal zich samen met diverse groepen (CESAME, FISCO) blijven inzetten om deze belemmeringen voor grensoverschrijdende clearing en afwikkeling weg te werken.
- 34.Zie: -->
- 36.Een multilateraal verdrag inzake rechtsconflicten ten aanzien van effecten die bij een intermediair worden aangehouden.
- 37.In de mededeling van oktober 2004 over het Europees verbintenissenrecht en de herziening van het acquis heeft de Commissie aangekondigd dat zij optionele instrumenten aan een effectbeoordeling zal onderwerpen.
- 39.De reacties zullen in het najaar van 2006 worden gepubliceerd.
- 40.Afgezien van de aspecten die reeds in het kader van het initiatief met betrekking tot de betalingen zijn aangepakt.
- 41.Zie afdeling 2.7.
- 42.Groenboek over het beleid op het gebied van financiële diensten (2005-2010), gepubliceerd op 3 mei 2005. Dit groenboek is nog steeds actueel als achtergrond voor de gemaakte beleidskeuzes. Zie: europa.eu.int/comm/internal_market/finances/docs In het kader van de openbare raadpleging, die liep tot 1 augustus 2005, zijn 150 bijdragen ontvangen. Tegelijk met dit witboek is een feedbackdocument gepubliceerd.
- 44.Verslag ter behandeling door de
- 46.'Gemeenschappelijke acties voor groei en werkgelegenheid: het communautair Lissabon-programma', COM(2005) 330 definitief, zie: europa.eu.int/growthandjobs/pdf/COM2005_330_nl.pdf, en 'Working together for growth and jobs: Next steps in implementing the revised Lisbon strategy', SEC(2005) 622/2 van 29.4.2005, zie: europa.eu.int/growthandjobs/pdf
- 47.Hoewel zulks niet binnen het bestek van dit witboek valt, is het van primordiaal belang dat op het gebied van durfkapitaal prioriteiten voor verdere initiatieven worden vastgesteld. De Commissie dient daar in de komende vijf jaar dan ook bijzondere voorrang aan te verlenen.
- 49.Tot dusver heeft de Commissie bijna 80 effectbeoordelingen verricht, tegen het Parlement en de Raad slechts 1. Met betrekking tot de eigen wetgevingsinitiatieven van de lidstaten op het gebied van justitie en binnenlandse zaken is nog geen enkele effectbeoordeling uitgevoerd.
- 51.Het volgende voortgangsverslag is voor januari 2006 gepland.
- 52.Zie: -->
- 53.Zie: -->
- 54.Het Lamfalussy-proces wordt toegepast in de volgende sectoren: banken, verzekeringen, bedrijfspensioenen, effecten en icbe's; horizontale aangelegenheden, zoals corporate governance, accountantscontrole en financiële verslaggeving, vallen in beginsel niet onder het Lamfalussy-proces, tenzij de initiatieven die op deze terreinen worden ontplooid, specifiek op financiële diensten betrekking hebben.
- 55.Afgezien van de maatregelen waarvan de omzettingstermijn na 2005 afloopt.
- 56.De Commissie is voornemens in het najaar van 2006 een workshop met economische deskundigen te organiseren ter voorbereiding van deze werkzaamheden.
- 57.In het kader van de raadpleging over het groenboek zijn geen wetteksten gesignaleerd die voor onmiddellijke intrekking in aanmerking komen.
- 58.Met hyperlinks naar de nationale omzettingswetgeving. Zie afdeling 2.3.
- 59.
- 60.
- 61.Hetgeen tot een toenemend aantal zaken leidt (in 2001: 335; in 2002: 601; en in 2003: 796).
- 62.Op 13 juni 2005 heeft de Commissie besloten onderzoeken uit te voeren in twee sectoren van de financiële diensten, namelijk retailbankieren en zakelijke verzekeringen. In het kader van deze onderzoeken zal worden nagegaan of de concurrentie (en met name de grensoverschrijdende concurrentie) in beide sectoren ten volle functioneert.
- 63.De Commissie is momenteel een gemeenschappelijk referentiekader aan het uitwerken dat de samenhang van het Europese verbintenissenrecht moet helpen bevorderen.
- 65.
- 66.Mededeling met als titel 'Bijdrage van het belasting- en douanebeleid tot de Lissabon-strategie'.
- 67.Wat beleggingsfondsen betreft, is de behandeling van fusies van fondsen als belastbare gebeurtenis het grootste struikelblok voor de rationalisering van de overbevolkte fondsensector.
- 68.Zie: -->
- 69.De Commissie zal opdracht geven tot het uitvoeren van een studie naar het liquiditeitsbeheer bij banken en de nationale prudentiële vereisten.
- 70.In 2007 zal een conferentie over de convergentie van het toezicht in de banksector worden georganiseerd.
- 71.De deelname aan deze mechanismen moet op vrijwillige basis geschieden op grond van een gedeelde plicht tot medewerking. Tevens moeten de geheimhoudingsplicht en de grenzen van het Europese institutionele kader worden gerespecteerd.
- 72.Deze beoordelingen kunnen eventueel openbaar worden gemaakt.
- 74.De zogeheten Giovannini-belemmeringen. De Commissie zal zich samen met diverse groepen (CESAME, FISCO) blijven inzetten om deze belemmeringen voor grensoverschrijdende clearing en afwikkeling weg te werken.
- 75.Zie: -->
- 77.Een multilateraal verdrag inzake rechtsconflicten ten aanzien van effecten die bij een intermediair worden aangehouden.
- 78.In de mededeling van oktober 2004 over het Europees verbintenissenrecht en de herziening van het acquis heeft de Commissie aangekondigd dat zij optionele instrumenten aan een effectbeoordeling zal onderwerpen.
- 80.De reacties zullen in het najaar van 2006 worden gepubliceerd.
- 81.Afgezien van de aspecten die reeds in het kader van het initiatief met betrekking tot de betalingen zijn aangepakt.
- 82.Zie afdeling
- 83.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 84.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 85.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 86.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 87.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.