…maar u kunt het veranderen!

Met dank overgenomen van E.A. (Ernst) Cramer i, gepubliceerd op dinsdag 30 maart 2010.

Vandaag is de lijst voor de Tweede Kamer verkiezingen van de ChristenUnie bekend geworden. Tot mijn verrassing is het voor mij plek 9 geworden, een hele teleurstelling. Maar op zijn “politieks”kunnen we het natuurlijk ook weer als een uitdaging zien. Hoezo ik niet weer in de Kamer? Ga stemmen en help de ChristenUnie op 9 juni aan negen (!!) zetels.

Ja, ik draai er niet om heen: ik had echt wel weer op dezelfde plek als de vorige keer gehoopt. Ik wil heel graag door want je merkt dat drie jaar investeren in dit werk pas na enige tijd effect heeft. Je weet dan hoe het allemaal in zijn werk gaat, je kent je dossiers steeds beter en hebt een uitgebreid netwerk opgebouwd. En dat betaalt zich pas na enige jaren uit. Dit moet herkenbaar zijn voor veel raadsleden die dezelfde ontwikkeling vaak doormaken.

Ik ga niet alles uit mijn portefeuille opnoemen wat er bereikt is, maar een paar punten wil ik u niet onthouden.

  • Vergroening van het belastingstelsel; differentiatie autobelasting.
  • Na jaren van asfalt, asfalt en nog eens asfalt: nu extra geld voor het spoor: € 4,5 miljard!
  • Financiering van aankopen voor natuur en onderhoud van het landschap.
  • Financiering van aankopen voor natuur en onderhoud van het landschap: taskforce ingesteld onder leiding van dhr Rinnooy Kan.
  • Keersluis in Zwartsluis mogelijk gemaakt door extra geld beschikbaar te stellen, evenals de uitdieping van de vaarweg “De Boontjes” in Friesland.
  • ‘Combinatiekip': alternatief voor doden van -30 miljoen/jaar!- eendagskuikens. In proces.
  • Koloniehuisvesting, huisvesting voor legkippen in kleine groepen, ingevoerd.
  • Invoer van een verpakkingstax.
  • Het belastingvrij rijden in oude auto's wordt aan banden gelegd. De vrijstelling wordt bevroren vanaf het moment dat de kilometerbeprijzing wordt ingevoerd. Alleen voor auto's die op dat moment al 25 jaar of ouder zijn - dus van bouwjaar 1986 of eerder - wordt geen kilometerprijs gerekend.
  • Rondom duurzaam en illegaal hout zijn er ontwikkelingen. De laatste categorie is alvast verboden verklaard.
  • Tientallen miljoenen vrij: voor grensoverschrijdende spoorverbindingen.
  • Actieplan elektrische auto in Nederland samen met Esmé: vanuit visietekst ChristenUnie.
  • Meer flexibele norm aantal instappers per station.

En daar kan, op basis van veel voorbereid werk nog heel wat bijkomen.

Je kan met betrekking tot de nieuwe lijst natuurlijk ook van een ongelofelijke ambitie spreken. De vorige keer stond ik op 6, en kwam ik er als hekkensluiter in. Toen André en Tineke in het Kabinet terecht kwamen werden aan ons team Esmé en Ed toegevoegd. De afgelopen jaren hebben we als fractie laten zien dat we ons mannetje staan in de Kamer met dat nieuwe team en deelname aan het Kabinet. En ondanks alle strubbelingen die er zijn geweest aangetoond dat we een stabiele en betrokken partner geweest zijn in het Kabinet. We zijn niet weggelopen voor onze verantwoordelijkheden. Laten we dat nu ook weer niet doen. Nu het christen in de politiek zijn steeds meer onder vuur komt te liggen is het broodnodig dat iedereen die hecht aan christelijke normen en waarden steun geeft aan een partij die daar voluit voor gaat. Laat het congres op 24 april a.s. maar ons programma en onze lijst vaststellen, en dan gaan we ervoor.

En dus de schouders eronder. Op naar 9 negen zetels, onder het motto: laat Ernst weer de rij sluiten!

ernst